کاربرد رزین کاتیونی در تصفیه آب آکواریوم

کاربرد رزین کاتیونی در تصفیه آب آکواریوم

همانطور که در مقالات قبلی گفته شد کاربرد رزین سختی گیر و تبادل یونی بسیار گسترده است و از رزین تصفیه آب در صنایع گوناگون میتوان بهره گرفت در این مقاله درباره کاربرد رزین کاتیونی در تصفیه آب آکواریوم خواهیم خواند.

(مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه: 6 دقیقه)

کاربرد رزین تصفیه آب

رزین ترکیبی مصنوعی با مولکول های نسبتا بزرگ به شعاع 0.5 تا 0.25 میلیمتر می باشد که دارای دو قطب ناهمنام بوده و قادر به تبادل یون با ذرت باردار در محیط است. با توجه به وجود قطب های فعال آنها، این ذرات براحتی با سایر ذرات و مولکول های باردار موجود در محیط به تبادل یون پرداخته و به آنها متصل می گردند. با توجه به قدرت چسبندگی بسیار بالای این ذرات، در صنایع مختلف از قبیل تولید پلاستیک، کفپوش و چسب استفاده می گردد. از مهم ترین موارد کاربرد رزین تصفیه آب می باشد که هدف اصلی در آن، کاهش سختی و مولکول های کلسیم و منزیم موجود در آب است.

آکواریوم شما چه نوع آبی نیاز دارد؟

آب مناسب برای ماهی حکم زندگی را دارد.ماهی ها موجودات حساسی هستند و مواجه با کوچکترین مشکل در آب باعث مرگ و میر آنها می‌شود.با این وجود مخزن تصفیه آب آکواریوم، قلب آکواریوم محسوب می‌شود.قبل از هرچیز باید بدانید استفاده از آب شهری بهترین گزینه برای آکواریوم نیست.در بعضی مناطق برای ایجاد آب آشامیدنی به آب مواد شیمیایی مانند کلر اضافه می‌کنند.این مواد برای ماهی‌های حساس بسیار کشنده است.قبل از استفاده از آب شهری از تصفیه آن اطمینان حاصل کنید. استفاده از آب چاه می‌تواند مناسب تر باشد در صورتی که سختی آب بیش از اندازه نباشد، در غیر این صورت باید از سختی گیرهای رزینی برای نرم کردن آب استفاده کرد.

معیارهای مورد توجه برای آب آکواریوم

  • اکسیژن

اکسیژن بعد از آب حیاتی ترین ماده مورد نیاز ماهی‌ها است.هرچه آب گرم تر باش اکسیژن محلول در آب کمتر می‌شود.درنتیجه ماهی‌های مختص آب‌های سرد به اکسیژن بیشتری عادت دارند و برای زندگی به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. بنابراین نگه داری ماهی‌های آب گرم آسان‌تر است. اگر مشاهده کردید که ماهی‌ها در سطح آب جمع شده‌اند؛ بلافاصله نسبت به تهویه آب اقدام کنید.

 

توجه کنید که تهویه بیش از حد باعث ایجاد بیماری حباب هئا در ماهی‌های آکواریوم می‌شود.

 

  • درجه حرارت

تغییر ناگهانی دمای آب برای ماهی مناسب نیست. دمای مناسب برای هر ماهی متفاوت است و باید به شرایط زیست محیطی ماهی توجه شود.

 

رزین آکواریوم

 

  • گاز کربن دی اکسید (CO2)

ماهی ها هم پس از جذب اکسیژن ، کربن دی اکسید پس می‌دهند. مقدار زیادی از این کربن دی اکسید با تهویه هوا از بین می‌رود، اما بقیه آن در آب حل می‌شود و برای ماهی سمی است.بهترین راه برای ایجاد تعادل بین اکسیژن و کربن دی اکسید، استفاده از گیاهان سبز است.

  • PH

به درجه اسیدی یا قلیایی بودن آب PH  آن میگویند. آب با PH 7  آبی خنثی است اما اگر این عدد از 7 کمتر باشد محیط اسیدی و اگر از 7 بیشتر باشد محیط قلیایی است.آب مناسب ماهی از نظر اسیدی یا قلیایی بودن بسته به نوع ماهی متغیر است.

  • سختی

زمانی که مقادیر موادمعدنی آب از یک حدی بیشتر باشد آب سخت است. سختی آب را با استفاده از ماده ای به نام رزین کاهش می‌دهند.

  • کدورت آب

آب آکواریوم حتما باید شفاف و روشن باشد. در صورت کدورت باید آب آن تعویض گردد. در صورت همیشگی بودن این کدورت باید تعداد گیاهان اکواریوم را افزایش داد.

 

مخرن تصفیه آب آکواریوم چیست؟

سیستم های تصفیه آب آکواریوم، اهمیت بسیار زیادی برای سلامت ماهی های آکواریوم دارند . فیلترهای تصفیه آب ذرات جامد اضافی را از آب حذف میکنند و آلودگی‌های آب را از بین میبرند. تصفیه آب آکواریوم و کیفیت آب آکواریوم برای سلامت و طول عمر ماهی‌ها امر حیاتی محسوب میشود . داخل آب لوله کشی شهری مقداری املاح مضر و یا مواد شوینده و….وجود دارد که گاها باعث سختی و ناخالصی آب میشود ، به همین دلیل بیشتر افراد در نگهداری آکواریوم از آب تصفیه شده به روش ro (فیلتر های ممبران ) استفاده می نمایند تا همیشه شفاف و روشن باشد.

سیستم های تصفیه آب اکواریوم انواع مختلفی دارند که از جمله ی آن ها میتوان به سیستم های RO و تصفیه آب با فیلتر های رزینی اشاره کرد. باید توجه داشت که کاربرد رزین کاتیونی در تصفیه آب آکواریوم بیشتر در جهت کاهش سختی آب است و اگر شما در تلاشید تا سختی آب خود را کم کنید میتوانید از رزین کاتیونی در تصفیه آب اکواریوم خود استفاده کنید.

اما بهترین روش برای تصفیه آب اکواریوم استفاده از سیستم های RO است این سیستم ها با تصفیه و خالص سازی اب برای آکواریوم و ماهی ها سیستم کارآمدتری هستند.

راهنمای تعویض آب آکواریوم

  1. آماده کردن سطلی از آب

سطل را به وسیله شیرآب پر کنید. محلول اصلاح آب به سطل اضافه کنید.

  1. از برق کشیدن وسایل روشنایی و گرمایشی آکواریوم

برای جلوگیری خطر برق گرفتگی حتما این کار را انجام دهید. در صورتی که وسیله برقی در اطراف محیط وجود دارد، آن را جابه‌جا کنید.

  1. جدا کردن فیلتر تصفیه آب آکواریوم و تمیز کردن آن

در هنگام تعویض آب، فیلتر را بررسی کنید. در صورت لزوم برای تمیز کردن فیلتر آن را درون آب سرد قرار دهید یا فیلتر جدیدی را نصب کنید.

 

اگر فیلتر را مرتبا و بیش از حد لزوم تعویض کنید باکتری های مفید از بین می‌روند. برای برقراری تعادل هنگام تعویض فیلتر، می‌توانید از گراول، شن یا سطوح دیگری که از قبل به وسیله باکتری پر شده اند برای کف آکواریوم استفاده کنید.

 

  1. تمیز کردن وسایل تزیینی و گیاهان مصنوعی جرم گرفته در آکواریوم

لازم نیست با هر بار تعویض آب آکواریوم، وسایل تزئینی داخل آن را هم تمیز کنید.حتی انجام دادن بیش از حد آن سبب از بین رفتن باکتری های مفید تانک خواهد شد.اگر لوازم آکواریوم کثیف شده‌اند آن ها را از خارج کنید و بگذارید برای مدتی در سطلی پر از محلول تمیز کننده گیاهان است خیس بخورند.(به هیچ عنوان استفاده از محلول‌های تمیز کننده عادی توصیه نمی‌شود)

گیاهان و وسایل تزیینی را هرگز با صابون نشویید زیرا صابون حاوی مواد شیمیایی است که برای سلامت ماهی مضر است.

  1. تمیز کردن شیشه های آکواریوم

به وجود لایه‌های سبز یا قهوه ای در اطراف آکواریوم دقت کنید. هنگامی که هنوز آکواریوم پر از آب است با استفاده از اسفنج پاک کننده جرم و یا با کاردک، شیشه ها و اطراف آکواریوم را تمیز کنید.

  1. استفاده از دستگاه تعویض آب اتوماتیک

  2. خارج کردن پسماندها و فضولات موجود در کف آکواریوم با استفاده از سیفون

  3. خارج کردن آب از آکواریوم

با استفاده از سیفون حداکثر ۳۰ درصد آب آکواریوم را خارج کنید.

اگر بیش از این مقدار آب تعویض شود، چرخه‌های آب آکواریوم و شیمی آب به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

  1. یادداشت کردن دمای آب باقیمانده

دمای آب تمیزی که می‌خواهید وارد آکواریوم کنید باید با آب داخل آکواریوم یکسان باشد.

  1. اضافه کردن آب تمیز به آکواریوم

روش های دیگری برای تعویض آب آکواریوم موجود است، برای مثال شما میتوانید از سیستم های تعویض اتوماتیک آب آکواریوم استفاده کنید.

کاربرد رزین کاتیونی در تصفیه آب آکواریوم چیست؟

 

رزین در تصفیه اب آکواریوم

 

یکی از روش‌های کاربردی تصفیه آب آکواریوم استفاده از فیلترهای رزینی است.این فیلترها با استفاده از فرآیندهای تبادل یونی آب را تصفیه می‌کنند.از آنجایی که میزان سختی آب یکی از فاکتورهای حیاتی محیط مناسب برای زیست ماهی است. فیلترهای رزینی برای کاهش سختی آب بسیار مهم هستند. املاح موجود در آب که عامل سختی آب هستند باعث ایجاد رسوب و گرفتگی لوله ها می شوند. این ماده با جذب ذرات یونی آب سخت، سختی آن را کاهش می‌دهند در واقع کاربرد رزین کاتیونی در تصفیه آب آکواریوم در سختی گیر آب آگواریوم است و کار سختی گیری آب آکواریوم را انجام میدهد.

برای خرید رزین کاتیونی کنفتک کانادا کلیک کنید.

 

 

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

 

انواع رزین تبادل یونی (کاتیونی – آنیونی – میکس بد )

 

تلفن تماس 02191035817 – 09030231317

 

 

 

www.liveaquaria.com

 

ایران کنفتک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • میلاد امامی 17 خرداد 1399 / 4:58 ب.ظ

    مقاله خوبی بود ممنونم. لطفا در مورد فیلتر های رزینی توضیح بیشتری دهید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *