احیای رزین سختی گیر و مراحل انجام آن

احیای رزین

برای استفاده صحیح و مناسب از رزین های تبادل یونی بهتر است اطلاعات لازم را نسبت به این ماده پلیمری کسب کنیم. پس از چندبار استفاده متوالی از رزین تبادل یونی لازم است نسبت به احیای رزین سختی گیر آب اقدام کرد، روش احیا رزین تبادل یونی ( احیا رزین کاتیونی ، احیا رزین آنیونی ) ، روشی تضمین شده برای برگرداندن قدرت تبادل یونی رزین به آن است. در این مقاله درباره روش احیای رزین و بک واش رزین صحبت خواهیم کرد.

(مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه:4 دقیقه)

احیا و بک‌واش رزین تبادل یونی

در سختی‌گیر رزینی، یک فیلتر رزینی وجود دارد که آب سخت از آن عبور می‌کند. املاح آب سخت در آن فیلتر باقی می‌مانند. این فیلترهای رزینی هر از چندگاهی اشباع می‌شوند و خاصیت سختی‌گیریشان کم می‌شود. برای جلوگیری و یا درمان این اتفاق باید رزین را “احیا” کنید. احیای رزین فرایندی ست که از طریق آن می شود خاصیت سختی گیری رزین تبادل یونی را احیا کرد.

بک واش رزین سختی گیر چیست؟

احیای رزین فرآیندی است که طی آن با شستشو دادن رزین در آب نمک خاصیت سختی‌گیری رزین به آن بر می‌گردد. این احیا با نمک مخصوص احیا رزین انجام می‌شود. به محض آنکه مشاهده کردید میزان آب سخت دارد از حد مجاز بیشتر می‌شود، بدانید وقت آن رسیده که رزین‌های خود را احیا کنید. در کنار هر مخزن رزین یک مخزن نمک هم وجود دارد که هم در فرایند سختی‌گیری کمک می‌کند، هم برای احیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این فرآیند “بک واش” هم گفته می‌شود.

در زمان احیا، آب نمک از بالای مخزن وارد می‌شود و از بستر رزین تبادل یونی عبور می‌کند. احیای رزین تعویض یونی علاوه بر افزایش سختی گیری رزین برای افزایش طول عمر رزین تبادل یونی و به تعویق انداختن زمان تعویض رزین هم کاربرد دارد.

برای احیا رزین سختی گیر آب کاتیونی از سنگ نمک و برای احیای رزین آنیونی از محلول HCL استفاده می شود. برای احیای رزین سختی گیر میتوان از نمک از مختلفی استفاده کرد که در مقاله ” نمک احیا رزین ” درباره انواع آن صحبت کرده ایم.

بهتر است برای اولین بار که رزین را احیا می‌کنید، از آب مقطر استفاده کنید.

 

 

روش‌های احیای رزین کاتیونی و آنیونی

برای شستشوی رزین تبادل یونی با آب نمک دو روش وجود دارد

  • شیر اتصال آب به مخزن را باز کنید و بگذارید جای خالی آب با آب نمک پر شود.
  • مکش آب نمک از لوله‌ی مخزن کنار مخزن رزین تبادل یونی

 

مراحل احیای رزین سختی گیر

  1. مرحله اول (بک واش رزین کاتیونی)

  • نخست سختی‌گیر را از مدار خارج کنید.
  • شیر خروجی را ببندید و همزمان شیر تخلیه قرار دهید.
  • دسته اهرمی شیر را به حالت شستشوگیر قرار دهید.
  • آب از پایین وارد مخزن سختی می‌شود و به سمت بالا حرکت می‌کند.
  • این جریان معکوس آب باعث می‌شود تا جامدات معلق در سطح فیلتر رزینی تمیز شوند و دانه های رزین از هم باز (منبسط) شوند.
  • این مرحله را تا جایی ادامه دهید که آب  خروجی شفاف شود.
  1. مرحله دوم (مکش محلول آب و نمک)

در این مرحله با وارد شدن محلول آب و نمک، فرآیند تبادل یودن معکوس می‌شود. شیرمخزن نمک دستگاه سختی گیر را باز کنید و اهرم شیر را در حالت احیاء قرار دهید. آب نمک از مخزن نمک سختی گیر مکیده می شود و از بالای سختی گیر داخل می شود. این مرحله تا جایی ادامه دهید که کل آب نمک موجود در تانک نمک سختی گیر تخلیه شود.

 

  1. مرحله سوم (شستشوی آهسته)

پس از مکش آب و نمک، مدتی صبرکنید. حال لازم است تا سطح فیلتر رزین تبادل یونی را کاملا شستشو دهید تا محلول آب و نمک بصورت کامل از دستگاه سختی گیر خارج شود.برای وارد شدن مجدد آب به پایین سختی گیر، باقی آب نمک موجود در لایه های رزین را بشویید و تخلیه کنید. این مرحله را آنقدر ادامه دهید تا آب خروجی از لوله تخلیه سختی گیر شیرین شود .

  1. مرحله چهارم(شستشوی سریع)

در آخر لازم است تا تمام املاح باقیمانده، شامل یونهای کلراید و سختی، بصورت کامل از ستون رزین تبادل یونی خارج کنیم  تا امکان قرار گرفتن مجدد دستگاه سختی گیر رزینی در وضعیت سرویس مهیا شود. منبع سختی را برای احیای رزین بعدی، از آب پر کنید و شیر تخلیه را ببندید. شیر مخزن نمک را باز کنید و اهرم شیر چند راهه را در حالت سرویس ( RUN ) قرار دهید تا منبع نمک سختی از آب پر شود.پس از پر شدن مخزن کافی است شیر مخزن نمک را ببندید و شیر خروجی سختی گیر آب را باز کنید تا آب نرم شود.

  • اسید هیدروکلریک نسبت به اسید سولفوریک برای احیای رزین های به شدت اسیدی یا رزین آنیونی بهتر هستند.

 

برای خرید رزین کاتیونی و خرید رزین آنیونی کلیک کنید و یا با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

02191035817

 

dardel.info
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *