رزین میکس بد ،کاربرد ها و انواع آن

رزین میکس بد

همانطور که پیش از این گفته شد رزین های تبادل یونی انواع گوناگونی دارند رزین های کاتیونی ، رزین های آنیونی و رزین میکس بد سه مدل اصلی رزین های تبادل یونی هستند .

(مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه:3 دقیقه )

همانطور که در مقاله رزین صحبت کردیم رزین مصنوعی یک ترکیب شیمیایی است که جهت استفاده در صنایع مختلف از جمله رنگ سازی (رزین اپوکسی) و تصفیه آب (رزین سختی گیر) تولید می شود از اسید های چرب و برخی از روغن ها ساخته می شود.

رزین های تبادل یونی بر اساس یون های مثبت و منفی به دو دسته اصلی زیر تقسیم بندی می شود:

رزین های آنیونی

رزین های کاتیونی

رزین میکس بد چیست ؟

دسته ی دیگری از رزین های تبادل یونی وجود دارد که در مقایسه رزین سختی گیر کاتیونی و آنیونی حاوی مخلوطی از یون های مثبت و منفی است. به این دسته رزین تبادل یونی میکس بد گفته میشود. رزینِ میکس بد ، شامل رزین کاتیونی قوی و رزین آنیونی قوی است. رزین تبادل یونی ترکیبی در صنعت تصفیه آب برای شفاف سازی آب تا رسیدن به آب با کیفیت و بدون یون استفاده میشود.

 

رزین میکس بد

 

کاربرد های رزین میکس بد

کاربرد رزین ترکیبی همانند رزین های کاتیونی و آنیونی طیف گسترده ای دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. دیونیزه کردن آب
  2. تولید و تهیه آب خالص
  3. شفاف کردن آب میعان شده (جهت استفاده در بویلر)
  4. صنعت دارو

رزین کاتیونی و آنیونی را میتوان در یک ظرف ترکیب کرد و رزین تبادل یونی میکس بد ایجاد کرد. اما باید به نسبت های مخلوطی توجه داشت تا آبی با کیفیت و خلوص بالا تولید کرد.رزین میکس بد مخلوطی از رزین آنیونی به نسبت 60 درصد و رزین کاتیونی به نسبت 40 درصد است.در این ترکیب میتوان از نسبت های دیگه هم با توجه به ظرفیت دلخواه ، کیفیت مورد نظر و آنالیز آب ، استفاده کرد.

 

کارتریج رزین میکس بد چیست؟

کارتریج رزین میکس بد محفظه استوانه مانندی ست که با رزین پر شده است و این کارتریج ها در پاسخ به نیازهای آب دیونیزه در بسیاری از صنایع ساخته شده اند. این کارتریج های رزینی با ظرفیت بالا برای استفاده در داروسازی و پزشکی ، آزمایشگاه ها ، لوازم آرایشی و تخته مدار و کاربردهای چاپی ایده آل هستند.

شرایط احیا رزین میکس بد

برای احیای رزین تبادل یونی ترکیبی ، باید رزین کاتیونی و آنیونی را وارد سود و اسید کرد. که برای اینکار ابتدا باید هر دو رزین (رزین کاتیونی و رزین آنیونی) از هم جدا شوند.در این مرحله باید از شستوشوی معکوس رزین ها با جریان مناسب آب استفاده کرد.این رزین ها به دلیل اختلاف در سرعت ته نشینی به راحتی قابل جداسازی اند.رزین سختی گیر به سرعت در انتهای تانک ته نشین میشود .در حالیکه رزین آنیونی همچنان معلق است.

مراحل احیای رزین میکس بد

  1. جداسازی رزین های کاتیونی و آنیونی با شستوشو و ته نشینی
  2. انجام احیای رزین به وسیله ی اضافه کردن احیا کننده به داخل مخزن سختی گیر
  3. به یاد داشته باشید که احیای هر دو رزین آنیونی و کاتیونی باهم اتفاق می افتد.
  4. شستشوی رزین ها
  5. تخلیه ماده ی احیا کننده از تانک
  6. اضافه کردن رزین جدید در صورت نیاز
  7. ترکیب کردن رزین ها به وسیله جریان هوا
  8. شستشوی سریع با آب

اگر آنالیز آب تولیدی پایینتر از حد معمول بود رزینِ میکس بد باید تعویض شود. TDS آب خروجی از تانک رزینِ میکس بد در دمای 25 درجه باید در حدود 20-10 ppm باشد .

خرید رزین میکس بد:

شرکت های زیادی ، رزینِ میکس بد تولید و وارد میکنند. اما باید توجه داشت که میزان کیفیت این رزین ها چقدر است.یک رزین خوب ظرفیت تبادل بالایی دارد و تقریبا 10-8 سال کار می کند و قابلیت تبادل یونی دارد.قیمت رزین میکس بد با توجه به کیفیت آن متفاوت است.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان کنفتک تماس بگیرید.

021-28421317

www.lenntech.com

منبع

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *