خوردگی|عواملی که باعث ایجادخوردگی در سیستم گرمایشی یا سرمایشی می شوند

همه خانه ها و محیط ها نیازمند سیستم های گرمایش و سرمایش مناسب هستند،داشتن محیطی گرم ومطبوع نیازهمه افراد است،حال عواملی وجود داره که باعث ایجاد خوردگی در سیستم گرمایشی یا سرمایشی می شوند.با تعریف خودگی و فرآیند الکترولیز در این مقاله بیشتر آشنا خواهیم شد با ما همراه باشید..

مدت مطالعه مقاله :6 دقیقه

آشنایی با سیستم های سرمایشی و گرمایشی:

انواع مختلفی از سیستم ها وجود دارد که برای تأمین گرما و سرما در خانه استفاده می شود و در هر نوع گسترده از آن،تغییرات زیادی وجود دارد. برخی از سیستم های گرمایشی اجزای مشترک را با تجهیزات خنک کننده خانه ،دارند و برخی از سیستم ها هم گرمایش و هم سرمایش را فراهم می کنند.

سیستم سرمایشی چیست؟

در گذشته و ایام قدیم از پنکه ها برای خنک کردن استفاده می کردند اما امروزه سیستم های سرمایشی پیشرفته،مورد استقبال همگان قرار گرفته است.سیستم‌های سرمایشی که در جهت خنک کردن محیط مورد استفاده هستند علاوه بر محیط در اتومبیل ، ماشین آلات کارخانه های صنعتی ، راکتورهای هسته ای و بسیاری از انواع دیگر ماشین آلات مورد استفاده هستند.در ادامه با سیستم های سرمایشی بیشتر آشنا خواهیم شد.

سیستم سرمایشی

روش کار سیستم خنک کننده :

سیستم خنک کننده، در عملکرد خود سه مسئله اساسی را به عهده دارد.

وظایف سیستم خنک کننده

در ابتدا، این سیستم وظیفه دارد تا گرمای اضافی تولید شده توسط موتور را به طور موثری از بین ببرد. این گرمای اضافی می‌تواند باعث افت راندمان و عمر مفید موتور شود.

در مرحله دوم، سیستم خنک کننده به حفظ دمای عملکرد موتور می‌پردازد. این امر بسیار مهم است زیرا دمای مناسب، عملکرد بهینه موتور را تضمین می‌کند. اگر دما بیش از حد افزایش یابد یا کاهش یابد، ممکن است عملکرد موتور تحت تأثیر قرار گیرد و مشکلاتی بوجود آید.

در نهایت، وظیفه سوم سیستم خنک کننده این است که موتور را به دمای مناسب و بهینه برساند. این کار باعث افزایش عمر مفید موتور و اجتناب از آسیب به قطعات آن می‌شود. این سیستم‌ها مانند کولرهای گازی و تهویه مطبوع به منظور خنک کردن محیط و ایجاد شرایط راحتی برای افراد در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سیستم های خنک کننده:

1. سیستم‌های فن کوئل

2. سیستم‌های کولر گازی

3. سیستم‌های کولر آبی

4. سیستم‌های اسپلیت

5. سیستم چیلر

روش کار این سیستم ها با سیستم خنک کننده ماشین ها:

سیستم خنک کننده در خودرو :

یک سیستم خنک کننده معمولی در خودرو شامل:

  1. مجموعه ای از کانال ها است که به بلوک موتور و سر سیلندر ریخته می شود و محفظه های احتراق را با مایع در گردش احاطه می کند تا گرما را منتقل کند.

    2. یک رادیاتور ، متشکل از بسیاری از لوله های کوچک مجهز به یک لانه زنبوری از باله ها برای انتقال سریع گرما ، مایع          گرم را از موتور دریافت و خنک می کند.

    3. پمپ آب ، معمولاً از نوع گریز از مرکز، برای گردش مایع در سیستم است.

    4. یک ترموستات برای کنترل دما با تغییر مقدار مایعی که به رادیاتور می رود.

    5. یک فن برای جذب هوای تازه از طریق رادیاتور.

خنک کننده ماشین |کولر

سیستم گرمایشی چیست ؟

همه خانه ها و محیط ها نیازمند یک سیستم های مناسب هستند،داشتن محیطی گرم و مطبوع نیازهمه افراد است،همه اینها اهداف نصب انواع سیستم گرمایش از بخاری گرفته تا جدیدترین سیستم گرمایشی درساختمان ها و خانه‌های مسکونی است. امروزه سیستم‌های گرمایشی خانگی مانند گذشته به بخاری و شومینه محدود نمی‌شوند و با آغاز فصل سرما، آشنایی با انواع سیستم‌های گرمایشی و انتخاب بهترین گرمایش برای خانه بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند.

سرمایشی

انواع سیستم های گرمایش خانگی:

1..بخاری

2.موتورخانه

3.پکیج

4.شومینه

5.سیستم گرمایش از کف و از سقف

6. گرمایش قرنیزی

مهم نیست که از چه سیستم تهویه مطبوع استفاده می شود ، هدف همه وسایل گرمایشی این است که انرژی گرمایی را که از یک منبع سوخت استفاده کرده به فضای زندگی منتقل کنند تا دمای محیط مطلوب باشد. سیستم های گرمایشی می توانند ازانواع سوخت استفاده کنند،از جمله گاز طبیعی ، پروپان ، مازوت ، سوخت های زیستی (مانند چوب) و برق.

در ادامه با خوردگی در گرمایش و سرمایش آشنا خواهیم شد..

شوفاژ سیستم گرمایش

عواملی که باعث خوردگی در فلزات است

تعریف خوردگی:

یک فرآیند طبیعی است که یک فلز تصفیه شده را به شکل پایدارتر شیمیایی مانند اکسید ، هیدروکسید یا سولفید تبدیل می کند. این تخریب تدریجی مواد (معمولاً یک فلز) توسط واکنش شیمیایی و یا الکتروشیمیایی با محیط آنها است.

خوردگی در گرمایش و سرمایش|الکترولیز

خوردگی گالوانیک چیست ؟

به آن خوردگی دو فلزی یا خوردگی فلز غیرمشابه یا به آن الکترولیز هم گفته می شود.درکل فرآیندی الکتروشیمیایی است که در آن یک فلز در صورت تماس الکتریکی با فلز دیگر ، در حضور یک الکترولیت ،خورده می شود تا یک واکنش گالوانیک مشابه درسلولهای اولیه مورد استفاده قرار بگیرد تا ولتاژ الکتریکی مفیدی برای تأمین انرژی دستگاه های قابل حمل ایجاد کند.

آیا فقط در فلزات اتفاق می افتد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت این  پدیده در تمامی دسته‌های اصلی مواد، شامل فلزات، سرامیك ها، پلیمرها و كامپوزیت ها اتفاق می افتد، اما وقوع آن در فلزات شایع تر و فراگیر بوده و اثرات مخربی به جای می‌گذارد كه هرگاه صحبت از آن به میان می آید،معمولا  فلزات به ذهن میرسد.

الکترولیز چیست ؟

الکترولیز تکنیکی است که با استفاده از جریان مستقیم الکتریکی یک واکنش شیمیایی غیر خود به خودی را هدایت می کند. الکترولیز از نظر تجاری به عنوان مرحله ای در جداسازی عناصر از منابع طبیعی مانند سنگ معدن با استفاده از سلول الکترولیتی مهم است.

الکترولیز

چه عواملی باعث خوردگی در سیستم سرمایشی و گرمایشی می شوند؟

سیستم های گرمایش آبی معمولا تشکیل شده اند از شبکه هایی که لوله های حلقوی که تعدادی رادیاتور دارند،کار آن ها این است که  آب گرم شوفاژ را از دیگ آبگرم  یا همان منبع آب گرم به کمک یک یا چند پمپ در آن به گردش در آورد .بدین ترتیب آب گرم به دورترین رادیاتورها یا واحدهای حرارتی ساختمان می رسد وبرمی گردد و باعث می شود سرعت آب در این شبکه باعث زنگ زدگی و عمل کاویتاسیون رخ می دهد.

کاویتاسیون چیست؟

فرآیندی است که بیشتر در سیستم های هیدرولیکی مثل انواع پمپ ها توربین ها در شرایط خاصی به وجود می آید.اصطلاحا به آن حفره گفته می شود. حفره پدیده ای است که در آن تغییرات سریع فشار در یک مایع منجر به تشکیل حفره های کوچک پر از بخار در مکان هایی می شود که فشار نسبتاً کم است.

در این مقاله به تعاریف خوردگی و فرسودگی در آهن ،و خوردگی در گرمایش و سرمایش و بررسی عواملی که باعث ایجاد آن در فلزات می شود پرداختیم.

منابع:

https://www.britannica.com/technology/cooling-systemhttps://www.thespruce.com/types-of-home-heating-systems-1824772

https://www.britannica.com/technology/cooling-system

https://www.thespruce.com/types-of-home-heating-systems-1824772

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *