آب | آب‌ شیرین‌ کن صنعتی چیست؟

آب شیرین کن

همانطور که میدانید 97 درصد آب جهان را اقیانوس ها و آب شور تشکیل میدهند و تنها 3 درصد آب جهان شیرین است و 1 درصد امکان استفاده در مصارف آب شرب را دارا میباشد. از این رو با توجه به اهمیت منابع آبی و نیاز انسان به آب می بایست برخی منابع آب شور را به آبی قابل استفاده جهت شرب و کشاورزی تبدیل کنیم. استفاده از آب ‌شیرین‌ کن ها و آب شیرین کن صنعتی یکی از راه های مناسب برای این امر میباشد.

با ما همراه باشید تا با آب شیرین کن صنعتی آشنا شویم.

 

زمان مورد نیاز مطالعه: 3 دقیقه

 

آب شیرین کن صنعتی

دستگاه های تصفیه صنعتی یا آب شیرین کن های صنعتی سیستم هایی هستند از طریق فرایند اسمز معکوس (reverse osmosis) املاح و شوری آب را تصفیه میکنند و آبی شیرین و فاقد املاح را در اختیار شما قرار میدهند.

آب های ورودی به آب شیرین کن صنعتی یا دستگاه RO  از منابع مختلفی ممکن است تامین شود :

+آب های زیرزمینی(چاه ، قنات)

+آب های سطحی(رودخانه ،چشمه)

+آب های شور(دریا ، اقیانوس)

 

هر چه باید درباره ی دستگاه تصفیه آب (آب شیرین کن) بدانید!

 

اسمز معکوس

اسمز معکوس یک فرایند فشار محور میباشد که به واسطه فشار در یک سمت غشاء نیمه تراوا آب فاقد ناخالصی بدست می آید . همچنین از عبور ناخالصی های جلوگیری میشود. حداقل فشار مناسب این فرایند 45 psi میباشد که در نتیجه آب با کیفیت مناسبی تولید میشود.

در دستگاه های آب شیرین کن صنعتی معمولا از فشار 60‌psi استفاده میشود که این فشار بیشترین بهره وری را در دستگاه آب‌شیرین‌کن صنعتی ایجاد میکند.

مراحل تصفیه آب در دستگاه های RO

  • پیش تصفیه آب:

در این مرحله ذرات معلق در آب ، فلزات سنگین ، روغن و آلودگی های بیولوژیکی قبل از ورود آب به ممبران های اسمز معکوس (RO) جداسازی میشوند. در صورت عدم پیش بینی واحد پیش تصفیه ، ممبران های اسمز معکوس دچار رسوب و گرفتگی های آلی و بیولوژیکی میشوند و در نتیجه بر عمر و کارایی دستگاه آب شیرین کن صنعتی اثر گذار خواهد بود.

  • پمپ های فشار بالا:

در مرحله پیش تصفیه املاح آب توسط فیلتر شنی و رنگ و بو کلر آزاد موجود در آب توسط فیلتر کربنی حذف میشوند. اما املاح و نمک ها باقی میمانند. در این مرحله باید فشاری بیشتر از فشار اسمزی ایجاد کرد که توسط پمپ های خاص تامین میشود.

پارامتر هایی چون دبی آب ، آلودگی آب ورودی و کیفیت آب خروجی در انتخاب پمپ مناسب موثر خواهند بود. امروزه انواع پمپ های چینی و ایرانی در دستگاه های آب‌شیرین‌کن صنعتی استفاده میشوند.

 

 

  • تصفیه نهایی با روش اسمز معکوس(Reverse Osmosis):

تصفیه نهایی با روش اسمز معکوس انجام میشود . در این روش اعمال فشاری بیشتر از فشار اسمزی موجب حرکت معکوس آب در نتیجه حرکت معکوس جریان آب در فیلترهای نیمه تراوا اسمز معکوس از فشار اسمزی بالاتر به پایین تر میشود.

با انتخاب فیلتر مناسب و با اجرای طراحی دقیق تر می توان بازده دستگاه آب‌شیرین‌کن صنعتی را افزایش و پساب را کاهش داد.

  • گندزدایی آب خروجی:

ویروس ها و باکتری ها میتوانند سلامت آب و از همه مهم تر سلامت شما رو به خطر بیندازند . در این مرحله با بکارگیری روش های گند زدایی مانند استفاده از اشعه UV گندزدایی انجام میشود و در پایان این مراحل آبی شیرین و سالم در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

موارد کاربرد دستگاه های RO

  • تهیه و تامین آب شرب از آب شور
  • تهیه و تامین آب مورد استفاده کارخانه های داروسازی و لوازم آرایشی
  • تامین آب نیروگاه های بخار و سیکل ترکیبی
  • تامین آب دستگاه های دیالیز بیمارستان ها
  • بازیافت پساب های صنعتی
  • تامین آب مورد نیاز دام و طیور
  • شیرین سازی آب دریا
  • تامین آب صنعتی جهت صنایع مختلف

جمع بندی:

امروزه نیاز به آب در مصارف شرب ، صنعتی و کشاورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .پس نیاز داریم با روش هایی آب مورد نیاز خود را تامین کنیم . یکی از آن راهکار های استفاده از آب‌شیرین‌کن صنعتی میباشد . دستگاه های آب شیرین کن صنعتی با بهره گیری از روش اسمز معکوس(Reverse Osmosis) آبی شیرین ، بدون املاح و سالم در اختیار شما قرار میدهند.

 

www.wwdmag.com
ایران کنفتک
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • خیری 20 شهریور 1399 / 9:48 ق.ظ

    تیتر ها و دسته بندی ها بسیار خوب بود ، از لینک دهی داخل نوشته ها هم استفاده کنید . خسته نباشید

    • میرزاخانی 20 شهریور 1399 / 11:51 ق.ظ

      سپاس از نظر شما .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *