تاسیسات مورد نیاز یک کارخانه چیست؟

راه اندازی تاسیسات تولید و شناسایی و برنامه ریزی مراحل مختلف فرایند تولید

 

روند موفقیت آمیز و کارآمد تولید محصول به جنبه های مختلف بستگی دارد. در دسترس بودن منابع ، مکان ، مدیریت کیفیت ، نظارت بر فرآیند و غیره ضروری است. یک طرح تولید کارآمد، که به منظور مراحل مختلف فرآیند (از برنامه ریزی تا بسته بندی محصول تولید شده ) تماما باید مورد بررسی و برنامه ریزی قرار بگیرد .

زمان مطالعه : 3 دقیقه

اهمیت تاسیسات مناسب در یک کارخانه

برای راه اندازی یک تولید بی نقص ، کارآفرینان باید موارد زیرر را رعایت کنند:

  • تهیه و طراحی نقشه‌ تاسیسات واحد صنعتی (فرآیند تولید مناسب و زیر فرآیندهای آن)
  • انجام محاسبات دقیق مربوط به چگونگی انتخاب سیستم‌‌های مکانیکی مانند سیستم آب‌رسانی و نوع شیرآلات صنعتی، فاضلاب، تاسیسات برودتی، گرمایشی، سرمایش و تهویه مطبوع
  • بررسی توان عملی مجموعه برای خروجی‌های تاسیسات مکانیکی و محل قرارگیری داکت‌ها و رایزرها
  • انتخاب و تهیه تجهیزات مکانیکی برای واحد تاسیسات بر اساس کیفیت استاندارد و قیمت مقرون به صرفه
  • تأسیسات تولیدی و موقعیت مکانی آن.

کارخانه تصفیه آب

آیا در کارخانه شما آب نقش مهمی دارد؟

چرا فرآیند تولید / طرح بندی برای کارآفرینان آب سالم مهم است؟

محصولات تصفیه و ذخیره آب خانگی  اغلب در بازار محدود هستند. این امر نه تنها به دلیل عدم آگاهی در بین مردم است بلکه اغلب به دلیل گران بودن محصولات ، اجازه نمی دهد اطلاعات کافی به مشتریانی برسد.

برای شروع راه اندازی تاسیسات تولید از ابتدا ، شناسایی و برنامه ریزی مراحل مختلف فرآیند تولید ضروری است و بر چیدمان تولید تأثیر می گذارد.

 

برنامه ریزی مفهومی:

  • شناسایی فناوری و مکانیزم های مناسب برای تولید محصول
  • مراحل مختلف تولید را که لازم است شناسایی کنید
  • برنامه ریزی دقیق فرآیند همراه با مهندسین
  • روند تولید را شناسایی کنید
  • برای پشتیبانی از توسعه فرآیند شرکت خود ، مشاوران فناوری / شرکت های موجود آب را در نظر بگیرید

 

 

خرید مواد تولیدی:

تهیه یک چک لیست برای ماشین آلات: اگر ماشین آلات مورد نیاز در لیست شما موجود نیستند یا بسیار گران هستند ، ماشین آلات مورد نیاز و مکان خرید آنها را لیست کنید – انعطاف پذیر باشید و به دنبال راه حل های جایگزین مناسب باشید که می توانند به صورت محلی تهیه شوند.

 

آزمایش / مدیریت کیفیت:

كنترل كيفيت در فرآيند ساخت نيز يكي از عناصر اصلي در اطمينان از اعتماد مشتري است .

 

بسته بندی:

آسپیراسیون ، عملکرد ، حفاظت ، تأثیرات زیست محیطی و هزینه های محصول همگی اجزای مهم در بسته بندی کردن به شمار می آیند .

آسپیراسیون: نه تنها محصول باید کیفیتی خوب و مناسب داشته باشد بلکه باید بسته بندی ای زیبا و مناسب برای ارزش دادن به محصول و توجه مشتری در نظر گرفته شود.

تصفیه آب فرآیند حذف مواد شیمیایی نامطلوب ، آلاینده های بیولوژیکی ، مواد جامد معلق و گازها از آب است. هدف تولید آب مناسب برای اهداف خاص است. بیشتر آب برای مصارف انسانی تصفیه و ضد عفونی می شود (آب آشامیدنی) ، اما تصفیه آب نیز ممکن است برای اهداف مختلف دیگری از جمله کاربردهای پزشکی ، دارویی ، شیمیایی و صنعتی انجام شود.

روشهای استفاده شده شامل فرآیندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون ، رسوبگذاری و تقطیر است. فرآیندهای بیولوژیکی مانند فیلترهای شن آهسته یا کربن فعال بیولوژیکی. فرآیندهای شیمیایی مانند لخته سازی و کلرزنی. و استفاده از تابش الکترومغناطیسی مانند نور ماوراio بنفش.

تصفیه آب ممکن است غلظت ذرات معلق از جمله ذرات معلق ، انگلی ، باکتری ، جلبک ، ویروس و قارچ را کاهش دهد و همچنین غلظت طیف وسیعی از مواد حل شده و ذرات را کاهش دهد.

 

استانداردهای کیفیت آب آشامیدنی معمولاً توسط دولتها یا با استانداردهای بین المللی ( برای مطالعه استاندار ها به بخش کتاب سایت سر بزنید.) تعیین می شود. این استانداردها بسته به میزان استفاده از آب ، معمولاً شامل حداقل و حداکثر غلظت آلاینده ها هستند.

 

استفاده از رزین در تصفیه آب

بازرسی بصری نمی تواند تعیین کند که آب از کیفیت مناسبی برخوردار است. روشهای ساده مانند جوشاندن یا استفاده از فیلتر کربن فعال خانگی برای درمان تمام آلاینده های احتمالی که ممکن است از منبع ناشناخته در آب وجود داشته باشد کافی نیست. اکنون حتی باید آب طبیعی چشمه – که در قرن نوزدهم برای همه اهداف عملی بی خطر تلقی می شود – قبل از تعیین نوع درمان ، در صورت وجود ، مورد آزمایش قرار گیرد. تجزیه و تحلیل شیمیایی و میکروبیولوژیکی گرچه گران است ، اما تنها راه برای به دست آوردن اطلاعات لازم برای تصمیم گیری در مورد روش مناسب تصفیه است.

 

پیش فرآوری

پمپاژ و مهار

بیشتر آب منبع باید به وسیله پمپ، پمپاژ شود و به لوله ها یا مخازن نگهداری انتقال داده شود. برای جلوگیری از افزودن آلاینده ها به آب ، این زیرساخت فیزیکی باید از مواد مناسب ساخته شود تا آلودگی تصادفی رخ ندهد.

غربالگری

اولین مرحله در تصفیه آب سطحی ، پاک کردن بقایای بزرگ مانند چوب ، برگ ، زباله و سایر ذرات بزرگ است که ممکن است در مراحل تصفیه بعدی تداخل ایجاد کند. بیشتر آبهای زیرزمینی عمیق نیازی به غربالگری قبل از سایر مراحل تصفیه ندارند.

ذخیره سازی

همچنین ممکن است آب رودخانه ها برای مدت چند روز تا چند ماه در مخازن کنار دریا ذخیره شود تا تصفیه بیولوژیکی طبیعی انجام شود. مخازن ذخیره نیز یک بافر در برابر دوره های کوتاه خشکسالی یا تامین آب در حوادث آلودگی گذرا در رودخانه، در منبع حفظ شود.

قبل از کلرزنی – در بسیاری از گیاهان ، آب ورودی کلر زده شد تا رشد موجودات رسوبی در لوله کار و مخازن به حداقل برسد. به دلیل اثرات بالقوه نامطلوب کیفیت (به کلر زیر مراجعه کنید) ، این امر تا حد زیادی متوقف شده است.

سختی گیر رزینی در تصفیه آب

سختی گیر های رزینی پرکاربردترین و رایج ترین نوع دستگاه سختی گیر در بازار هستند. این سیستمها را به نام های سختی گیر مکانیکی یا تبادل یونی و همچنین رسوب گیر رزینی نیز میشناسند. از املاح موجود در آب بیشتر کلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوب و باعث گرفتگی در تاسیسات و دستگاه های مختلف می شوند.

راه حل این است که این مواد معدنی از آب گرفته شود و یا اجازه ته نشین شدن به آنها داده نشود. این کار با استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی و فرآیند تبادل یونی و برخی از روش های دیگر قابل اجرا است.

سختی گیرهای رزینی برای نرم کردن آب از تبادل یونی استفاده می کنند. این دستگاه ها در واقع اقدام به تعویض یون های منیزیم و کلسیم موجود در آب با سایر یون ها می کنند. برای مثال سدیم را به پتاسیم تبدیل می کنند. این یون های مبدل به شکل نمک سدیم یا پتاسیم در مخزن مبدل یونی افزوده می شوند. این موضوع باعث می شود که املاح موجود در آب خاصیت رسوب کنندگی خود را از دست بدهند و آب سخت به آب نرم تبدیل شود.

 

منابع:

https://www.reliable-machine.com/products-category/water-filling-machine.html?gclid=Cj0KCQiAwMP9BRCzARIsAPWTJ_F7-Nc77LftEzNqiQDxG-zdvLk2GyC50tNs8uUV_ADFjRMpOqkRGTQaAlwLEALw_wcB

https://www.osmiowater.co.uk/replacement-water-filter-cartridges-membranes/water-treatment-resin-media.html

https://www.unilever.com/sustainable-living/reducing-environmental-impact/water-use/sustainable-water-use-in-our-manufacturing-operations/

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *