سختی گیر ماشین لباسشویی چیست؟

سختی گیر ماشین لباس شویی

گرچه آب سخت برای سلامتی شما ضرر ندارد‌.اما می‌تواند برای لوله‌کشی، دیگ های بخار، سیستم گرمایش مرکزی و بعضی دیگر از لوازم خانگی ایجاد خلل کند. یکی از این لوازم خانگی پرمصرف در دنیای مدرن ماشین لباس شویی است. در این مقاله درباره کاربرد رزین سختی گیر و دستگاه سختی گیر رزینی صحبت خواهیم کرد با ما همراه باشید.

زمان مطالعه : 3 دقیقه 

لباس شویی و سختی آب

شستن لباس‌ ها در آب سخت باعث باقی‌ ماندن رد مواد معدنی روی لباس و چرک تاب شدن لباس‌های سفید شما می‌شود‌. برای لباس شویی ها در سازمان های مختلف مثل هتل ها و بیمارستان ها و حتی خشک شویی ها لازم است از سختی گیر های رزینی استفاده شود . در این بخش ها استفاده از آب سخت می تواند هم به تاسیسات و هم به لباس ها و پارچه ها در آسیب وارد کند . برای جلوگیری از این آسیب ها می بایست از دستگاه ها سختی گیر استفاده کرد تا به راحتی آب را نرم کنند و در هزینه های ما صرفه جویی کنند. 

 

آب سخت و شستن لباس ها

وجود یون های منیزیم و کلسیم در آب باعث سخت شدن آن می شوند . در صورتی که مقدار این یون ها از حدی بگذرد به آن آب ، آب سخت می گویند ؛ آب سخت مشکلات فراوانی را ایجاد می کند .از جمله مشکلاتی که آب سخت ایجاد می کند می توان به آسیب زدن به لوله ها و اتصالات ، خرابی تاسیسات ، مشکلات کلیوی و کف نکردن صابون و مواد شوینده اشاره کرد . 

در مقاله آب سخت میتوانید اطلاعات بیشتری را پیدا کنید.

مشکلات حاصل از شستوشوی لباس ها با آب سخت

 

سختی گیر ماشین لباس شویی

 

برای شست و شوی لباس ها بهتر است از آب نرم استفاده کنیم زیرا آب سخت می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند :

  • کدر شدن یا زرد شدن پارچه ها در اثر شست و شو با آب سخت
  • جمع شدن خاک و غبار بر روی لباس هایی که به خوبی شسته نمی شوند .
  • سفت و سخت شدن الیاف پارچه هایی که با آب سخت شسته شده اند
  • الیاف پارچه در اثر سفت و سخت شدن خواص ضعیف می شود و به راحتی لباس پاره می شود
  • بر روی پارچه رگ های خاکستری یا رنگی تشکیل می شود . 
  • مصرف زیاد مواد شوینده نسبت به حالتی که لباس ها را با آب سخت می شویم
  • آسیب وارد شدن به ماشین لباس شویی در اثر رسوب یون ها در قطعات آن

چگونه سختی آب را امتحان کنیم؟

اگر شما مطمئن نیست آبی که استفاده می‌کنید دارای سختی است یا نه، به این نشانه ها توجه کنید:

  • دیدن لکه یا غشا روی ظروف
  • کف نکردن صابون‌ها و شامپوها
  • مشاهده یک هاله سفید رنگ دور وام حمام
  • رسوب داشتن شیرآلات، آب گذرها و سردوش‌ها که سفید و گچ مانند هستند و به سادگی پاک نمی‌شوند.
  • پوست شما خشک و دارای خارش است.

اگر متوجه هرکدام از این نشانه‌ها شدید، این آزمایش را انجام دهید:

یک بطری شفاف و تمیز را به تا یک سوم بطری از آب شیر پرکنید.
چند قطره صابون مایع اضافه کنید.
در بطری را محکم ببندید و بطری را برای چند ثانیه به سرعت تکان دهید.
آب درون بطری را چک کنید. آب شیری رنگ بدون حباب های صابون نشان دهنده آن است که آب شما سخت است‌. اما شفاف و با حباب‌های فراوان نشان می‌دهد آب شما مشکلی ندارد و آب نرم است.

با تمام این احوالات در صورت سختی آب، برای جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافه برای تعمیرات ماشین لباس شویی، بالا رفتن قبض بخاطر راندمان پایین ماشین لباس شویی و هزینه جایگزین کردن لباس ‌هایی که توسط شستشو با آب سخت خراب شده‌اند. بهتر است یک رسوب گیر یا سختی گیر ماشین لباس شویی تهیه کنید.

چطور سختی آب را کاهش دهیم؟

روش های مختلفی برای کاهش سختی آب وجود دارد که میتوان از آنها در جهت کم کردن یون های موجود در آب و سختی استفاده کرد. برای نرم کردن آب می توان از سیستم هایی استفاده کرد که با اتصال به لوله های رساننده آب به ماشین لباس شویی می توانند سختی آب را کم کنند. این سیستم ها از قسمت های مختلف تشکیل شده اند و انواع متفاوتی دارند. برای مثال میتوان سختی گیر های رزینی ماشین لباس شویی را مثال زد و یا سختی گیر مغناطیسی ماشین لباس شویی که با استفاده از نیروی مغناطیسی باعث کاهش سختی آب می شود.

سختی گیر مغناطیسی ماشین لباس شویی 

سختی گیر های مغناطیسی لباس شویی سختی گیر هایی هستند که با عمر و مقاومت بالا و همینطور تحمل بالای دما می توانند با ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی در ساختار یونی آب تغییر ایجاد کند و یون های سنگین آب را جذب میکند و به این ترتیب میزان سختی آب کاهش پیدا میکند.

سختی گیر رزینی ماشین لباس شویی

سختی گیر های رزینی ، با کمک رزین های سختی گیر و کاتیونی ، توانایی کاهش میزان سختی آب و انواع یون های سنگین را دارا هستند . پس از نصب این دسته از سختی گیر ها ، و ریختن رزین کاتیونی و سختی گیر داخل آن ، پس از عبور آب از بین دانه های رزین تصفیه آب ، یون های کلسیم و منیزیم جدا شده و به ذرات رزین کاتیونی متصل می شوند و به این ترتیب آب سنگین ، نرم شده و باعث مشکلات مختلف نخواهد شد.

اما باید توجه داشته باشید که رزین کاتیونی مورد مصرف برای سختی گیر های رزینی اهمیت بسیار بالایی دارد ، چراکه در واقع ماده ی اصلی کاهنده سختی آب ، همین رزین های تبادل یونی هستند که در صورت انتخاب نادرست و استفاده از مواد بی کیفیت ، هدر رفت زمان و انرژی زیاد را به همراه خواهد داشت . رزین سختی گیر کنفتک کانادا محصولی پرقدرت و با اطمینان جهت کاهش سختی آب محصول مصرفی کارخانه جات و بسیاری دیگر از سازمان هاست.

برای خرید و مشاهده رزین های تبادل یونی کنفتک به اینجا مراجعه کنید.

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *