سختی گیر چیست و چرا برای تاسیسات ضروری است؟

سختی گیر کنفتک

در این مقاله در باره دلیل استفاده از سختی گیر ها، انواع سختی گیرها و رسوب زداها و عملکرد سختی گیرها صحبت خواهیم کرد.
(زمان مورد نیاز برای مطالعه : ۱۷ دقیقه )

چرا سختی گیر؟!

سختی گیر آب بدون توضیح مفهوم سختی و انواع سختی آب شاید کمی ناملموس باشد. سختی آب به هرگونه حضور املاح و مواد معدنی یا هیدروکربنی گفته می‌شود که روی خواص کمی و کیفی آب تاثیر می‌گذارد. جدا از تاثیراتی که همین سختی آب تغییر ساده در بعضی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آب می‌گذارد حضور این املاح برای بدن انسان و تجهیزات یک کارخانه می‌تواند خطر ساز باشد.

چرا سختی گیر

شاید ساده ترین و شناخته شده ترین استفاده سختی گیر ها برای حذف سختی موقت آبی است که به تبع حضور منیزیم و کلسیم در آب، به اصطلاح دچار سختی موقت آب شده است. حال سختی موقت آب چه مضراتی دارد؟

اهمیت بررسی سلامت و TDS آب برای انتخاب سختی گیر آب

آبهای مناطق مختلف ایران و جهان متفاوت هستند و باید هر کس بسته به منبع آبی که استفاده دارد باید از سلامت آب و سختی آب اطلاعات کافی بدست آورد تا بتواند با انتخاب سختی گیر اب مناسب و دارای ظرفیت کافی با مراحل تصفیه و سختی زدایی مناسب، آب مصرفی خود را به آب ایده‌آل برساند.

مفهوم TDS

بعد از بارش باران، آب باران مواد معدنی موجود در سنگ‌ها و خاک را حل می‌کند و یا از بین آن‌ها عبور می‌کند. هنگامی که این مواد معدنی را حل می‌کند، این املاح معدنی با غلظت‌های مختلف در آب باقی می‌مانند. این یک فرآیند کاملا طبیعی است و به ایجاد مزه واقعی و طبیعی آب با کمی بالا بردن pH آب کمک می‌کند. رایج‌ترین مواد معدنی یافت‌شده در آب، کلسیم، منیزیم و سدیم هستند.

مفهوم TDS

برخی مناطق کشور مثل زاهدان یا سمنان دارای سطوح بالاتری از این مواد معدنی حل‌شده در آب خود هستند و آب این مناطق به اصطلاح “سخت” است. مناطق ایران سطوح مختلفی از سختی آب را تجربه می‌کنند اما نکته قابل توجه، نیاز تمامی کارخانه‌ها به سختی آب زیر ۱۰ است.
گویا تمامی مناطق کشور نیازمند به استفاده از سختی گیر آب در مقیاس صنعتی است.

برای اطلاعات بیشتر از سختی آب و TDS مقاله شاخص TDS آب چیست را مطالعه فرمایید.

[aparat id=’xpZNf’]

نیاز به سختی گیر ، نیازی در سطح جهانی!

شاخص سختی در کشور های مختلف متفاوت است. به طور مثال یک درجه سختی آب در فرانسه، برابر ۱۰ میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر آب در نظر گرفته می شود. درجه سختی آب در انگلستان، برابر ۱۴.۳ میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر برآورد می شود.

یک درجه سختی آب در آلمان برابر ۱۰ میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر آب می باشد. سختی آب در آمریکا، برابر ۱۷.۲میلی گرم کربنات کلسیم در هر لیتر آب برآورد می شود.

ولی با شاخص استاندارد جهانی که در ایران هم از همان استفاده می‌شود، آب های با سختی بالاتر از ۱۰۰ ppm برای تجهیزات کارخانه ها کاملا زیان آور است اما برای استفاده های شرب تا ۵۰۰ ppm مطلوب آشامیدن و تا ۱۰۰۰ ppm هم مجاز آشامیدن است اما از یک جا به بعد دیگر با تغییر مزه آب این موضوع قابل تحمل نیست.

آیا من نیاز به سختی گیر دارم؟

بهترین روش حذف سختی آب برای آب های که TDS یا سختی آب آن ها پایین تر از ۸۰۰ ppm باشد، استفاده از رزین سختی گیر است. مقدار سختی آب، علاوه بر اینکه در آب‌های صنعتی خیلی حائز اهمیت است، از نظر بهداشت عمومی نیز اهمیت خاصی دارد.

مضرات نداشتن سختی گیر آب

سختی موقت آب برای تجهیزات یک کارخانه مثل سم می‌ماند. حتی برای سیستم لوله کشی یک ساختمان چهار واحدی هم مضر است اما شاید استفاده از سختی گیر برای یک ساختمان چهار واحدی و مصرف محدود آن توجیه اقتصادی ندارد.

مضررات نداشتن سختی گیر
معمولا دیده اید که لوله های یک آپارتمان پس از مدتی نیاز به تعویض پیدا میکنند، معمولا هم مشکل رسوب گیری لوله ها در لوله های آب گرم اتفاق می‌افتد.

کلا سختی موقت آب راه های متفاوتی برای حذف، مثل سختی گیر رزینی دارد که یکی از آن ها حرارت دادن آب است، دلیل رسوب بیشتر لوله های آب گرم نیز همین است. ولی در دمای پایین هم این رسوب ایجاد می‌شود به طور مثال دلیل رسوبی که دور بدنه کولر آبی ما ایجاد می‌شود همین سختی آب است.

سختی موقت آب شاید برای استفاده خوراکی انسان تا حدی مضر نباشد و بعضا در رژیم های ناقص مخصوصا ما ایرانی ها جایگزین نبود مواد معدنی است. اما مصارف دیگر انسان داستانی متفاوت دارد. سختی موقت آب از کف کردن و کار اصلی مواد شوینده مثل صابون یا پودر لباس شویی جلو گیری می‌کند.

سرطان، هزینه ای سنگین در مقابل راه حلی آسان، سختی گیر!

حال این کف نکردن می‌تواند برای شروع شست و شو بد باشد و منجر به تمیز نشدن ظرف، لباس یا بدن ما شود. سختی آب بدتر از آن می‌تواند برای پاکسازی خود این مواد شوینده از سطح همین لباس ها، ظروف یا بدن اخلال ایجاد کند و این به شدت خطرناک تر است.

سختی گیر

مواد شوینده امروزی از مواد شیمیایی ضعیف تا قوی تشکیل شده و با هدف متلاشی کردن کثیفی های طبیعی و ارگانیک به سلاح های زیادی تجهیز شده اند. حال فرض کنید این مواد که در اثر نبودن سختی گیر آب در کنار ما مانده اند چه بر سر سلول های زنده شما می‌آورند. ریزش مو یا عوارض پوستی ساده شاید کوچکترین نگرانی شما باشند.

عدم شست و شوی کامل و پاک نشدن مواد شوینده یکی از بزرگترین ریشه های انواع سرطان در دنیا است!

هدف از نصب سختی گیر فقط نرمی آب آشامیدنی نیست!

معمولا با ذکر اینکه خوردن آب سخت ضرری برای انسان ندارد از این موضوع به سادگی عبور می‌کنیم اما از مشکلاتی که نداشتن سختی گیر آب که در دیگر جنبه های زندگی ایجاد می‌کند به سادگی می‌گذریم.

سختی موقت آب شاید بی ضرر ترین نوع سختی آب باشد. بالاخره این سختی آب از حضور موادی ایجاد شده که به تنهایی حتی جزء نیازهای بدن هستند. این مواد معدنی بعد از عبور آب از خاک و سنگ های سطح و درون کره زمین درون آب حل شده است.

سختی کربناتی

معولا سختی آب های عمق زمین از آب های سطحی مثل رود و دریاچه بیشتر است، نسبت منیزیم و کلسیم نیز در آب های سطح دریا و آب های زیرزمینی متفاوت است. در آب های زیرزمینی و طبیعی معمولا نسبت کلسیم ۲برابر منیزیم است ولی این نسبت در آب دریا ۵ به ۱ به نفع منیزیم است.

به این سختی آب، سختی کربناتی هم گفته می‌شود. برای حذف سختی های کربناتی از سختی گیر رزینی کاتیونی استفاده می‌شود.

در مقابل سختی های غیر کربناتی یا Non Carbonat hardener را داریم که با حضور دیگر املاح مثل نمک های کلسیم و منیزیم سولفات ها، کلرید ها و یا نیترات ها معنی می‌شود. این نوع از سختی هم با مدل دیگری از سختی گیرهای رزینی قابل حذف است. از این سختی به عنوان سختی دائم هم یاد می‌شود.

افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم لوله‌کشی خانه ، باقی ماندن لایه هایی از صابون بر روی پوست پس از استحمام،با وجود سختی بیش از اندازه آب، بروز مشکلات گوارشی و به وجود آمدن سنگ کلیه از دیگر مضرات آب سخت است.

هدف از نصب سختی گیر فقط نرمی آب آشامیدنی نیست!

آب سخت می‌تواند به تنهایی عامل اصلی ریزش مو و ایجاد انواع بیماری های پوستی در افراد باشد.

برای مطالعه بیشتر درباره آب سخت کلیک کنید.

انواع سختی گیر

سختی گیر ها و رسوب زداها با روش ها و تکنولوژی های مختلفی کار می‌کنند.

سختی گیر آلتراسونیک

سختی گیر مغناطیسی

سختی گیر اکترونیکی

 

 

سختی گیر آلتراسونیک Ultrasonic Water softener

امواج سختی گیر آلتراسونیک یا فراصوت به شکلی از انرژی امواجی گفته می‌شود که فرکانس آنها بالاتر از مرز قدرت شنوایی انسان یعنی محدوده ۲۰ هرتـز تا ۲۰ کیلوهـرتـز است. امـواج آلتراسونیـک در فضاهای حاوی گاز، مایع و جامد به صـورت موج عرضی یا موج طولی منتشر می‌شوند.

روشهای ایجاد و تولید امواج سختی گیر آلتراسونیک Ultrasonic wave

امواج التراسونیک به طور کلی به ۲ روش تولید می‌شوند. روش پیزوالکتریک یا Piezoelectric که در این روش یک ترانسدیوسر مطابق اثر پیزوالکتریک، امواج الکتریکی را به نوسانات مکانیکی و انبساط و انقباض در ترانسدیوسر (مبدل انرژی) تبدیل می‌نماید که این امواج آلتراسونیک که از نوع امواج مکانیکی هستند در (ماده جامد ، مایع ، گاز) منتشر می‌شوند.

رادارهای سونار زیر دریایی ها، سیستم های سونوگرافی ، وان‌های شستشوی سختی‌گیر آلتراسونیک که در در علم پزشکی و منابع نظامی از نمونه‌های کاربرد پیزوالکتریک هستند. در  روش پیزوالکتریک یک قطعه پیزوالکتریک یا ترانسدیوسر (مبدل انرژی) در داخل محیط تعبیه می‌شود و امواج را تولید و منتشر می‌کند.

امواج آلتراسونیک در سختی گیر

فرکانس، شدت موج و زاویه انتشار امواج از ترانسدیوسر از ویژگی‌های این روش است. به عنوان مثال توان  الکتریکی یک دستگاه سونوگرافی حدود ۱ الی ۳ کیلو وات با فرکانس ۱ الی ۱۷ مگاهرتز است و سنگ شکن کلیه حدود ۱ کیلووات و فرکانس ۱ الی ۱۷ مگاهرتز است. این امواج با سست کردن پیوند بین ملکولهای رسوب اجازه ایستادن و تشکیل یک باند با مجرای داخلی لوله را نمی‌دهد.

روش مگنتواستریکشن  Magnetostriction؛ به صورت کلی روش های آلتراسونیک با تحت تاثیر قرار دادن متریال‌های دو قطبی مغناطیسی توسط یک میدان مغناطیسی خارجی بوجود می آیند، به نحوی که مواد دو قطبی با حضور در میدان‌های مغناطیسی تغییر طول می‌دهند، این تغییر طول باعث تولید امواج آلتراسونیک می‌شود.

برای این روش علاوه بر سیم پیچ برای تولید میدان مغناطیسی نیاز به مواد فرومغناطیسی و دوقطبی نیز جهت ایجاد و پخش امواج آلتراسونیک دارد. این روش تا به امروز تنها کاربرد آزمایشگاهی داشته و  نمونه‌های صنعتی آن موجود نیست و هنوز در سختی گیر آب امکان استفاده ندارد.

سختی گیر آلتراسونیک در ایران؟!

گاها گنجشک را رنگ می‌کنند و جای قناری می‌فروشند! با توجه به ۲ روش اصلی رسوب زداهای آلتراسونیک و بررسی رسوب زداهای موجود در بازار به راحتی می‌توان تشخیص داد که این تکنولوژی هنوز در ایران وجود ندارد و همان سختی گیرهای الکترومغناطیس که اتفاقا سختی گیر آب هم نیستند و فقط نقش رسوب زدا را بازی می‌کنند را به اسم آلتراسونیک ارائه می‌کنند.

سختی گیر مغناطیسی Magnetic Water softener

نحوه عملکرد دستگاه سختی گیر مغناطیسی یا بهتر است بگوییم رسوب گیر مغناطیسی چون که این دستگاه تاثیری بر سختی آب ندارد و صرفا با هدف حفظ سلامت تجهیزات و تاسیسات نصب می‌گردد، به اینگونه است که با ایجاد یک میدان مناسب، رسوبات موجود در آب به کریستال‌هایی تبدیل می شوند که دیگر خاصیت چسبندگی سابق را ندارند.

با بالا رفتن حلالیت هرچه بیشتر آب پس از حضور سختی گیر مغناطیسی، آب رسوباتی که به دیواره لوله ها و مجاری عبوری تجهیزات آبی چسبیده‌اند و در برابر حلالیت مقاوم شده‌اند را به مرور زمان در آب حل میکند و از سیستم خارج می کند

چگونگی جداسازی رسوب ها در water softener مغناطیسی

در اثر عبور جریان آب با دبی مورد نظر و سرعت خطی مناسب از میدان مغناطیسی دستگاه بر اساس اصل القاء الکترومغناطیسی، جریان القائی حاصل از میدان مغناطیسی بر کریستالیزاسیون یونهای Ca و HCo3 تاثیر مستقیم گذاشته و باعث تغییر شکل کریستال‌های کلسیم کربنات از نوع کلسیت به آراگونیت می شود.

چگونگی جداسازی رسوب ها در water softener مغناطیسی

در نهایت توده‌ای بی‌شکل از میکروکریستال‌های آراگونیت تشکیل می شود که در آب شناور می‌شود و دیگر تمایلی به رسوب‌گذاری بر مجاری و جدار تاسیسات در تماس با آب را نداشته و همراه با جریان خروجی از داخل سیستم رد شده و تخلیه می‌شود و در یک دوره یا Cycle بسته به هنگام drain یا خروج سیستم از مدار خارج می شود.

Water softener مغناطیسی به دو نوع مختلف در بازار موجود می باشد، سختی گیر مغناطیسی که دور لوله به صورت حلقوی بسته می شود و نیاز به برش لوله ندارد و از لحاظ تاسیساتی نسبت به نوع دیگر برتری دارد و هزینه و انرژی کمتری را می‌طلبد.

نوع دوم سختی گیر مغناطیسی که حتما باید لوله برش بخورد و در بین مسیر نصب گردد نیز مزایای متفاوتی را به همراه دارد.

سختی گیر الکترونیکی Electronic water softener

اصول كار سختی گیر الكترونیكی این است که در رسوب زدای الکترونیکی که امواج الكترونیكی پیوسته درحال تغییر توسط دستگاه PAC تولید و از طریق آنتن‌هایی كه به‌دور لوله آب پیچانده می‌شود، به طور مداوم به آب سخت داخل لوله انتقال داده می شود. نمك‌های محلول به صورت یون كه تحت تاثیر این میدان در آب هستند به شكل بلورهای ریز و معلق در می آیند.

سختی گیر الکترونیکی

تجمع همین ذرات هسته تشكیل دهنده، کریستال خنثی كربنات كلسیم را به شكل رسوب معلق درآب تشكیل می‌دهند كه فاقد خاصیت چسبندگی و ایجاد رسوب است. بنابراین دیگر روی جدار داخلی لوله و مجاری تجهیزات رسوب تشكیل نمی شود، با بالا رفتن حلالیت آب حاصله رسوب‌های قبلی نیز در آب حل و تبدیل به بلورهای معلق در آب می شود.

سختی گیر رزینی؛ پرکاربرد ترین سختی گیر مهندسان Resin Water Softener

سختی گیر ها با اهداف متفاوتی ساخته می‌شوند. اما اگر یک سختی گیر آب کامل می‌خواهید تا همزمان هم سختی آب مصرفی را پایین بیاورد و هم از تجهیزات و دستگاه های گران قیمت شما مراقبت کند و ضرر کمتری به محیط زیست بزند باید به سراغ Water Softener رزینی بروید.

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی شامل یک منبع است که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد. شکل زیر بخش های مختلف یک سختی گیر رزینی شامل مسیر ورودی، مسیر خروجی، مسیر آب نمک، مسیر تخلیه پروسه شستشو و مسیر احیا رزین یا همان بک واش می باشد.

دسترسی به درون سختی گیر رزینی توسط دو دریچه، یکی در بالای سختی گیر و دیگری در پایین سختی گیر امکان پذیر می باشد .

در کنار هر سختی گیر رزینی یک منبع نمک برای احیای سختی گیر رزینی قرار دارد، یک گیج یا همان فشار سنج در قسمت بالایی منبع اصلی سختی گیر رزینی قرار دارد که وظیفه آن نمایش فشار آب درون سختی گیر و محاسبه افت فشار در Water Softener می باشد.

کاربرد سختی گیر ها

حذف سختی آب آشامیدنی

آب آشامیدنی یکی از نعمت‌های خداوندی است. طعم و مزه آب یکی از نگرانی‌های مردم جهان است. جدا از آبی که انسان به صورت مستقیم می‌نوشد تقریبا تمام محصولات غذایی در پروسه تولید خود به آب نیاز دارد و مزه آب می‌تواند کیفیت و مزه این محصولات را هم تحت شعاع قرار دهد.

استفاده از سختی گیر آب برای کارخانه های تولید مواد غذایی از اوجب واجبات است. چون که به طور همزمان با نصب Water Softener هم از استهلاک بیهوده دستگاه ها و تجهیزات خود جلوگیری کرده‌اند هم با ارائه محصول با کیفیت تر مشتری خود را راضی تر کرده که به فروش بیشتر منتج خواهد شد.

حذف سختی آب ورودی به بویلر و برج خنک کن

یکی از پسماند های متعددی که به طبیعت وارد می‌شود، پسماند اسیدی است که برای شست و شو و از بین بردن رسوبات ایجاد شده در تجهیزات کارخانه ها استفاده می‌شود. این ضرر به محیط زیست را هم کنار بگذاریم باز هم از لحاظ اقتصادی یک ضرر بزرگ برای بیزینس ما است.

بویلر و برج خنک کن بعد از نصب سختی گیر

جدا از هزینه این مواد و اجرت شست و شو، ما هربار با وارد کردن اسید به مجاری داخلی تجهیزات عمر دستگاه خود را کاهش داده ایم. دستگاه هایی که با افزایش روزانه قیمت دلار معلوم نیست چند ماه بعد با چه قیمتی در بازار موجود باشد.

سختی گیر موتورخانه

وظیفه اصلی موتورخانه، تولید آب گرم برای مصارف مختلف واحدهای مسکونی است. در هر محلی که آب گرم وجود دارد، بحث رسوب گذاری آب و گرفتگی لوله‌ها نیز وجود دارد. آب های سخت که دارای عوامل سختی مثل منیزیوم و کلسیم هستند باید از ستون یک سختی گیر رزینی عبور کنند و سپس به سمت دیگ های بخار هدایت شوند.

تمامی نقاط ایران با مشکل سختی آب مواجه هستند و استفاده از سختی گیر آب امری الزامی است. سختی موقت آب شاید برای استفاده خوراکی انسان تا حدی مضر نباشد اما همانطور که گفتیم در بحث شست و شو کاملا مضر است.

[aparat id=’GPJAU’]

سختی موقت آب از کف کردن و کار اصلی مواد شوینده مثل صابون یا پودر لباس‌شویی جلو گیری می‌کند. سختی آب بدتر از آن می‌تواند برای پاکسازی خود این مواد شوینده از سطح همین لباس ها، ظروف یا بدن اخلال ایجاد کند و این به شدت خطرناک تر است.

در حال حاضر، در سراسر جهان استفاده از واحد سختی گیر در موتورخانه یک موضوع روتین و همگانی است.

سختی گیر رزینی یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت به شمار می‌رود. Water Softener رزینی در صنایع چرم سازی، نساجی، واحدهای قالی شویی، کارخانجات تولید یخ، صنعت رنگ سازی و رنگرزی، لبنیاتی، در صنعت لاستیک سازی، صنایع غذایی، در ساختمان سازی و در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی یک نیاز اصلی است.

محاسبه ظرفیت سختی گیر مناسب

ظرفیت سختی گیر یکی از مهمترین موضوعات در زمان انتخاب است. زیرا هر سختی گیر آب در یک حجم و رنج خاص بهترین بازده را اراده می‌کند و استفاده غلط می‌تواند کمکی به کم کردن سختی آب شما نکند و خوب استفاده از یک Water Softener با ظرفیت بالاتر از نیاز شما هزینه اضافی است.

در ظرفیت هر سختی گیر آب ۲پارامتر نقش های اساسی را بازی می‌کنند.

سختی آب ورودی

اولین پارامتر سختی آب ورودی است که توسط شاخص TDS و دستگاه سختی سنج مشخص می‌شود. دستگاه های بررسی TDS با بررسی میزان هدایت الکتریکی آب یک دید خوب از میزان سختی آب و املاح یونی آب به ما می‌دهند.

تعیین سلامت آب قبل از انتخاب سختی گیر

ولی پیشنهاد ما به شما همیشه مراجعه به بررسی های آزمایشگاهی است! حتی در یک شهر منابع آب می‌تواند متفاوت باشد و به تبع آن املاح و مواد مختلفی در آب مصرفی ما موجود باشد که به هر شکلی برای مصرف ما مشکل ایجاد کند.
بسیاری از املاح آب در هدایت الکتریکی آن تغییری ایجاد نمی‌کنند و دستگاه سختی سنج امکان بررسی و گزارش این موارد را ندارد.

دبی آب ورودی:

دبی یا همان واحد عبور حجم در زمان از یک مقطع خاص دومین پارامتر در انتخاب یک دستگاه سختی گیر مناسب است. با دانستن مقدار آب مصرف خود در شبانه روز می‌توانید با مراجعه به صفحه ماشین حساب کنفتک به راحتی می‌توانید دبی ورودی خود را بر حسب لیتر بر ساعت یا گالن بر دقیقه محاسبه کنید.

با داشتن این دو پارامتر و با فرمول زیر می‌توانید ظرفیت سختی گیر ایده‌ال خود را محاسبه کنید. این محاسبات را هم میتوانید با ماشین حساب کنفتک به سادگی انجام دهید!

فرمول محاسبه ظرفیت سختی گیر

معمولا عدد به دست آمده را رو به بالا گرد می‌کنند تا خیال‌شان از بابت سختی آب خروجی راحت باشد.

رزین سختی گیر

سختی گیر های رزینی نیز انواع مختلفی دارند و بسته به هدف مصارف مختلف ، بک‌واش های متفاوت هم خواهند داشت.

پرمصرف ترین رزین در صنعت آب و فاضلاب رزین کاتیونی سدیمی است. رزین کاتیونی قوی سدیمی برای کاهش سختی آب و حذف یون های کلسیم و منیزیم به کار می رود و بنابر تجربه رزین کاتیونی سدیمی از نوع قوی علاوه بر کاتیون های سختی آب ، یون های فلزی را هم با سدیم تعویض می کند.

رزین سختی گیر

این رزین ها بر پایه پلی استایرن به همراه گروه سولفونیک اسید (-SO^3H) به عنوان گروه عاملی هستند .از نظر ساختاری در دو فرم هیدروژنی با فرمول شیمیایی R-SO^3H و فرم سدیمی با فرمول شیمیایی R-SO^3Na موجود می باشند.

رزین کاتیونی قوی می تواند با تمامی کاتیون ها تبادل یونی داشته باشد و ظرفیت تبادل یونی آن وابسته به pH نیست.

مهمترین ویژگی رزین دستگاه سختی گیر

مهمترین شاخصه تمام رزین ها ظرفیت تبادل یونی آن‌هاست که هرچه بالاتر باشد در پروسه تبادل یونی و حذف سختی آب موفق‌تر عمل می‌کند. رزین کاتیونی کنفتک محصول کشور کانادا بالاترین ظرفیت بین تمامی محصولات دنیا را با ظرفیت تبادل یونی ۲ داشته که از رقیبانی مثل پرولایت، امبرلایت و DOW نیز بالاتر است.

رزین های سختی گیر موجود در بازار ایران

در انتخاب رزین مصرفی دستگاه سختی گیر آب باید بسیار دقت کرد. در بازار ایران که معمولا هیچ چیز سر جایش نیست و نام پرولایت بعد از ۱۴ سال تحریم ایران از سمت این شرکت، توسط محصولات جعلی این شرکت زنده نگه داشته شده است. پس پیدا کردن رزین مناسب هم داستان های خاص خودش را دارد.

رزینی که بعضا به همراه شن و ماسه از درون دستگاه های سختی گیر جمع آوری می‌شود و به صورت دسته دوم اما به اسم پرولایت و دسته اول به مشتری ارائه می‌شود.

رزین کنفتک با قابلیت استعلام شماره بچ چاپ شده روی بسته های آن در سایت اصلی شرکت کنفتک کانادا شاید تنها محصول ضمانت شده بازار امروز ایران است. با استعلام محصول خود در سایت کنفتک کانادا تاریخ تولید و ورود آن به کشور را می‌توانید بررسی کنید تا دیگر امکان وجود جنس کپی و بی‌کیفیت نباشد.

رزین کاتیونی سختی گیر

با این حال رزین های چینی دیگری نیز در بازار موجود هستند که شاید کیفیت فوق‌العاده‌ای نداشته باشند اما با توجه به محدودیت بودجه بعضی پروژه ها، استفاده از این رزین ها توجیه اقتصادی موقت داشته باشند.

احیای رزین سختی گیر یا بک واش چیست؟ Resin Regeneration

احیای رزین یا همان بک واش فرآیندی است که طی آن با شستشو دادن رزین سختی گیر در آب نمک خاصیت سختی‌گیری رزین به آن بر می‌گردد. این احیا با نمک مخصوص احیای رزین انجام می‌شود.

احیا رزین سختی گیر

به محض آنکه مشاهده کردید میزان سختی آب خروجی از سختی گیر دارد از حد مجاز بیشتر می‌شود، بدانید وقت آن رسیده که رزین‌های خود را احیا کنید. در کنار هر سختی گیر آب یک مخزن نمک هم وجود دارد که هم در فرایند سختی‌گیری کمک می‌کند، هم برای احیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این فرآیند “بک واش” هم گفته می‌شود.

در زمان احیا آب نمک از بالای مخزن وارد می‌شود و از بستر رزین عبور می‌کند. احیای رزین علاوه بر افزایش سختی گیری رزین برای افزایش طول عمر رزین هم کاربرد دارد.

چند نکته مهم جهت استفاده صحیح از سختی گیر

کنترل سختی آب خروجی یا TDS دستگاه بصورت روزانه یا دو روز یکبار توسط کیت‌های سختی سنج به اپراتورها توصیه می‌شود. وجود رطوبت برای نگه داری رزین های تبادل یون الزامی است. درصورت باز نمودن کیسه‌های رزین سختی گیر باید در نظر داشت که حتما در مجاورت آب قرار گیرند.

حتما برای بک واش و احیا از سنگ نمک با خلوص بالا استفاده کنید. بسیار دیده شده است که در صورت استفاده از نمک‌های با خلوص پایین، گل و لای موجود در این نمک‌ها روی لایه رزین را پوشانده و ظرفیت تبادل کاهش پیدا می کند.

در صورتی که آب مصرفی شما املاح، گل و لای و یا ذرات معلق دارد، حتما آب را قبل از ورود به سختی گیر بوسیله فیلتر کربن و یا فیلتر شنی عاری از اینگونه ذرات کنید. به خاطر داشته باشید سختی گیر آب دستگاه تصفیه آب نیست!

دستگاه سختی گیر کنفتک از لحاظ کیفیت ساخت و عملکرد دارای سطحی بین‌المللی است.

مزیت‌های سختی گیر کنفتک:

سختی گیر کنفتک

آبفشان استنلس استیل

 

سه لایه اپوکسی خوراکی داخلی به ضخامت مجموع ۳۰۰ میکرون

 

نازل های جنس شمش برنج با تراکم‌ ۵۲ عدد در هر متر مربع

 

بیرون زدگی بیرونی کپ پایین به جهت استحکام بیشتر و سهولت در جوش کاری به میزان ۶ پاس

 

جوشکاری با الکترود و دستگاه ایساب سوئد توسط جوشکار تایید شده و دارای Certificate

 

کپ های بالا و پایین از نوع توریسفریکال به جهت استحکام و عمر بالا

 

سیلیس دانه بندی شده با درجه خلوص بالای همدان؛ سیلیس همدان با کیفیت بالای خود یکی از بهترین سیلیس‌های جهان است و ایران کنفتک هم با افتخار این محصول با کیفیت را به همراه سختی گیر های خود ارائه میکند.

برای اطلاع از قیمت سختی گیرهای کنفتک به فروشگاه آنلاین ایران کنفتک مراجعه کنید.

ایران کنفتک
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • حمید 31 تیر 1399 / 8:39 ق.ظ

    چه جالب که سختی گیر التراسونیک هنوز قابل استفاده نیست

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *