آکواریوم و نگهداری از آن!

آکواریوم و نگهداری از آن

یکی از جذابترین حیوان های خانگی، ماهی ها هستند . حس نگه داری از ماهی ها در یک تنگ بلوری بزرگ میتواند حس زیبا و دلپذیری باشد اما این حس چقدر برای ماهی های آن تنگ بلوری دلپذیر است؟ نگهداری از آکواریوم در خانه طرفداران بسیار زیادی دارد و افراد زیادی علاقمند به نگهداری از ماهی های زینتی در فضای خانه خود هستند . در این میان اصول نگهداری صحیح از آکواریوم از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه زندگی و طول عمر ماهی های آکواریوم ، وابستگی زیادی به نحوه نگهداری از آکواریوم دارد.

سختی آب آکواریوم

 

یکی از موارد مهمی که باید در نگهداری آکواریوم مورد توجه قرار بدهید میزان سختی آب آکواریوم است .

همانطور که میدانید آب در اکثر مناطق ایران از سختی بالایی برخوردار است و بسیاری از ماهی ها در آبی با این میزان از سختی و املاح نمیتوانند زندگی کنند.

میزان سختی آب را با یک عدد نمایش می دهند. هر چه این عدد کوچک تر باشد، به این معنی است که آب سبک تر بوده و به عبارتی میزان سختی آن کم تر است. در جدول زیر میزان سختی آب در مناطق مختلف ایران آورده شده است ، شما میتوانید با بررسی این جدول میزان سختی آب منطقه خود را بسنجید و طبق آن برای کاهش سختی آب برنامه ریزی کنید.

جدول سختی آب مناطق مختلف ایران

میزان سختی مطلوب برای انواع مختلف ماهی های زینتی

بالا بودن میزان سختی آب گاهی می تواند عواقب جبران ناپذیری برای آبزیان داشته باشد. افزایش سختی آب می تواند موجب تلفات بچه ماهی ها و گاهی حتی موجب مرگ ماهیان بزرگ شود . ماهیان مختلف برای زندگی به درجات متفاوتی از سختی نیاز دارند. برای مثال ماهی تترا، با درجه سختی پایین در حدود 1 تا 3 و ماهی گوپی با درجه سختی بالا بین 10 تا 15 سازگار است.

در جدول زیر میزان سختی مطلوب برای هر دسته از ماهی های زینتی را خواهید دید.

میزان سختی مطلوب برای انواع مختلف ماهی های زینتی

حال باید دید که چگونه میتوان میزان سختی آب را تا مقادیر مناسب برای زندگی ماهی ها پایین آورد؟

برای کاهش و یا افزایش درجه ی سختی آب محصولاتی وجود دارد که می تواند با استفاده از آن ها این میزان را تنظیم نمایید. استفاده از سیستم های RO و فیلتر ممبران صنعتی یکی از بهترین روش های کاهش میزان سختی آب است اما به علت هزینه زیاد و اقتصادی نبودن، این مورد از محبوبیت کمتری برخوردار است.محلول های کاهنده سختی آب هم برای مواقعی که میزان سختی بیش از حد بالا باشد و به تغییرات فوری نیاز باشد، کاربردی است اما در سایر مواقع مقرون به صرفه نیست.

رزین های تبادل یونی برای کاهش سختی آب

روش دیگری که میتوان از آن برای کاهش میزان سختی آب بهره گرفت استفاده از رزین سختی گیر آب آکواریوم است ، رزین ها میزان سختی را به تدریج پایین آورده و به حد مطلوب می رسانند، علاوه بر این استفاده از این نوع محصولات بسیار اقتصادی است.البته بسته به نوع رزین مصرفی ، تغییرات و کاهش میزان سختی آب متفاوت است .

یکی از بهترین محصولات موجود در بازار برای کاهش سختی آب استفاده از رزین های تبادل یونی کنفتک است که با ظرفیت تبادل یونی بالا قادر به کاهش میزان سختی آب تا زیر 5 PPM است.

رزین کاهنده سختی آب آکواریوم

رزین تبادل یونی قادر به حذف ترکیبات منیزیم و کلسیم به عنوان اصلی ترین عوامل سختی آب است. رزین ذرات یونی آب را جمع می کند، اما پس از مدتی به دلیل اینکه املاح در آن انباشته می شود، به حالت اشباع می رسد و باید تعویض یا احیا گردد. این محصول کارایی بسیار بالایی دارد و گزینه ی مناسبی جهت استفاده در انواع آکواریوم های آب شیرین و شور است. برای مطالعه دقیق تر درباره رزین های تبادل یونی و آکواریوم می توانید به اینجا مراجعه کنید.

برای خرید رزین کاهنده سختی آب آکواریوم میتوانید به دیجی کالا مراجعه کنید.

برای تهیه محصولات و گرفتن مشاوره فنی رایگان با ما در تماس باشید:

02191035817

Views: 17
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *