رزین‌ پلی ‌استر

رزین پلی استر

همانطور که میدانید رزین ها انواع گوناگونی دارند از جمله رزین های تبادل یونی ، رزین کاتیونی و آنیونی ، رزین اپوکسی ، رزین پلی استر ، رزین وینیل استر و … در این مقاله درباره رزین پلی استر ، کاربرد ها و موارد استفاده آن صحبت خواهیم کرد.

رزین‌ پلی استر چیست ؟

رزین‌ پلی استر از واکنش شیمیایی اسیدهای آلی دو عاملی(مثل مالئیک انیدرید) و الکل‌های چند عاملی به دست می‌آید. رزین‌ پلی استر غیراشباع ، پلیمرهای تراکمی تشکیل یافته از واکنش پلی اُل‌ها (یا همان الکل‌های پلی هیدریک) با اسیدهای کربوکسیلیک دو عاملی هستند.

کاربرد رزین پلی استر

رزین پلی استر کاربرد های زیادی دارد از جمله کاربرد های آن میتوان به ساخت مواد قالب سازی، به عنوان تونر در چاپگر لیزری و به عنوان محمل در رنگ‌های پلی استری کوره اشاره کرد. به‌طور معمول در رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و سایر مکان‌هایی که احتیاج به دیوارهای قابل شستشو دارند، پنل‌های دیواری ساخته شده از رزین پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس  استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای رزین پلی استر ، استفاده از آن در مجسمه سازی و کارهای صنعتی است.

 

نحوه کار با رزین پلی استر

رزین پلی استر در ابتدا به شکل مایع است مایعی به غلظت مربا، ولی با مخلوط شدن با هاردنر ، پس از مدتی حرارت آن بالا می رود و به حالت ژله در می آید و سپس سخت و محکم می گردد. با نزدیک شدن مولکول ها و تبخیر شدن مقداری از محلول ، رزین پلی استر سفت می شود. در نتیجه، حجم پلی استر بعد از بستن اندکی کاهش می یابد.

“به یاد داشته باشید که پلی استر سخت شده را دیگر نمی توان به حالت مایع برگرداند (thermosetting plastic) “

مناسب ترین درجه برای کار با پلی استر، حرارت بیست درجه می باشد. با توجه به بوی زننده پلی استر مایع،اگر روزانه مقدار پنج کیلوگرم از آن مصرف شود بی ضرر است، ولی بیش تر از این مقدار را باید در اتاق دارای سیستم تهویه انجام داد.

رزین پلی استر به بعضی اجسام مثل چوب می چسبد. بنابر این باید داخل قالب را صاف بگیریم و از جداکننده ها در داخل آن استفاده کنیم. می توانیم از پارافین و یا فیلم استفاده کنیم. فیلم، مایعی است که با قلم مو بر سطح قالب زده می شود و پس از خشک شدن، یک لایه ی نایلون مانند نازک ایجاد می کند. رزین پلی استر باید درجای خنک و تاریک نگهداری شود. عمر رزین در صورتی که مرغوب باشد، به دوازده ماه می رسد.

اگر ضخامت پلی استر زیاد باشد، احتمال ترک خوردگی پیش می آید که در این مورد، باید میزان هاردنر را یک درصد انتخاب نمود. وقتی که قالب پلاستیکی است و نسبت به حرارت حساس می باشد نیز باید میزان هاردنر را کاهش داد. اگر مقدار هاردنر از 4 درصد تجاوز کند، باعث می شود پلی استر خیلی ترد و شکننده شود. برای این که پلی استر حالت قابل انعطافی داشته باشد، بایستی میزان هاردنر را یک درصد گرفت.

 

 

 

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

 

انواع رزین تبادل یونی (کاتیونی آنیونیمیکس بد )

 

تلفن تماس 02191035817 – 09030231317

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *