رزین اپوکسی – هر آنچه باید بدانیم

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

پولیش رزین اپوکسی | چه‌کار کنیم اپوکسی ما براق شود؟

به طور کلی رزین اپوکسی نباید مات و کدر خشک شود و اگر این اتفاق برای شما افتاده به خاطر رطوبت هوا یا تماس آب با رزین شما بوده است. اما حتی اگر این اتفاق هم نیفتد آن حالت براق اپوکسی که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید بعد از خشک شدن اپوکسی اتفاق نمیفتد و به مرحله‌ای به نام پولیش رزین اپوکسی نیاز دارید.در این مقاله مرحله به مرحله برای شما نحوه‌ی پولیش و صیقل دادن رزین اپوکسی را توضیح خواهیم داد.

چه لوازمی برای پولیش رزین اپوکسی نیاز است؟

 

صیقل دادن رزین اپوکسی

 

  • کاغذ سنباده 180 – 220 – 400 – 600 – 800 – 1000 – 1500 – 2000
  • آب
  • یک پارچه‌ی ضد خراش و بدون پرز
  • محصولات پولیش یا شیر پولیش

مرحله‌ی اول – صیقل دادن رزین اپوکسی

قبل از شروع پولیش رزین اپوکسی ابتدا سطح رزین را با آب و صابون بشورید یا یک اسفنج را در آب و صابون فرو ببرید و سطح اپوکسی را با آن تمیز کنید. حالا باید سنباده‌زنی را شروع کنید، دلیل سنباده زدن این است که تمام سطح رزین اپوکسی یکسان شود تا برای پولیش آماده شود.

باید بدانید که کاغذهای سنباده باتوجه به زبری و نرمی که دارند شماره گذاری شده‌اند. برای سنباده‌زنی اولیه ابتدا از سنباده‌هایی با شماره‌های پایین(سنباده‌های زبرتر) استفاده می‌کنید و به ترتیب از سنباده‌هایی با شماره بالاتر استفاده می‌کنید.پس اول کاغذ سنباده‌ی 180 خود را بردارید و شروع به سنباده‌زنی کنید. این سنباده‌ی زبر برای تغییر شکل دادن قطعات و تراش آنها بسیار عالی است.

هنگام کار با سنباده برای جلوگیری از خراشیده شدن دستتان حتما از دستکش استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی نکات ایمنی که هنگام کار با اپوکسی باید رعایت کنید، اینجا را کلیک کنید.

بعد از شماره 180 به سمت شماره‌های بعدی بروید. هنگام استفاده از سنباده‌های نرم‌تر می‌توانید مقداری آب روی سطح سنباده بپاشید، زیرا آب ریخته شده تاثیر سنباده روی قطعه را سرعت میبخشید و از ایجاد خش‌های عمیق روی کار جلوگیری می‌کند. سنباده زدن کار وقت‌گیری است و باید هنگام کار با آن صبر و حوصله به خرج دهید. تا وقتی که تیزی تمام قسمت‌های بریده شده از بین نرفته سنباده‌زنی را ادامه دهید.

چرا برای صیقل دادن رزین اپوکسی از چند شماره سنباده استفاده می‌شود؟

دلیل اینکار این است که هنگام استفاده از سنباده‌های زبر که برای از بین بردن تیزی‌ها مناسب هستند، خراش‌هایی روی سطح ایجاد می‌شود و این خراش‌ها با استفاده از صابون و شیر پولیش از بین نمی‌روند.برای همین از سنباده‌های نرم‌تر استفاده می‌شود تا این خراش‌های ریز از بین بروند؛ اگر این مرحله را انجام ندهید خراش‌های سنباده تا آخر کار همراه شما خواهند بود.گاهی مجبور می‌شوید دوباره از سنباده‌های زبرتر و به نرم‌تر بروید و باید آنقدر آن را تکرار کنید تا سطح شما عاری از هرگونه برآمدگی، فرورفتگی و خراش بشود.

پولیش رزین اپوکسی

 

براق کردن اپوکسی

 

پس از آنکه سطح رزین را خشک کردید و مطمئن شدید که هیچ خراشی باقی نمانده، برای براق کردن رزین اپوکسی، شیر پولیش یا روغن‌های گیاهی برای چوب و یا هر محصولی که برای پولیش رزین ساخته شده و مناسب می‌دانید را با پارچه آغشته کنید، کمی پارچه را خیس کنید و به سطح اپوکسی به صورت دایره‌ای بمالید و بعد از چند دقیقه با قسمت دیگر دستمال آن را پاک کنید.

شاید تاکنون خیلی به نحوه‌ی ریختن رزین اپوکسی توجه نکرده باشید اما درست ریختن رزین اپوکسی تاثیر زیادی در نتیجه‌ی کار شما دارد.اگر رزین اپوکسی را به روش صحیح بریزید، از تشکیل حباب رزین اپوکسی ، دود کردن رزین اپوکسی و بسیاری از مشکلات دیگری که هنگام کار با رزین اپوکسی ممکن است با آن بربخورید، جلوگیری می‌کنید و به قطعه‌ی نهایی خود ظاهری شیک، براق و حرفه‌ای میدهید. با ما همراه باشید.

نحوه‌ی صحیح ریختن رزین اپوکسی:

 

ریختن رزین اپوکسی

آمادگی‌های اولیه:

بعد از آنکه لوازم مورد نیاز برای کار با اپوکسی را آماده کردید و مراحل ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر را طی کردید حدود 20 الی 45 دقیقه فرصت دارید تا از رزین اپوکسی خود استفاده کنید و آن را روی اثر نهایی بریزید.

اگر از روش‌هایی مانند گرم کردن رزین برای از بین بردن حباب رزین اپوکسی استفاده میکنید یا دمای اتاق کار شما زیاد است زمان کمتری دارید پس حتما حواستان باشد که در هوای گرم رزین اپوکسی سریعتر شروع به خشک شدن می‌کند.

  • قبل از ریختن رزین اپوکسی حتما سطحی که می‌خواهید با رزین اپوکسی بپوشانید را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید و آن را از هرگونه گرد و غبار دور کنید.
  • اگر حیوان خانگی دارید مطمئن شوید موی آنها در فضای کار شما نباشد.
  • بعد از تمیز کردن سطح کار از خشک بودن آن اطمینان حاصل کنید و حتما آن را خشک کنید.
  • زیر قطعه‌ی کار روزنامه بگذارید تا اگر روی آن قطرات رزین اپوکسی ریخت به راحتی قابل تمیز کردن باشد.

ریختن رزین اپوکسی

مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر را به آرامی روی مرکز قطعه‌ی مورد نظر بریزید. به همین ترتیب که رزین را در وسط قطعه میریزید رزین اپوکسی به راحتی به هر طرف جاری می‌شود اما گاهی نیاز است که با یک قلمو یا کاردک برای جهت دادن به رزین به سمتی که مد نظرتان هست استفاده کنید.

سعی کنید رزین را در لایه‌های نازک استفاده کنید و قبل از ریختن لایه‌ی بعدی از خشک شدن لایه‌ی نازک قبلی مطمئن شوید؛ درست ریختن رزین اپوکسی موضوع مهمی است و اگر به آن توجه نکنید ممکن است رزین اپوکسی ‌تان داغ کند یا با دود کردن رزین اپوکسی مواجه شوید.

لبه‌ها

درست ریختن رزین اپوکسی

 

اگر می‌خواهید اثر هنری خود را با رزین اپوکسی بپوشانید و به اصطلاح آن را Coat کنید، راه‌های زیادی برای پوشاندن لبه‌ها با رزین اپوکسی دارید. خیلی از هنرمندان اجازه می‌دهند تا رزین خودش پخش شود و از اطراف به لبه‌ها بریزد. همچنین می‌توانید با استفاده از انگشتان خودتان وقتی دستکش به دست دارید آن را در لبه‌ها پخش کنید.

حتما هنگام کار با اپوکسی دستکش به دستتان باشد برای مطالعه بقیه‌ی نکات ایمنی هنگام کار با اپوکسی، اینجا را کلیک کنید.

علاوه بر موارد بالا، می‌توانید از خیر لبه‌ها بگذرید و کناره‌ها را چسب بزنید و بعد از خشک شدن رزین اپوکسی چسب را جدا کنید یا اگر در کارتان حرفه‌ای هستید می‌توانید با قلموی خود رزین اپوکسی را طوری هدایت کنید که به لبه‌ها نرود.

حباب‌ های رزین اپوکسی

مشاهده میزان کمی حباب طبیعی است و به علت واکنش شیمیایی بین هاردنر و رزین اپوکسی ایجاد می‌شود. می‌توانید با یک نی روی آن فوت کنید یا با استفاده از یک فندک اتمی حباب‌های روی سطح را از بین ببرید.

میزهای اپوکسی از زیباترین و محبوب‌ترین لوازمی است که با استفاده از رزین اپوکسی ساخته می‌شوند.وقتی شروع به ساخت آن می‌کنید بهتر است که از قبل تمام لوازم مورد نیاز را آماده کنید. در این مقاله لیستی از لوازم مورد نیاز برای ساخت میز رزین اپوکسی برای شما تهیه کردیم.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

لیست لوازم مورد نیاز برای ساخت میز رزین اپوکسی

سنباده

 

میز اپوکسی

 

سنباده یکی از مهم ترین لوازمی است که برای ساخت میز اپوکسی نیاز دارید. بعد از آنکه رزین اپوکسی خشک شود نیاز دارید تا روی آن را سنباده بکشید تا بتوانید سطح آن را هموار و یکسان کنید و برای پولیش آماده‌اش کنید. همچنین اگر اپوکسی شما به صورت سطحی ترک بردارد می‌توانید روی آن را سنباده بکشید. سنباده کشیدن برای از بین بردن لبه‌های تیز و قسمت‌های بریده شده هم کمکتان می‌کند.

هنگام استفاده از سنباده حتما ماسک بزنید زیرا گرده‌های رزین اپوکسی وارد دستگاه تنفسی شما می‌شود و برای شما مضر است.

اره

برای برش چوب یا اپوکسی نیاز به اره خواهید داشت. برخی افراد برای ساخت میز اپوکسی از اره‌ی دستی استفاده می‌کنند اما اکثرا از اره‌های خودکار استفاده می‌کنند. اینکه چه نوع اره‌ای انتخاب می‌کنید بسته به سلیقه‌ی خودتان دارد.

لوازم ترکیب اپوکسی و هاردنر

ترکیب هاردنر با رزین

اگر از مقدار کمی رزین استفاده می‌کنید استفاده از یک ظرف کوچک میکس و یک چوب بستنی برای ترکیب هاردنر و اپوکسی کافی است. اما برای استفاده‌های بزرگتر از یک سطل و یک هم‌زن برقی استفاده کنید. همچنین از یک ترازوی دیجیتال برای وزن کردن مقدار هاردنر و اپوکسی نیاز دارید. اگر نسبت‌ها را درست اندازه نگیرید رزین اپوکسی شما مرحله‌ی پخت را طی نمی‌کند و میز اپوکسی شما چسبناک و آدامسی می‌شود.

چسب

اگر میز اپوکسی شما چوبی است و از چوبی استفاده می‌کنید که سوراخ است و سوراخ از هر دو طرف آن می‌گذرد، هنگام ریختن رزین اپوکسی باید یک طرف آن را چسب بزنید تا اپوکسی از سمت دیگر آن نریزد.

ابزار حباب گیری

زمانی که هاردنر را با رزین اپوکسی ترکیب می‌کنید میزانی حباب تشکیل می‌شود.این حباب‌ها حاصل واکنش شیمیایی است که منجر به خشک شدن اپوکسی می‌شود. معمولا گرم کردن رزین باعث می‌شود تا حباب‌ها به روی سطح آمده و بترکند.اگر نمی‌خواهید کار چوبتان خراب شود می‌توانید از یک سرپیک شعله افکن یا سشوار صنعتی(دارای دیمر کنترل پرتاپ باد و دیمر تنظیم دما) استفاده کنید.

اتاق کار

اتاق کار مناسب المان مهمی است اما نگذارید شما را از ساخت میز اپوکسی باز دارد.شما به یک سطح صاف مثل میز و یک محیط تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار نیاز دارید.اتاقی که انتخاب می‌کنید باید تهویه مناسب داشته باشد و دمای آن باید بین 25 تا 30 درجه‌ی سانتی گراد باشد.

احتمالا اولین بار است که ترک برداشتن رزین اپوکسی برای شما اتفاق میفتد، شما پروژه‌ی خود را پس از انجام آمادگی‌های اولیه رها می کنید تا رزین اپوکسی خشک شود اما بعد با رزین اپوکسی ترک برداشته مواجه می‌شوید.این اتفاق خوشایند نیست، اما به این معنی هم نیست که باید پروژه‌ی خود را رها کنید و آن را دور بریزید؛ هنوز هم راهی برای احیا کردن آن وجود دارد، اما چگونه؟در این مقاله جواب سوال خود را می‌گیرید.

علت ترک برداشتن رزین اپوکسی چیست؟

حتما می‌دانید که رزین اپوکسی برای آنکه خشک شود یا به اصطلاح مرحله‌ی پخت را طی کند، باید با هاردنر ترکیبش کنید. هنگام ترکیب این دو ماده یک واکنش شیمیایی رخ می‌دهد و در نتیجه‌ی این واکنش شیمیایی خشک شدن اپوکسی اتفاق میفتد.

حال با خود می‌پرسید ربط اینها به ترک برداشتن رزین اپوکسی چیست؟

زمانی که این واکنش شیمیایی رخ می‌دهد میزانی گرما تولید می‌شود، در اثر رعایت نکردن یک سری نکات گرمای تولید شده از رزین اپوکسی بیش از اندازه می‌شود و رزین دود می‌کند.از دیگر مشکلاتی که بیش از حد گرم شدن اپوکسی ایجاد می کند، ترک برداشتن رزین اپوکسی است.

چه زمانی نباید رزین اپوکسی ترک برداشته را تعمیر کنیم؟

  1. زمانی که مرحله‌ی پخت را درست طی نکرد:

اگر رزین اپوکسی شما به درستی مرحله‌ی پخت را طی نکرده باشد و کمی چسبناک باقی مانده، به این معناست که نسبت ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی رعایت نشده و به همین دلیل گرمای بیش از حد از رزین درست شده و در اثر این گرما رزین اپوکسی برداشته ایجاد شده است.

  1. زمانی که ترک‌ رزین اپوکسی باعث شود رزین اپوکسی خرد شود:

اگر ترک ایجاد شده منجر به خورد شدن پروژه‌ی شما شود، آن را تبدیل به یک اثر ضعیف می‌کند و بهتر است برای دوری از آسیب‌ها و صدمه‌هایی که ممکن است تکه‌های خورد شده برای سلامتی شما ایجاد کنند، پروژه را رها کنید.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

چگونه رزین اپوکسی ترک برداشته را تعمیر کنیم؟

اگر ترک برداشتن رزین اپوکسی به یکی از اشکال زیر باشد، امکان تعمیر آن وجود دارد:

  • ترک اپوکسی روی سطوح باشد.(روی سطح بالایی رزین یا سطح زیرین رزین)
  • مقدار کمی ترک ریز داخل اپوکسی باشد.
  • ترک‌ها فقط روی حواشی و لبه‌ها ایجاد شده باشند.

تعمیر ترک رزین اپوکسی که روی سطوح ایجاد شده است:

برای تعمیر ترک‌های سطوح از سنباده استفاده کنید، اینکار می‌تواند باعث شود که رزین اپوکسی شما برای لایه‌ی بعدی رزین اپوکسی که می‌خواهید بریزید هم آماده باشد. حواستان باشد بیش از اندازه سنباده نکشید، اینکار می‌تواند باعث شود تا سطح رزین اپوکسی با لایه‌ی بعدی به خوبی ارتباط نگیرد. از یک سشوار یا یک دستمال تمیز و خیس استفاده کنید تا سطح رزین اپوکسی را به خوبی از هر دانه‌ی رزینی که باقی مانده تمیز کنید، قبل از ریختن لایه‌ی دوم مطمئن شوید که سطح اپوکسی خشک شده باشد.

سمباده

تعمیر ترک‌ روی لبه‌های اپوکسی:

اگر ترک که روی لبه‌ها ایجاد شده روی سطوح است از مراحل بالا استفاده کنید.

اگر ترک‌ها داخل اپوکسی هستند و فراوان اند، راهی برای آن وجود دارد. اگر سایز و اندازه‌ی پروژه اهمیت ندارد، لبه ها را با اره ببرید، گوشه‌ها را سنباده بکشید و یک لایه‌ی دیگر رزین روی آن بریزید تا شکلش دوباره زیبا شود.

تعمیر ترک رزین اپوکسی که داخل رزین ایجاد شده:

اگر ترک‌ها برای ساختار رزین اپوکسی مشکلی ایجاد نمی‌کنند، می‌توانید همانطور رهایش کنید، چون یک زیبایی منحصر به فرد به کار شما می‌دهد.

اما اگر ترک‌‌ها بزرگ هستند و برای ساختار رزین اپوکسی مشکل ایجاد می‌کنند، باید مراحل زیر را اجرا کنید:

  1. اگر ترک به گوشه کشیده شده، با یک اره از کناره جدایش کنید، اگر ترک در وسط اپوکسی قرار دارد با یک اره وسط را ببرید و درونش را خالی کنید.
  2. بعد از آنکه جایی که ترک وجود داشته را کامل خالی کردید، سنباده بزنید و روی “تمام سطح” یک لایه‌ی دیگر رزین اپوکسی بریزید.

چگونه از ترک برداشتن رزین اپوکسی جلوگیری کنیم؟

 

ترک برداشتن رزین اپوکسی

برای جلوگیری از ترک برداشتن رزین اپوکسی لایه‌های بیشتری رزین بریزید و هر لایه را تا جای ممکن نازک بریزید. زمانی که لایه‌ی رزین کلفت باشد گرمای زیادی داخل آن تولید می‌شود و گرمای تولید شده نمی تواند به سطح بیاید در نتیجه رزین اپوکسی بیش از داغ می‌شود.

حتما اجازه دهید لایه‌ی قبلی خشک شود و بعد لایه‌ی جدید را اضافه کنید، لایه‌ی قبل اگر همچنان درحال خشک شدن باشد از خود گرما تولید می‌کند و چون لایه‌ی جدید هم درحال گرما دادن است، این گرما دوچندان می‌شود و منجر به داغ کردن اپوکسی می‌گردد.

تاکنون زرد شدن رزین اپوکسی را مشاهده کرده‌اید؟

یکی از عمده ترین مشکلات کار با رزین اپوکسی، زردی رزین اپوکسی است. زرد شدن رزین اپوکسی یا هاردنر گاهی درون شیشه‌‌ی خودشان رخ می دهد و گاهی بعد از خشک شدن و گذراندن مرحله‌ی پخت زرد می شود.

نمیدانید علت این پدیده چیست؟

دنبال راه حل برای زردی رزین اپوکسی می گردید؟

در این مقاله برای شما توضیح می‌دهیم.

علت زردی رزین اپوکسی داخل شیشه‌اش‌ چیست؟

رزین اپوکسی در حالت عادی باید شفاف باشد، اگر مشاهده کردید که زرد شده به خاطر یکی از دلایل زیر است:

کهنه شدن اپوکسی:

اگر رزین اپوکسی شما کهنه شود و یک سال از ساخت آن بگذرد احتمال زرد شدن رزین اپوکسی زیاد است.

اکسید شدن رزین اپوکسی:

اگر رزین اپوکسی یا هاردنر در معرض اکسیژن یا هوای آزاد قرار گیرند، اکسید می شوند و رزین اپوکسی زرد می شود.

زرد شدن اپوکسی با در بسته:

در برخی موارد شاید مشاهده کنید که هاردنر یا اپوکسی، بدون قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و با وجود بسته بودن درب آن، همچنان رنگ زردی گرفته باشد، دلیل این پدیده یا درب های پلاستیکی HDPE (این درب ها با سوراخ های ریزی همراه هستند.) یا نگهدازی رزین در فضایی با نوسانات دمایی بالا است.

علت زرد شدن رزین اپوکسی بعد از خشک شدن چیست؟

علت عمده ی زردی رزین اپوکسی اشعه های UV و ماورا بنفش هستند؛ اگر رزین اپوکسی شما پس از خشک شدن در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرد به مرور زمان رنگ آن زرد می شود.

بعد از قرار گرفتن در معرض اشعه های نور UV حتی اگر رزین اپوکسی خود را در فضای دیگری قرار دهید، باز زرد شدن رزین اپوکسی اتفاق می افتد.

زردی اپوکسی

راه حل زردن شدن هاردنر چیست؟

هاردنر بعد از پروسه‌ی ساخت وارد واکنشی می شود به اسم اکسیداسیون که به مرور و در طول زمان باعث می شود تا رنگ هاردنر زرد شود.

اگر هاردنر در حد کمی به زردی بزند ایرادی ندارد، هنگام ترکیب هاردنر با رزین اپوکسی شفاف، رنگ هاردنر شفاف می شود و به خوبی مرحله پخت را طی می کند.

اما اگر رنگ آن به زرد تیره یا نارنجی نزدیک باشد، احتمال زیاد هاردنر شما تاریخ انقضایش گذشته یا در دمای زیاد از آن نگهداری شده است؛ این هاردنر ها برای خشک شدن اپوکسی مشکلی ایجاد نمیکنند اما برای آنکه مطمئن شوید در شفاف بودن اپوکسی مشکلی ایجاد نمی شود اول در مقادیر کم هاردنر را با اپوکسی تست کنید.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

برای زردی رزین اپوکسی باید چه کرد؟

  1. جالب است بدانید اکثر اپوکسی کاران حرفه ای هنگام استفاده از پیگمنت های رنگی از محصولات تاریخ مصرف گذشته استفاده می کنند و اپوکسی های شفاف و دست اول را برای کارهای حساس استفاده می کنند. دلیل اینکار این است که اگر پیگمنت های رنگی را با اپوکسی زرد شده ترکیب کنید، دیگر زردی رزین اپوکسی دیده نمی شود و رنگی که استفاده کردید کاملا غالب است.
  2. یکی از کارهایی که برای جلوگیری از زرد شدن رزین اپوکسی می توانید انجام دهید این است که آن را از اشعه های نور UV دور نگه دارید و در معرض مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  3. همچنین می توانید از محصولاتی که در بازار موجود هستند برای جلوگیری از زردی رزین اپوکسی استفاده کنید.
  4. اگر میز رزینی یا سطوح رزینی دیگری دارید که در معرض نور خورشید زرد شدند می توانید آنها را سمباده بکشید تا لایه ی زرد از روی آن برود.
  5. سعی کنید در حجم زیاد رزین و هاردنر خریداری نکنید تا کهنه و اکسید نشوند.

شما زمان زیادی صرف انتخاب رزین اپوکسی مناسب خودتان میکنید و هزینه ی مالی برای بدست آوردن آن هم امری بدیهی است.

اگر در نگهداری رزین کوتاهی کنید رزین اپوکسی شما هدر می‌رود.

ثبت تاریخ

برای نگهداری رزین تاریخ ها را ثبت کنید.

تاکنون شده یک بسته رزین اپوکسی در کمد شما مانده باشد و از خود بپرسید “این بسته رو کی باز کردم؟”

بهتر است که هنگام باز کردن بسته ی اپوکسی یا هاردنر روی آنها تاریخی که بازشان کرده‌اید را ثبت کنید. این کار باعث می شود تا بدانید که چقدر دیگر فرصت دارید تا از آن استفاده کنید.

معمولا رزین بعد از یک ماه کهنه می شود، حتی اگر در بهترین شرایط هم نگهداری کنید بازهم باید بعد از 6 ماه آن را دور بیندازید. استفاده از رزین اپوکسی کهنه کار شما را خراب میکند و با آن نتیجه مطلوب نمی گیرید.

اگر رزین اپوکسی کهنه ی شما هنوز بتواند خشک شود ممکن است شفاف نباشد و کمی رنگ زرد داشته باشد، اگر هنگام کار به رزین رنگ اضافه میکنید، میتوانید رزین کهنه خود را نجات دهید.

رزین را از نور خورشید دور نگه دارید.

برای نگهداری رزین، آن را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگهدارید؛ چون قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش از علت های اصلی زرد شدن رزین اپوکسی است و رزین باید در دمای 15 تا 26 درجه سانتی گراد نگهداری شود.

بهترین فضا برای نگهداری رزین یک فضای سربسته خشک و خنک است.

رزین را از نوسانات دمایی دور نگه دارید.

اگر رزین اپوکسی شما در فضایی باشد که دمای آن دائم تغییر کند طول عمرش کاهش میابد. همچنین نوسانات دما باعث می شود درون جعبه ی رزین رطوبت ایجاد شود و اگر رزین شما مرطوب شود پروژه های رزینی شما مات و کدر از آب در می آیند.

اگر رطوبت وارد رزین شود حتی می تواند باعث شود جلوی مرحله ی پخت اپوکسی را بگیرد و رزین اپوکسی شما خشک نشود.

نگهداری رزین در فریزر اشتباه است.

با اینکه فریزر یک فضای سر بسته و خنک است اما مکان مناسبی برای نگهداری رزین اپوکسی نیست.

نگهداری از رزین در دمای زیر 15 درجه سانتی گراد باعث می شود که در رزین کریستال ایجاد شود.

رزین اپوکسی را به صورت عمودی و در جعبه ی اصلی خود نگهداری کنید.

بدیهی است که باید رزین اپوکسی را به صورت عمودی نگهدارید، بخاطر اینکه از چکه کردن آن جلوگیری میکند.

بسته ی اوریجینال هر رزین و هاردنر علاوه بر اطلاعاتی درباره ی خود محصول و نحوه ی استفاده از آن، اطلاعات دیگری مانند نحوه ی ساخت آن در اختیار ما میگذارید.

رزین را در جعبه های اصلی خود نگهداری کنید تا در صورت بروز اشکالی به مشکل برنخورید.

دوباره رزین را داخل شیشه ی آن نریزید.

اگر در پایان کار رزین اضافه آمد و برای شما استفاده ای نداشت، آن را دوباره داخل شیشه نریزید. این کار به رزین دست نخورده ی شما آسیب میزند.

رزین میکس شده بدرد نمی خورد!

پس از ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر، نگه داشتن میکس بدردتان نمیخورد چون به زودی خشک می شود و با یک تپه ی سخت از رزین رو به رو می شوید. پس یا از آن استفاده کنید یا آن را دور بریزید.

برای افرادی که تازه وارد این حوزه می شوند طبیعی است که هنگام خرید رزین اپوکسی اولین سوال هایی که به ذهنشان می‌آید این باشد که

رزین از کجا بخرم؟

چه لوازمی نیاز دارم؟

چه نکات ایمنی باید رعایت کنم؟

با چه مشکلاتی رو به رو می‌شوم؟

چه نوع رزینی خوب است؟

امروز جواب این سوال ها را خواهید یافت.

آشنایی مختصر با رزین اپوکسی

رزین اپوکسی یک ماده ی تقریبا مایع، بی رنگ و چسبناک است، اما همین ماده ی چسبناک کاربردهای زیادی دارد و دنیای امروز ما را متحول کرده است.

چگونه؟ تاکنون به کفپوش های پارکینگ و آسانسور خود دقت کرده اید؟ براق و تمیز و به راحتی قابل شستشو این کفپوش ها از رزین اپوکسی ساخته شده اند.

کفپوش های رزینی را همه جا می‌توانید مشاهده کنید، شاید اسم کفپوش های سه بعدی به گوش شما خورده باشد، بله این کفپوش ها هم از رزین اپوکسی ساخته شده اند.

علاوه بر کفپوش، در جواهرسازی و صنعت چوب هم می توانید کاربردهای رزین را ببینید.

میزهای رزینی، تعمیر چوب های ترک برداشته با استفاده از رزین و ساخت لوازم دکوری، رزین اپوکسی در همه جا دیده می‌شود.

با هاردنر آشنا شوید!

برای خرید رزین اپوکسی باید با ماده ای به نام هاردنر آشنا شوید.

رزین اپوکسی برای خشک شدن نیاز به هاردنر دارد پس اگر رزین اپوکسی میخرید حتما هاردنر هم باید بخرید.

از آنجا که بهتر است هاردنر و رزین اپوکسی خریداری شده شما از یک برند باشد هنگام خرید رزین اپوکسی، هاردنر هم تهیه کنید.

نکاتی که هنگام خرید رزین اپوکسی باید به آنها توجه کنید.

حواستان باشد موقع خرید رزین اپوکسی، رزین اپوکسی شما برچسب داشته باشد.

نتنها داشتن برچسب به اعتبار و اعتماد محصول می افزاید بلکه اطلاعاتی که پشت آن درج می شود به کمک شما می آیند و به آن احتیاج دارید. اطلاعاتی مانند میزان ژل تایم، نسبتی که هاردنر و اپوکسی باید ترکیب شوند یا نکات ایمنی که باید برای آن رزین رعایت کنید.

از جمله مشکلات کار با اپوکسی زرد شدن رزین اپوکسی یا هاردنر است، یکی از دلایل این پدیده اکسید شدن رزین است؛ به این معنا که رزین یا هاردنر شما در تماس با هوا بوده و با اکسیژن واکنش داده است.

پس از پلمب بودن و داشتن فوم محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنید.

از خرید رزین اپوکسی و هاردنر با یک جعبه ی شفاف خودداری کنید چون نور خورشید برای رزین مناسب نیست.

رزین اپوکسی باید در یک محیط تاریک، خنک و خشک باشد.

از فروشنده ای که اپوکسی را در فضای باز، مرطوب و در معرض نور خورشید نگهداری میکند خرید نکنید!

اگر تازه کار هستید هنگام خرید رزین اپوکسی در مقادیر زیاد رزین تهیه نکنید و اول با کمی رزین و هاردنر تمرین کنید تا نحوه ی ترکیب هاردنر و رزین دستتان بی آید.

در کار با رزین اپوکسی تازه وارد هستید؟

مطمئن نیستید که چه وسایلی نیاز دارید؟

نگران نباشید! در این مقاله برای شما لیستی از لوازمی که برای کار با رزین اپوکسی نیاز دارید تهیه کردیم.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

تفاوت رزین سختی گیر و رزین اپوکسی

رزین سختی گیر برای تصفیه آب استفاده می شود و شما با کمک رزین سختی گیر که به آن رزین کاتیونی هم گفته می شود می توانید به راحتی سختی آب را بگیرید. آب های زیر زمینی با برخورد به سطح زمین تبدیل یون های آن آب سخت می شود که شما با خرید رزین سختی گیر خواهید توانست سختی آب را بگیرد. اما در عوض رزین اپوکسی کاملا هدف متفاوتی دارد و با توجه به کاربرد آن که در ادامه کامل با آن آشنا خواید شد برای کار های زینتی و ساختمانی و دکوراسیون استفاده می شود

کار با رزین اپوکسی را در چه حوزه ای دنبال میکنید؟

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که برای هر کاربردی لوازم متفاوتی مورد نیاز است.

به عنوان مثال برای کار با چوب نیاز به سمباده دارید یا برای نقاشی با رزین اپوکسی به قلمو نیاز است.

پس اول یکی از موارد زیر را انتخاب کنید و روی آنها کلیک کنید:

  • کار با چوب
  • نقاشی و هنر
  • ساخت جواهرات
  • کفپوش رزینی

اما بین همه ی این کاربردها یک سری لوازم مشترک وجود دارد و برای هرکاری اول باید آنها را آماده کنید.

امروز برای شما تمامی لوازم ابتدایی که نیاز دارید بشناسید را معرفی میکنیم.

رزین اپوکسی

برای خرید رزین اپوکسی مناسب باید یک سری معیارهایی داشته باشید.

اول اینکه در حد نیاز خرید کنید، یعنی تا حدی که مطمئن هستید رزین شما تمام می‌شود خرید کنید؛ زیرا اگر رزین اپوکسی کهنه شود می تواند دچار زردی شود یا به خوبی خشک نشود. پس بهتر است بیشتر از 6 ماه رزین اپوکسی را نگه ندارید.

نکته‌ی دوم این است که حتما رزینی که میخرید دارای برچسب باشد. ظرف بدون برچسب و دستور مصرف قابل اعتماد نیست و کار شما را سخت میکند چون معمولا پشت بسته نسبت ترکیب مورد نیاز برای ترکیب با هاردنر را برای شما توضیح میدهد و هر رزین اپوکسی دستور مصرف خاص خودش را دارد.

حتما به پلمپ بودن رزین توجه کنید. ظرف باید پلمپ باشد و فوم داشته باشد اگر رزین اپوکسی در معرض هوا قرار گیرد اکسید میشود و رنگ عوض میکند.

هاردنر

ترکیب هاردنر با رزین

بعضی مواد شیمیایی مایع باقی می مانند و خشک نمی‌شوند مگر اینکه با یک ماده‌ی دیگر ترکیب شوند.

رزین اپوکسی هم جزو همین مواد است و برای خشک شدن باید با ماده ای به نام هاردنر ترکیب شود.

معمولا قبل از شروع کار با رزین اپوکسی، هاردنر را با رزین ترکیب میکنند و قبل از آنکه خشک شود از آن استفاده می کنند.

معمولا ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی بعد از 24 ساعت کامل خشک می شود اما باز تا 3 روز حساس است و نباید به آن ضربه وارد شود.

لوازم اندازه گیری

ترکیب کردن رزین اپوکسی و هاردنر کار حساسی است؛ اگر درست انجام نشود رزین اپوکسی شما خشک نمی شود و مرحله ی پخت را طی نمیکند.

هر رزین اپوکسی و هاردنر یک نسبت ترکیب دارند که در پشت بسته های آنها چاپ میشود.

به عنوان مثال اگر نسبت 1 به 1 باشد به اندازه هر وزنی که رزین اپوکسی استفاده کردید باید همان میزان هاردنر با آن مخلوط کنید یا اگر 1 به 2 بود باید به هر میزان هاردنر دو برابر آن رزین اپوکسی استفاده کنید.

این نسبت ها باید دقیق محاسبه شود اگر در اندازه گیری دقت نکنید و میزان هاردنر کم و زیاد شود با مشکلاتی مانند چسبناک شدن یا خشک نشدن اپوکسی مواجه می شوید.

لوازمی که برای اندازه گیری باید استفاده کنید:

  • ترازوی دیجیتال
  • پیمانه‌ی مندرج (حواستان باشد که اندازه های چاپ شده روی آن درست و دقیق باشند)
  • سرنگ یا پیپت مندرج

سعی کنید هاردنر و رزین اپوکسی را از یک برند یکسان خریداری کنید

یک وسیله برای هم زدن

هم زدن

برای پروژه های کوچک معمولا از یک چوب بستنی یا یک چوب کوچک برای هم زدن استفاده می شود. همچنین از کاردک هم می توانید استفاده کنید.

اما برای کارهای بزرگ تر که میزان زیادی رزین اپوکسی در آنها به کار می رود باید از یک دریل یا هم زن برقی مخصوص استفاده کنید.

دستکش

دستکش

استفاده از دستکش هنگام کار با رزین اپوکسی یک امر ضروری است از آنجا که ممکن است رزین برای پوست شما حساسیت ایجاد کند، حتما دستکش استفاده کنید تا رزین اپوکسی با پوست شما تماس پیدا نکند.

فندک

تاحالا مشاهده کرده‌اید که موقع کار با رزین اپوکسی، حباب هایی روی سطح اپوکسی یا داخل آن ایجاد شود؟

این حباب ها اکثرا ریز و بی آزاد هستند و به کار شما صدمه‌ای وارد نمی کنند اما اگر کار شما مانند ساخت جواهری شفاف و زیبا، حساس باشد یا حباب های بزرگی روی سطح ایجاد شده باشند که کار شما را خراب می کنند، باید آنها را از بین ببرید.

یکی از ساده ترین راه های از بین بردن حباب ها استفاده از فندک است فقط حواستان باشد که رزین را بیش از حد داغ نکنید و فقط سریع شعله را از روی اپوکسی رد کنید، اگر هنگام کار با رزین اپوکسی، رزین داغ کند ممکن است  دود کند و برای شما مشکل ساز شود.

برای کار با رزین اپوکسی بهتر است که حتما از قبل لوازم را آماده کنید و مطالعات کافی درباره ی نحوه ی کار با آنها داشته باشید.

هنگام کار با اپوکسی باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتند؛ مخصوصا اگر همه روزه با رزین اپوکسی سر و کار دارید.

این نکات ایمنی چقدر اهمیت دارند؟

رعایت نکردن آنها چه عواقبی دارد؟

برای کار با اپوکسی، دستکش به دست کنید.

دستکش

دستکش برای محافظت از دست‌های شما هنگام کار با اپوکسی یک امر ضروری است.

رزین اپوکسی و هاردنر مواد مایعی هستند که برای پوست سمی اند. شاید نسبت به مواد شیمیایی دیگر کمتر ضرر داشته باشند اما هرچه باشد ماده‌ی شیمیایی هستند و باید از پوست خود دربرابر آنها محافظت کنید.

دستکش های نیتریلی برای استفاده گزینه بهتری هستند از آنجایی که احتمال اینکه با رزین واکنش دهند بسیار کم است.

اگر رزین با پوست شما تماس پیدا کرد باید چه کنید؟

دستمال مرطوب برای پاک کردن رزین از دستان شما مناسب هستند ولی بعد از اتمام کار دوباره پوست خود را با آب و صابون بشویید.

تحت هیچ شرایطی از اسید یا حلال‌هایی مانند استون یا الکل استفاده نکنید.

تهویه را فراموش نکنید!

تهویه

زمانی که هاردنر را با رزین اپوکسی ترکیب میکنید از واکنش شیمیایی بین این دو بخارهایی تولید می شود که این بخارها برای ریه های شما سمی هستند.

پس مطمئن شوید که تهویه ای خوبی در فضای کار شما وجود دارد.

پنجره های اتاق را باز کنید. با باز کردن پنجره اتاق هنگام کار با اپوکسی  هوا در فضا جریان پیدا می کند.

برای آنکه هوا در اتاق شما جریان داشته باشد می توانید از پنکه استفاده کنید یا دستگاه تهویه نصب کنید.

توجه داشته باشید که قالبی که برای کار با رزین استفاده میکنید را برای پخت غذا استفاده نکنید!

هنگام کار با اپوکسی از یک پیشبند استفاده کنید.

پیشبند

این مورد شاید خیلی برای سلامت شما نباشد اما در سلامت لباس شما خیلی تاثیر دارد، از آنجا که لکه‌ی رزین اپوکسی از روی لباس پاک نمی‌شود.

پیشنهاد ما این است که برای کار با اپوکسی از یک لباس آستین بلند استفاده کنید تا با پوست شما تماس پیدا نکند؛ زیرا در هر صورت هنگام کار، رزین کمی میریزد.

پاک کردن لکه های رزینی از پیشبند برای شما راحت تر خواهد بود.

عینک های محافظ ضرری ندارند.

عینک

اکثر مواقع استفاده از عینک های محافظ ضروری نیستند اما اگر احتمال میدهید ممکن است رزین اپوکسی روی صورت یا چشم شما بپاچد از آنها استفاده کنید.

عینک های محافظ راه ارزانی برای محافظت از چشم های شماست.

ماسک تنفسی:

ماسک تنفسی

برای اکثر استفاده های رزینی به ماسک احتیاجی نیست اما هنگام کار با چوب، بعد از خشک شدن رزین اپوکسی آن را سمباده میزنند و گرده های رزینی ممکن است وارد دستگاه تنفسی شما شود، پس بهتر است که از ماسک مناسب استفاده کنید.

تاحالا با رزین اپوکسی کار کرده‌اید؟ سردردها و مشکلات آن را میشناسید؟

در این مقاله درباره‌ی تمام مشکلات کار با اپوکسی و هاردنر صحبت می‌کنیم.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

از اولین مشکلات کار با اپوکسی، حباب!

به احتمال زیاد هنگام خشک شدن یا پخت اپوکسی، حباب‌های ریز و درشت در رزین اپوکسی مشاهده خواهید کرد.

تشکیل حباب بر روی اپوکسی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از نحوه‌ی درست هم زدن مخلوط هاردنر و رزین اپوکسی گرفته تا دمایی که رزین برای مرحله ی پخت در آن قرار می‌گیرد.

اگر هنگام کار با حباب برخورد کردید و در حدی بزرگ بودند که کیفیت کار شما را پایین آوردند نگران نباشید راهکارها و ترفندهای زیادی براش پیش گیری از ایجاد حباب و از بین بردن آن وجود دارد.

حباب

 

براق نشدن سطح رزین اپوکسی پس از خشک شدن:

باید بدانید که رزین اپوکسی معمولا شفاف و براق خشک نمی‌شود.

در تمام عکس‌ها و ویدئوهایی که در اینترنت مشاهده می‌کنید که با رزین های براق و زیبا در آنها روبه‌رو می‌شوید، مرحله‌ای انجام می‌گیرد که معمولا برای شما توضیح داده نمی‌شود.

کسانی که به طور حرفه‌ای از رزین اپوکسی استفاده می‌کنند بعد از پخت رزین آن را با روغن یا مواد پولیش سیقل می‌دهند و بعد از مرحله‌ی پولیش آن را با حوله تمیز می‌کنند.

گردنبند

مات شدن رزین اپوکسی:

اپوکسی باید شفاف خشک شود، یکی از مشکلات کار با اپوکسی این است که اگر رزین اپوکسی شما مرطوب شود ممکن است مات شود. حتی اگر رزین با رطوبت تماس پیدا نکند، اگر سطحی که می‌خواهید اپوکسی را در آن قرار دهید مرطوب باشد نتیجه کار مات می‌شود. پس از خشک بودن سطوح کار اطمینان پیدا کنید.

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند ماتی رزین اپوکسی را ایجاد کند سرعت بخشیدن به مرحله ی پخت رزین اپوکسی با استفاده از وسایلی مانند سشوار است.

داغ شدن و دود کردن اپوکسی:

هنگام ترکیب هاردنر با رزین اپوکسی یک واکنش شیمیایی اتفاق می‌افتد و اینگونه رزین اپوکسی خشک می‌شود. در حین این واکنش میزانی گرما تولید می‌شود اما این گرما نباید برای کار شما مشکلی ایجاد کند.

اگر یک سری نکات را رعایت نکنید، گرمای تولید شده می‌تواند بیش از حد باشد و با مشکلات کار با اپوکسی از قبیل دود کردن اپوکسی یا ذوب شدن قالب یا ظرفی که در آن رزین را با هاردنر مخلوط می‌کنید، مواجه شوید.

ترک برداشتن رزین اپوکسی:

معمولا این اتفاق پس از خشک شدن رزین اپوکسی می‌افتد.

اگرهنگام مرحله ی پخت، گرما بیش از حد تولید شود یکی از مسائلی که ایجاد می‌کند ترک برداشتن رزین اپوکسی است.

زمانی که هنگام ریختن اپوکسی از لایه های کلفت استفاده می کنید گرما بیش از حد تولید می شود و این تفاوت دما در سطوح مختلف، رزین آن را وارد یک شوک می کند و باعث می شود ترک بردارد.

اما ترک برداشتن دلیل کافی برای دور انداختن پروژه ای که برای آن وقت زیادی گذاشته اید نیست.

زرد شدن رزین اپوکسی:

گاهی رزین اپوکسی رنگ عوض می کند، اما علت این پدیده چیست؟ زرد شدن رزین اپوکسی می تواند به دلیل

  • قرار گرفتن در اثر اشعه ی UV
  • کهنه شدن رزین اپوکسی
  • کهنه شدن هاردنر
  • در تماس قرار گرفتن با اکسیژن

اتفاق بی افتد.

اما راه هایی برای دور زدن این اتفاق یا جلوگیری از آن وجود دارد. به عنوان مثال می توانید رزین زرد شده را با پیگمنت های رنگی مخلوط کنید یا هاردنری که رنگ عوض کرده را با رزین اپوکسی مخلوط کنید تا کمی از اکسید شدن آن کاهش پیدا کند.

اگر رزین اپوکسی و هاردنر را در مقادیر کم خریداری کنید و در طی مدت کم آن را استفاده کنید از کهنه شدن آن جلوگیری می‌کنید.

خشک نشدن رزین اپوکسی:

رزین اپوکسی ماده ای نیست که به تنهایی خشک شود و باید با هاردنر ترکیب شود.

از مشکلات کار با اپوکسی این است که گاهی مشاهده می‌کنیم رزین اپوکسی خشک نشده یا قسمت هایی خشک شده و قسمت هایی از آن مایع یا چسبناک باقی مانده است. عوامل زیادی میتواند باعث این اتفاق شود مانند درست هم نزدن هاردنر و رزین اپوکسی یا مناسب نبودن دمای اتاق برای آنکه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر به دنبال این مقاله می‌گردید پس حتما دود کردن رزین اپوکسی را مشاهده کرده‌اید یا تجربه‌ی این را داشته‌اید که قالب شما آب شده باشد.

هنگام ترکیب هاردنر با اپوکسی، در نتیجه‌ی واکنش‌های شیمیایی انرژی آزاد می‌شود و این انرژی به صورت گرما خود را نشان می‌دهد. اما این گرما لزوما چیز بدی نیست و این بخشی از مراحلی است که رزین برای خشک شدن طی می‌کند.

زمانی که بیش از حد ترکیب شما گرما تولید کند با عوارضی مانند داغ شدن آن، حباب‌‌، دود کردن اپوکسی و ترک روبه‌رو می‌شوید.

در این مقاله برای شما علت این پدیده و نحوه‌ی پیشگیری از آن را برایتان توضیح خواهیم داد.

چرا اپوکسی بیش از حد گرما تولید می‌کند؟

  1. لایه‌ی اپوکسی بسیار کلفت است.

هر نوع رزین اپوکسی یک عمق مناسب برای ریختن باتوجه به دمای اتاق دارد. اگر لایه‌ی شما از آن عمق مناسب کلفت‌تر باشد با دود کردن رزین اپوکسی مواجه می‌شوید.

  1. هوای محیط یا هوای فروشگاه زیادی داغ است.

اگر در یک آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که فضای کار خود را گرم کنید یا صبر کنید تا قبل از ریختن اپوکسی دمای هوا کمی کاهش پیدا کند.

  1. قالب به اندازه کافی گرما را منتقل نمی‌کند.

حواستان به ویژگی لوازمی که استفاده می‌کنید مثل عایق بودن یا نبودن قالب، باشد. اگر قالب یا ظرف شما گرما را حفظ می‌کند، باعث بالا رفتن دمای رزین می‎‌شود.

  1. اپوکسی قبل از ریختن گرم شده است.

اگر در یک فصل سرد کار می‎‌کنید و نیاز دارید تا اپوکسی را قبل از میکس کردن گرم کنید، مطمئن شوید که اپوکسی را روی سطح پخش می‌کنید نه اینکه مخلوط هاردنر و رزین را داخل ظرف رها کنید.

گرم کردن اپوکسی واکنش شیمیایی آن را سرعت می‌بخشد.

  1. لایه‌های قبلی هنوز خشک نشده است.

اکثرا هنگام کار با اپوکسی باید لایه به لایه آن را بریزید و قبل از ریختن لایه‌ی بعدی باید بگذارید که لایه قبلی خشک شود.

مطمئن شوید که لایه‌ی قبلی حتما خشک شده باشد اگر لایه‌ی زیرین همچنان از خود گرما تولید کند و لایه‌ی بعدی را روی آن بریزید، لایه‌ی رویی بیش از حد داغ می‌شود و منجر به دود کردن رزین اپوکسی می‌شود.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

چگونه از دود کردن رزین اپوکسی جلوگیری کنیم؟

  1. آن چیزی را مخلوط کنید که نیاز دارید.

اگر اپوکسی به مقدار زیاد یکجا جمع شود گرمای بیشتری تولید می‎‌کند نسبت به وقتی که روی سطح پخش شده باشد. برای آنکه از داغ شدن و دود کردن رزین اپوکسی در ظرفی که آن را با هاردنر مخلوط می‌کنید جلوگیری کنید، رزین را در مقادیر کم و در حدی که لازم دارید مخلوط کنید.

اگر مشاهده کردید که اپوکسی در ظرف میکس داغ شده آن را در یک ظرف دیگر در لایه‌های نازک تر بریزید.

  1. فضا را کمی خنک کنید.

اگر دود کردن رزین اپوکسی را مشاهده کردید محیط را خنک کنید، این خنک کردن می‌تواند در حد باز کردن یک در یا باد زدن اپوکسی باشد. فقط هنگام این کار حواستان باشد که ممکن است گرد و غبار روی اثر شما بشیند و باید از این موضوع جلوگیری کنید.

  1. تمرین کنید.

همه چیز با تمرین بهتر می‌شود اگر اولین بار است که از رزین اپوکسی استفاده می‌کنید از مقدارهای کم شروع کنید و تست کنید. لایه‌های متفاوت امتحان کنید و حواستان باشد، مارکی که استفاده می‌کنید در دما و لایه‌های مناسب رزین اپوکسی تاثیر می‌گذارد.

سخن آخر:

برای کار با رزین اپوکسی فوت و فن های زیادی هست که باید از آنها آگاهی پیدا کنید. سعی کنید همه‌ی موارد ایمنی را رعایت کنید و از آن آگاهی پیدا کنید.

تاکنون حباب های اپوکسی را مشاهده کرده‌اید؟

این اتفاق معمولا هنگام ترکیب هاردنر با رزین اپوکسی یا موقع خشک شدن رزین اپوکسی رخ می‌دهد و می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. مثل:

  • رطوبت هوا
  • دمای اتاق
  • جنس رزین خریداری شده

در این مقاله درباره‌ی نحوه‌ی از بین بردن حباب‌ها برایتان صحبت می‌کنیم.

از یک فندک اتمی برای از بین بردن حباب های اپوکسی استفاده کنید.

این یک روش بسیار ساده و سریع است که باعث می‌شود حباب‌های بزرگ از بین بروند.

حواستان باشد شعله را برای مدت طولانی نزدیک رزین قرار ندهید؛ باید شعله را سریع از روی سطح رزین رد کنید، به این صورت که هربار 1 الی 3 ثانیه سطح رزین اپوکسی را در معرض گرما قرار دهید و اینکار را 2 یا 3 بار تکرار کنید و بین هربار که اینکار را می‌کنید، چند دقیقه به رزین استراحت دهید.

حالا شاید بپرسید اگر سطح رزین اپوکسی را بیش از حد در معرض گرما قرار دهید چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر اینکار را بکنید ممکن است که اپوکسی شما تا ماه‌ها خشک نشود و مرحله‌ی پخت را درست طی نکند.

برای کارهای بزرگ مثل ساخت میز از مشعل‌های جوشکاری استفاده کنید.

مسعل

رزین خود را گرم کنید.

برای آنکه رزین اپوکسی خود را گرم کنید، شیشه‌ی آن را درون آب گرم قرار دهید یا ظرف حاوی مخلوط هاردنر و رزین را داخل آب گرم بزارید. همچنین می‌توانید محلول را درون یک ظرف یا قالب گرم بریزید یا در کنار هیتر قرار دهید تا حباب های اپوکسی از بین بروند.

دقت کنید که آب داغ نباشد و فقط گرم باشد.

در اتاقی که گرم باشد معمولا حباب‌های کمتری تشکیل می‌شود؛ همین نکته فصل تابستان را به زمان بهتری برای کار با رزین اپوکسی تبدیل می‌کند.

مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر را به آرامی هم بزنید.

وقتی رزین اپوکسی را با هاردنر هم می‌زنید، عجله نکنید و 3 الی 5 دقیقه این کار را طول بدهید. اگر سریع هم بزنید با حباب‌های زیادی مواجه می‌شوید و از بین بردن آنها سخت است، مخصوصا اگر هوای اتاق سرد باشد.

برای آنکه درباره‌ی مخلوط کردن هاردنر و اپوکسی بیشتر بدانید، اینجا را کلیک کنید.

زمان بدهید!

بعد از آنکه رزین اپوکسی و هاردنر را مخلوط کردید، 3 الی 5 دقیقه بسته به نوع رزین به آن زمان بدهید و در یک جا بی حرکت آن را رها کنید. ولی حواستان باشد که با اینکار زمان شما برای کار با رزین اپوکسی کمتر می‌شود چون باید بعد از مخلوط کردن هاردنر و اپوکسی، قبل از آنکه خشک شوند از آن‌ها استفاده کنید.

میزانی که وقت دارید تا رزین اپوکسی خشک شود به نوع رزینی که خریده‌اید بستگی دارد.

حباب

می‌توانید حباب های اپوکسی را بترکانید!

بله به همین راحتی این هم جزو کارهایی است که می‌توانید انجام دهید ولی لازم نیست که حتما اینکار را بکنید.

اگر حباب‌های بزرگی مشاهده می‌کنید می‌توانید به آرامی مخلوط را از پایین به بالا هم بزنید و حباب‌ها را به سطح بیاورید تا خودشان بترکند یا با استفاده از یک خلال دندان آنها را بترکانید.

استفاده از خلال دندان انتخاب خوبی برای شماست، مخصوصا که روش‌های دیگر مثل گرم کردن معمولا حباب های اپوکسی که اطراف ظرف ایجاد می‌شوند را از بین نمی‌برند ولی با استفاده از خلال دندان به راحتی از بین می‌روند.

فوت کردن حباب‌ها با استفاده از نی یکی دیگر از روش‌های رایج برای از بین بردن حباب است.

با لایه‌های نازک‌تر کار کنید.

زمانی که لایه‌های اپوکسی (مخصوصا اپوکسی که برای ساخت جواهرات استفاده می‌شود.) کم و نازک باشد، نتیجه بهتری برای کار شما دارد و حباب‌ های اپوکسی کمتری می‌سازد.

کار کردن با لایه‌های کلفت سخت است و درآوردن حباب‌‌ های آن، از آن هم سخت تر.

حباب های اپوکسی بعد از مرحله‌ی پخت!

اگر حباب‌های بزرگ روی سطح دارید و از خشک شدن اپوکسی شما حدود 12 ساعت گذشته، با سردرد زیادی رو به رو هستید.

اما نگران نباشید! برای این مشکل هم راه حل وجود دارد.

اگر سطح اپوکسی خیلی خشک شده باشد مشاهده می‌کنید که حباب ها نمی‌ترکند و چسبناک باقی مانده‌اند. پس حباب‌ها را با یک دریل سوراخ کنید؛ سپس با الکل روی سطح را تمیز کنید تا مطمئن شوید هیچ گرد و غباری روی سطح نیست. بعد با یک لایه‌ی رزین جدید “تمام” سطح را بپوشانید.

دقت کنید که فقط پر کردن سوراخ‌ها کافی نیس و اگر اینکار را بکنید سطح رزین شما را نابرابر باقی می‌گذارد.

بله! با رزین اپوکسی هم می‌شود نقاشی کرد. علاوه بر کارهای چوبی، ساخت جواهرات یا کفپوش‌های زیبا با رزین می‌توانید نقاشی‌های آبستره خلق کنید!

چگونه باید اینکار را کرد؟

آیا باید حتما یک هنرمند حرفه‌ای باشید تا با رزین کار کنید؟

آبستره چیست؟

جواب همه‌ی این سوال‌ها را در این مقاله می‌دهیم.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

نقاشی آبستره چیست؟

آبستره نوعی هنر بصری ذهنی و انتزاعی است.

نقاشی آبستره یکی از خالص‌ترین شیوه‌های ابراز احساسات است؛ زیرا این سبک آزادانه و از طریق چشم با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند

درواقع ما از خط، رنگ و فرم (ابزارهای هنر بصری) برای خلق ترکیبی استفاده می‌کنیم که از جهان پیرامون ما جداست.

در هنر آبستره نیازی نیست به‌ دنبال این بگردید که هنرمند قصد داشت چه بکشد؟

لوازمی که برای شروع کار نیاز دارید.

  • هاردنر
  • قالب
  • پیمانه مدرج
  • ترازوی دیجیتال
  • چوب بستنی، خلال دندان یا کاردک (برای هم زدن)
  • فندک اتمی یا مشعل قلمی
  • رنگ رزین خمیری
  • رنگ رزین اکریلیک
  • دستکش یکبار مصرف
  • یک سطح مناسب (بوم، چوب و یا هر وسیله‌ای که برای خلق اثر انتخاب کرده اید.)

رزین و نقاشی

چه سطحی برای کار با رزین اپوکسی بهتر است؟

سعی کنید از سطوحی استفاده کنید که سوراخ نباشند و یا خیلی رزین را به خود جذب نکنند.

بوم‌هایی که برای نقاشی با گواش یا رنگ روغن استفاده می‌کنید مناسب نیستند؛ چون وزن رزین زیاد است و قسمت‌هایی از بوم گود می‌شوند برای همین سطح مناسبی نیستند.

حتما حواستان باشد که سطح شیب‌دار نباشد!

می‌توانید از سطوحی مثل سطوح زیر استفاده کنید:

  • چوب
  • شیشه
  • فلز
  • پلکسی گلس
  • بتن

مرحله‌ی اول – آمادگی‌های اولیه :

قبل از هرچیز محیط کار را آماده کنید.

محیط کار باید از هر گرد و غباری پاک باشد تا بعدا روی کار شما ننشیند و نقاشی شما را خراب نکند.

اگر حیوان خانگی دارید حواستان باشد تا موی آنها روی اثر نریزد.

از اتاقی استفاده کنید که تهویه مناسب داشته باشد.

فضای اطراف را با فویل بپوشانید و بعد تمام وسایل مورد نیاز را در کنار خود اماده بزارید.

اطراف را با چسب نواری بپوشانید، رزین اپوکسی به شدت رقیق است و همه جا را سریع فرا می‌گیرد به احتمال زیاد به اطراف هم میریزد، پس اگر اطراف را چسب بزنید روز بعد زحمت کمتری برای تمیز کردن آن می‌کشید.

از آنجایی که رزین اپوکسی ممکن است به انتهای بوم شما برود، بعد از خشک شدن رزین ممکن است اثر شما به زمین یا میز بچسبد پس بهتر است کمی آن را با میزکار فاصله دهید.

برای فاصله دادن می‌توانید لیوان‌های یکبار مصرف را زیر بوم بگذارید.

فاصله دادن با لیوان

مرحله‌ی دوم ترکیب رنگ با رزین:

رزین معمولا به تنهایی بی‌رنگ است و هنگام کار طبق سلیقه‌ی خود می‌توانید به آن رنگ‌های متفاوت اضافه کنید.

این مرحله را هنگام ترکیب رزین با هاردنر انجام دهید.

اول مخلوط هاردنر و رزین را به خوبی هم بزنید و بعد از آن مقدار کمی رنگ و پیگمنت رنگی اضافه کنید.

color pigment

مرحله‌ی سوم نحوه‌های ریختن رزین روی بوم:

شما دو انتخاب دارید.

یا می‌توانید هر لیوان یکبار مصرف که حاوی رنگ و رزین است را جدا جدا روی اثر بریزید.

یا از تکنیک‌های ریختن رزین اپوکسی مانند:

  • کثیف ریختن (Dirty Pour)
  • هوایی ریختن (Air Swipe)
  • گل‌آلود ریختن (Puddle Pour)
  • چرخشی ریختن (Swirl)
  • تلنگری ریختن (Flip Pour)

بعد از آنکه رزین را روی سطح موردنظر ریختید، با کمک قلمو، کاردک، قاشق و یا با کج کردن سطح، جهت حرکت رزین جهت دهید و شکل آن را دستکاری کنید.

اگر حباب مشاهده کردید آن را با مشعل یا فندک اتمی می‌توانید از بین ببرید.

نقاشی با رزین

مرحله‌ی چهارم مرحله‌ی پخت رزین:

معمولا رزین اپوکسی بعد از 24 ساعت خشک می‌شود. اما این زمان برای هر نوع رزین متفاوت است.

در زمانی که رزین نیمه خشک است، آن را دست نزنید و تغییر ندهید.

تا 3 روز بعد از خشک شدن رزین باز هم آن را دربرار مو ، غبار و هر شی دیگری که ممکن است وارد آن شود محافظت کنید.

اگر چیزی وارد آن شد، آن را با موچین جدا کنید.

برای محافظت از رزین می‌توانید یک مقوا را روی 4 بطری نوشابه بگذارید و اثر هنری خود را زیر آن قرار دهید.

از گرم و سرد کردن محیط اپوکسی پرهیز کنید.

برای آنکه رزین اپوکسی خشک شود،باید آن را با ماده‌ای به نام هاردنر ترکیب کنید؛ زیرا رزین اپوکسی به تنهایی خشک نمی‌شود؛ به این فرآیند، مرحله‌ی پخت می‌گویند.

اهمیت این فرآیند چقدر است؟

در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی همین موضوع صحبت کنیم.

اگر فرآیند پخت به درستی طی نشود، چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر با رزین اپوکسی کار کرده باشید، می‌دانید که همیشه نتیجه کار دلخواه شما نیست. گاهی مشاهده می‌کنید که رزین شما خشک نشده، گاهی رزین خشک می‌شود اما قسمت‌هایی از آن چسبناک می‌ماند، ممکن است کامل خشک شود اما کدر و مات باشد یا حتی روی سطح کار حباب مشاهده کنید.

علت این پدیده‌ها چیست؟

دلیل همه‌ی این اتفاقات این است که مرحله‌ی پخت به درستی انجام نشده. حالا سوال پیش می‌آید، برای آنکه رزین اپوکسی ما مرحله‌ی پخت را درست طی کند چه کاری باید کرد؟

1. تاریخ انقضای رزین اپوکسی و هاردنر را چک کنید!

اگر رزین یا هاردنر شما کهنه باشد، خشک شدن رزین اپوکسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس موقع خریدن رزین اپوکسی فقط در حدی بخرید که نیاز دارید.

حتی اگر رزین را در بهترین حالت هم نگه داری کنید (دور از نورخورشید، پلمب بودن و در دمای مناسب) باز بعد از 6 ماه دیگر قابل استفاده نخواهد بود. پس اگر در ظرف را باز کردید آن را طی 1 ماه تمام کنید.

2. رزین اپوکسی را در دمای مناسب قرار دهید.

رزین اپوکسی بعد از ترکیب شدن با هاردنر  طی یک واکنش شیمیایی خشک می‌شود، پس به یک دمای مناسب نیاز دارد تا واکنش بتواند به درستی شکل بگیرد.

اگر دمای هوا از 24 درجه سانتی‌گراد کمتر باشد، اپوکسی به درستی خشک نمی‌شود و قسمت‌هایی خشک نشده باقی می‌مانند.

همچنین اگر جعبه‌ی رزین را در محیطی قرار دهید که دمای آن زیاد بالا پایین شود، یک رطوبت درون جعبه ایجاد می‌شود و این رطوبت زمان مورد نیاز برای خشک شدن رزین اپوکسی را تغییر می‌دهد.

نوسانات دمای محیط نباید از 5 درجه رد شود.

3. از گرم کردن رزین اپوکسی غافل نشوید.

علت‌های زیادی برای گرم کردن ترکیب وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین آنها این است که حباب‌هایی هنگام ترکیب کردن رزین یا ریختن آن ایجاد می‌شود را از بین می‌برد.

همچنین گرم کردن آن مرحله‌ی پخت را سرعت می‌بخشد و دیگر لازم نیست نگران دمای اتاق باشید.

اپوکسی و گرمایش

4. هنگام ترکیب هاردنر و اپوکسی، نسبت را درست رعایت کنید.

همانطور که می‌توانید در مقاله‌ی ترکیب هاردنر و رزین اپوکسی مطالعه کنید، میزان و نسبتی که هاردنر را با رزین ترکیب می‌کنید بسیار تعیین کننده است، پس نباید آن را دست کم بگیرید.

استفاده از یک ترازوی دیجیتال تعیین کننده است، حتما با دقت زیاد رزین و هاردنر را اندازه گیری کنید.

اگر از ظرف مندرج استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که درجه‌های حک شده دقیق و درست باشند.

از اضافه کردن هاردنر بیش از حد نیاز پرهیز کنید!

5. علت مات شدن رزین اپوکسی را بدانید!

اگر حتی یک قطره‌ی آب با مخلوط هاردنر و رزین شما تماس پیدا کند، در آخر کار شما کدر و مات می‌شود. پس حتما هنگام ترکیب کردن مطمئن شوید که ترکیب خیس نیست!

موقع ریختن اپوکسی روی قالب یا اثر هنری یا چوب از خشک بودن سطح آن مطمئن شوید. لوازمی که با آن کار می‌کنید باید خشک باشند. حواستان باشد پودرهای رنگی (color pigment) که درون رزین میریزید هم می‌توانند رطوبت را به خود جذب کنند.

بعضی افراد برای گرم کردن رزین اپوکسی شیشه‌ی آن را درون آب گرم قرار می‌دهند. حتما قبل از باز کردن درب شیشه این کار را انجام دهید و اگر در آن را از قبل باز کرده‌اید شیشه‌ی اپوکسی و هاردنر را درون پلاستیک بگذارید.

همچنین اگر در روزهای سرد زمستانی با رزین کار کنید مشاهده می‌کنید که گاهی رزین شما کدر و مات می‌شود برای جلوگیری از این موضوع کنار مخلوط اپوکسی، هیتر بگذارید.

6. برند هاردنر و اپوکسی شما چیست؟

اگر از یک برند خاص رزین اپوکسی استفاده می‌کنید، برای هاردنر هم از همان برند استفاده کنید.

از مخلوط کردن چند برند مختلف باهم پرهیز کنید!

 

گردنبند اپوکسی رزینی

7. با زرد شدن اپوکسی آشنا شوید و از آن جلوگیری کنید.

زرد شدن رزین اپوکسی یک پدیده‌ی طبیعی است که در اثر قرار گرفتن اپوکسی در مقابل اشعه نورهای UV اتفاق می‌افتد. برای آنکه از آن جلوگیری کنید هنگام ترکیب هاردنر با رزین همراه آن UV stabilizer و (HALS (Hindered Amine Light Stabilizer اضافه کنید.

اگر زرد شدن اپوکسی را در داخل شیشه‌ی اپوکسی مشاهده کردید علت آن اشعه‌های UV نیست! این اتفاق بخاطر اکسید شدن می‌افتد. اگر در اپوکسی را باز بگذارید و زیاد در معرض اکسیژن قرار دهید، به مرور اپوکسی شما زرد می‌شود.

8. از سطح رزین محافظت کنید.

رزین اپوکسی شما پس از 24 ساعت خسک می‌شود، اما تا 3 روز همچنان حساس است. اگر گرد و غبار یا مو روی سطح آن قرار گرفت قبل از خشک شدن، آن را با موچین خارج کنید. رزین را در محیطی قرار دهید که از گرد و غبار در امان باشد.

حتما حواستان باشد تا 3 روز بعد از خشک شدن اپوکسی از قراردادن آن در برابر گرمای زیاد خودداری کنید.

سخن آخر:

برای آنکه سر درد کمتری تحمل کنید این نکات را به خاطر بسپارید تا وقت و هزینه‌ای که صرف اپوکسی می‌کنید هدر نرود. به علت آنکه رزین اپوکسی یک ماده‌ی گران محسوب می‌شود، بهتر است که از آن درست نگه‌داری کنید.

آیا با رزین اپوکسی آشنایی کافی ندارید؟

آیا از نحوه‌ی ترکیب کردن رزین اپوکسی با هاردنر مطمئن نیستید؟

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

لوازمی که برای ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر نیاز دارید:

  • ترازوی دیجیتال
  • دستمال کاغذی
  • رنگدانه یا پیگمنت رنگی (color pigment)
  • ظرف اندازه گیری (اگر از ظروف مدرج استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که اندازه‌ی روی آن دقیق نوشته شده باشد.)
  • قالب
  • قاشق پلاستیکی و قطره چکان
  • یک چوب کوچک یا کاردک برای هم زدن

لوازم مورد نیاز

نسبت ترکیب اپوکسی و هاردنر  چه قدر باید باشد؟

همانطور که در مقالات دیگر گفتیم، رزین ماده‌ای نیست که به تنهایی خشک شود.

برای آنکه خشک شود یا به اصطلاح مرحله‌ی پخت را طی کند، باید با یک ماده‌ی دیگر به اسم هاردنر ترکیب شود.

اگر نسبت هاردنر به رزین را درست محاسبه نکنید، در آخر کار متوجه می‌شوید که رزین به خوبی خشک نشده یا حالت چسبناک به خود گرفته است.

توجه کنید که برای محاسبه نمی‌توانید از لیوان استفاده کنید یا چشمی تشخیص دهید که چه قدر هاردنر یا رزین نیاز دارید.

پس حتما از ترازوی دیجیتال استفاده کنید.

نسبتی که برای ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر نیاز دارید معمولا 1 به 2 (میزان هاردنر 2 برابر  میزان اپوکسی) یا 1 به 1 است.

اما گاهی پیچیده‌تر از این هم می‌شود و این نسبت ثابت نیست.

نسبت درست هر نوع رزین در پشت بسته‌ی آنها نوشته می‌شود.

همچنین می‌توانید موقع تهیه‌ می‌توانید از فروشنده نسبت مورد نیاز را بپرسید.

به همین دلیل هیچ فرمول طلایی برای این کار وجود ندارد و نسبت مورد نیاز به نوع، جنس و مارک رزین اپوکسی که استفاده میکنید بستگی دارد.

خوب هم بزنید!

بعد از محاسبه نوبت به هم زدن درست می‌رسد.

باید بدانید که اگر به خوبی میکس هاردنر و رزین را هم نزنید، مرحله‌ی پخت به خوبی طی نمی‌شود و قسمت‌هایی از رزین چسبناک می‌مانند و خشک نمی‌شوند.

همچنین ممکن است حباب روی سطح میکس مشاهده کنید. (جای نگرانی نیست برای رفع حباب فوت و فن های زیادی وجود دارد، روی کلمه رفع حباب کلیک کنید تا مقاله‌ی مرتبط با آن را مطالعه کنید.)

رزین و هاردنر را حدود 2 الی 3 دقیقه هم بزنید.

اگر تکه های پخته نشده‌ی رزین به اطراف ظرف چسبیدند آنها را از کنار ظرف جدا کنید.

حواستان باشد این کار را هنگام ریختن مخلوط رزین و هاردنر نکنید.

وقتی که درحال هم زدن هستید تکه‌های نپخته‌ی رزین اپوکسی را از اطراف و کف ظرف جدا کنید.

دقیقا مثل وقتی که کیک میپزید، از خودتان بپرسید بهتر است تکه های هم نخورده را وقتی که هم میزنم از کنار ظرف جدا کنم یا وقتی که در حال ریختن آن به داخل ماهیتابه هستم؟

بعد از آنکه رزین اپوکسی و هاردنر به خوبی مخلوط شدند 45 دقیقه وقت دارید تا حباب‌های آن را از بین ببرید و آن را استفاده کنید تا قبل از اینکه خشک و سفت شود.

 

هم زدن اپوکسی

از دمای مناسب غافل نشوید.

فرآیند پخت یک واکنش شیمیایی است و به یک دمای مناسب نیاز دارد تا بتواند به درستی اتفاق بی‌افتد.

دمای مناسب برای این فرآیند 24 الی 30 درجه سانتی گراد است.

اگر گرما به حد مناسب نباشد رزین به خوبی خشک نمی‌شود یا بسیار کدر می‌شود.

گرما به قدری مهم است که اگر در شب هوا کمی سرد شود، ممکن است فرآیند پخت را تحت تاثیر قرار دهد.

پس حتما هنگام کار در زمستان لوازم گرمایشی کنار رزین قرار دهید.

حال اگر اتاق شما آنقدر بزرگ بود که نتوانستید آن را گرم نگه دارید چه کاری باید کرد؟

از یک محیط کوچک و بسته مثل کمد یا حمام استفاده کنید و آن را گرم نگه دارید.

می‌توانید قالب خود را قبل از آنکه میکس رزین اپوکسی و هاردنر را درون آن بریزید، گرم کنید. ( قالب‌های پلاستیکی در اثر حرارت زیاد ذوب می‌شوند و شکل خود را از دست می‌دهند، پس فقط در حدی گرم کنید که قالب سرد نباشد.)

همچنین می‌توانید شیشه‌های باز نشده‌ی رزین و هاردنر را 10 الی 15 دقیقه در آب گرم بگذارید و بعد آنها را قبل از باز کردن به خوبی خشک کنید.

حتی یک قطره‌ی آب می‌تواند باعث شود رزین شما بعد از خشک شدن کدر شود

برای اطمینان از خشک ماندن شیشه‌های رزین اپوکسی و هاردنر قبل از قرار دادن درون آب گرم، آنها را درون پلاستیک بگذارید.

حواستان باشد که گرم کردن رزین، خشک شدن آن را سرعت می‌بخشد و شاید فقط 10 دقیقه برای استفاده از اپوکسی فرصت داشته باشید.

نکاتی که باید به آن توجه کنید:

  • رزین اپوکسی به شدت چسبناک است. پس حتما دستکش بپوشید و اگر رزین با دست شما تماس پیدا کرد با آب و صابون می‌توانید آن را بشویید.
  • رزین به ظرف‌های پلاستیکی نمی‌چسبد پس حتما از ظرف‌هایی برای مخلوط کردن استفاده کنید که پلاستیکی باشند.

برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی نحوه‌ی پاک کردن ظروفی که موقع کار با اپوکسی با آن سر و کار دارید، به مقاله‌ی مربوطه مراجعه کنید.

  • کمی بیشتر از آنچه فکر می کنید نیاز است مخلوط را هم بزنید تا مطمئن شوید وقتی که موقع ریختن رزین اپوکسی کامل همه جا را فرا می‌گیرد و دوباره وقت برای هم زدن هدر ندهید.
  • به هیچ وجه فکر نکنید که با اضافه کردن هاردنر بیشتر، رزین اپوکسی شما سریع تر خشک می‌شود.

شاید در استفاده از رزین اپوکسی با واژه‌ی هاردنر یا سخت کننده (hardener) بسیار برخورد کرده باشید.

اگر میخواهید بدانید که هاردنر چیست و چه کاربردی دارد؟ یا چرا مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

به خواندن ادامه دهید.

هاردنر (سخت کننده) چیست؟

هاردنر در لغت به معنای سخت کننده است و به نوعی از ترکیبات شیمیایی گفته می‌شود که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد.

این ماده می‌تواند در فرآیند پخت رزین اپوکسی کمک کند، نوع دیگر می‌تواند صرفا به مقاوم شدن سطح کمک کند یا کاتالیزگر یک واکنش شیمیایی باشد.

اگر با رزین اپوکسی کار کرده باشید حتما می‌دانید که رزین اپوکسی به تنهایی خشک نمی‌شود و نیاز به یک ماده‌ی دوم دارد تا فرآیند خشک شدن یا به اصطلاح پخته شدن را طی کند؛ ماده‌ای که در مرحله‌ی پخت رزین اپوکسی کمک می‌کند، هاردنر پلی‌آمید نام دارد.

در این مقاله قصد داریم در مورد هاردنر پلی‌آمید با شما صحبت کنیم.

کاربرد هاردنر پلی آمید

هاردنر پلی‌آمید کاربردهای زیادی دارد. مهم ترین کاربرد آن استفاده در خشک کردن انواع رنگ‌های صنعتی از جمله:

  • پوشش‌های محافظ
  • رنگ‌های لایه‌ نهایی
  • رنگ‌های پرایمر
  • برخی ترکیبات آب بندی

است.

علاوه بر اینکه این ماده سرعت خشک شدن را افزایش میدهد، با اکثر حلال‌ها نیز سازگار است.

امروزه این ماده به جزئی جداناپذیر از صنعت رنگ تبدیل ‌شده‌ و این موضوع تنها به این حوزه محدود نیست.

ویژگی‌های هاردنر پلی آمید

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه چیزی آن را انقدر خاص کرده است.

موارد زیر لیستی از ویژگی‌ها و مزیت‌های هاردنر پلی‌آمید است:

  • پخت در دمای محیط
  • انعطاف پذیری
  • درجه غلظت بالا
  • فرصت کاربری بالا
  • مقاومت در برابر ضربه و مواد شیمیایی
  • ثبات و دوام
  • چسبندگی مناسب

اگر بیش از حد به رزین، سخت کننده اضافه کنیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر تناسب در ترکیب هاردنر و رزین رعایت نشود، فرآیند پخت رزین به درستی طی نمی‌شود، در نتیجه رزین خشک نمی‌شود و رزین مایع باقی می‌ماند یا چسبناک و نرم می‌شود.

نسبت مورد نیاز برای ترکیب رزین با هاردنر را در پشت بسته‌ی آنها می‌توانید مشاهده کنید، خواندن آن کاری ندارد برای مثال اگر پسوند 50 درصد را دیدید به این معناست که مقدار هاردنر باید نصف مقدار رزین باشد.

برای آنکه فرآیند پخت به درستی طی شود موارد زیر را هم رعایت کنید:

  • از خشک بودن سطح ظرفی که مخلوط را در آن می‌ریزید اطمینان حاصل کنید.
  • هاردنر و رزین را به خوبی مخلوط کنید.
  • دما باید مناسب باشد. (دمای هوا نباید کمتر از 10 درجه باشد.)
  • از تمیز بودن سطح مطمئن شوید. (هیچگونه آلودگی، گرد و غبار یا تار مو نباید با مخلوط شما ترکیب شود.)

موارد ایمنی

به طور کلی هاردنرهایی که برای مخلوط شدن با رزین اپوکسی استفاده می‌شوند، اشتعال پذیر نیستند، با این حال یک سری موارد ایمنی حتما باید رعایت شود:

  • هنگام استفاده حتما دستکش استفاده کنید.
  • هاردنر برای پوست سمی است پس حتما هنگام کار با آن لباس کار مناسب تهیه کنید.
  • موقع استفاده از هر نوع هاردنری دستورالعمل استفاده آن را به خوبی مطالعه کنید.
  • بشکه های حاوی هاردنر پلی‌آمید را در انبارهای خشک و خنک نگهداری کنید.

سخن آخر

رزین اپوکسی یکی از جذاب‌ترین مواد شیمیایی است که در دنیای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتما درباره آن مطالعه کنید و درباره‌ی لوازم جانبی که برای استفاده از رزین اپوکسی نیاز دارید اطلاعات کافی کسب کنید.

در کار با اپوکسی، سخت کننده یکی از مهمترین ابزارهایی است که نحوه‌ی کار کردن با آن می‌تواند کیفیت کار شما را تحت تاثیر قرار دهد.

امیدواریم که با خواندن این مطلب اطلاعات جدیدی درباره‌ی هاردنر کسب کرده باشید.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

چطور از رزین اپوکسی در کار با چوب استفاده کنم؟

رزین اپوکسی نوعی رزین است که امروزه اسم آن را بسیار میشنویم.

این ماده ی نیمه مایع در دنیای امروز ما جای زیادی برای خود باز کرده است و در صنایع مختلف کاربردهای خودش را نشان می‌دهد.

این مقاله درباره ی کاربرد رزین در صنعت چوب و نحوه کار با آن است، اما اگر میخواهید بیشتر درباره رزین اپوکسی بدانید به مقاله “ هرآنچه که باید درباره ی رزین اپوکسی بدانید” مراجعه کنید.

استفاده رزین اپوکسی در صنعت چوب:

همانطور که گفتیم رزین اپوکسی در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، خودروسازی ، تعمیر ترک آکواریوم ، چسب و حتی در هنر و جواهرسازی کاربردهای زیادی دارد.

اما در کار با چوب به چه دردی میخورد؟

  • ضد آب کردن سطح لوازم چوبی
  • پر کردن ترک های چوب
  • ساخت لوازم تزیینی یا لوازم دکوراسیون
  • تعمیر چوب

چوب و رزین خود را قبل از شروع کار آماده کنید!

قبل از هرچیز مهم است که مطمئن شوید چوب خیس نباشد.

و بعد چک کنید که روی سطح قطعه چوب انتخابیتان روغن، مو و یا تکه های لباسی نباشد.

مراقب باشید که تکه های تیز و ریزی در سطح چوب نباشد چون دست شما را زخمی می‌کند.

برای آماده سازی رزین باید آن را با ماده ای به نام هاردنر مخلوط کنید تا بتواند خشک شود؛ زیرا به تنهایی رزین اپوکسی خشک نمی‌شود.

حتما چند دقیقه صرف هم زدن و مخلوط کردن آنها بکنید تا مرحله پخت رزین به خوبی پیش برود.

  • از دستکش‌های نیتریل استفاده کنید تا دست ما با مواد به صورت مستقیم تماس پیدا نکند.

مقداری که هاردنر با رزین اپوکسی باید مخلوط شود برای هر جنس رزین متفاوت است پس بهتر است به نوشته های روی جعبه آنها توجه کنید تا نسبت ها را درست در بیاورید.

پس از اتمام این مراحل وقت آن است که کار خود را با چوب آغاز کنید.

چگونه سطح لوازم چوبی را آب بندی کنیم؟

رزین اپوکسی در حالت عادی مایع و بسیار روان است. (آن را با ماده ای به نام هاردنر مخلوط می‌کنند تا خشک و محکم شود وگرنه این ماده به تنهایی خشک نمیشود)

پس اگر روی سطحی ریخته شود به سرعت به همه طرف جاری می‌شود.

اگر میخواهید میزی با رزین اپوکسی درست کنید بهتر از لبه های آن را با چسب ببندید تا روی زمین نریزد.

رزین اپوکسی را روی سطح چوبی بریزید و آن را با کاردک روی کل سطح پخش کنید.

اگر ترکیبات و لوازم مورد نیاز را درست محاسبه کرده باشید یک سطح کاملا پوشیده شده خواهید داشت.

حباب ها را با استفاده از گرما از بین ببرید. ( میتوانید از سشوار، فندک اتمی و آب گرم استفاده کنید)

قبل از اینکه استفاده از رزین را با اشیاء بزرگ شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم که اول با لوازم کوچک امتحان کنید تا با نحوه کار بهتر اشنا شوید.

همچنین از زمان بندی غافل نشوید زیرا شما حداکثر نیم ساعت زمان برای آب بندی تمام سطح دارید.

چگونه ترک‌های چوب را با رزین اپوکسی پر کنیم؟

اگر تخته یا درپوشی با سوراخ دارید که می خواهید آن را پر کنید ،

ابتدا بررسی کنید که سوراخ مداوم نباشد و در انتهای سوراخ یا ترک رزین جمع شود. (درواقع یک انتها لازم دارد تا از آن سر دیگرش رزین بیرون نریزد)

می توانید سوراخ های مداوم را با نوار ببندید یا از درزگیر سیلیکونی استفاده کنید که بعدا به راحتی برداشته می شود.

پیشنهاد می‌کنیم که از رنگ کردن رزین غافل نشوید زیرا رنگ رزین با رنگ چوب تضاد خوبی دارد و به زیبایی لوازم شما اضافه می‌کند؛ مخصوصا اگر از رنگ هایی استفاده کنید که در زیر نور یا تاریکی میدرخشند یا رنگ عوض می‌کنند.

بعد از آنکه رزین پخت ( در اثر ترکیب با هاردنر خشک شد ) باید سطح آن را ماسه بزنید.

ماسه زدن بعد از مرحله پخت

برای محکم کاری بهتر است قبل از ماسه زدن یک هفته صبر کنید چون رزین شاید خشک شده باشد اما سطح آن تا سه روز همچنان حساس است و باید در برابر ضربه یا گرد و غبار محافظت شود.

بسته به نوع سطح یا جسمی که دارید استفاده می‌کنید می‌توانید از کاغذ سمباده استفاده کنید.

برای سطوح بزرگتر بهتر است از سمباده های چرخشی استفاده کنید تا سطح به خوبی یکدست شود.

چطور چوب را در رزین اپوکسی بریزیم تا لوازم تزیینی ایجاد کنیم؟

می‌توان لوازم بسیار زیبایی با استفاده از ریختن چوب در رزین اپوکسی تولید کرد.

مخصوصا با تکه های چوبی که زمخت و زبر هستند یا دانه های واضح دارند.

به عنوان مثال ، می توانید از قطعات چوب برای خراطی استفاده کنید یا با آنها زیورآلات درست کنید.

می توانید از قالب‌های سیلیکونی استفاده کنید.

قالب‌های مخصوص رزین اپوکسی در هر شکل و اندازه‌ای وجود دارند.

تکه چوب مورد نظر خود را در قالب سیلیکون قرار داده و سپس رزین اپوکسی را درون آن بریزید.

در فصل‌های سرد سال، گاهی رزین اپوکسی به رنگ سفید و شیری متمایل می‌شود و ممکن است بصورت جامد سفید رنگی درآید. اگر در این حالت از رزین استفاده کنید، قطعه نهایی شفافیت مطلوبتان را نخواهد داشت و مقداری مات می‌شود. برای رفع این مشکل رزین را گرم کنید تا به حالت اولیه برگردد.

لوازم مورد نیاز قبل از استفاده از رزین اپوکسی:

شما برای استفاده از رزین اپوکسی بر روی چوب به لوازم زیر نیاز دارید:

  • درزگیر سیلیکون GE 100٪
  • درزگیر تفنگی
  • روغن سیلیکون
  • سمباده چرخشی
  • سمباده
  • خمیر پولیش برای سطوح براق
  • بافر یا پولیشر چرخشی
  • روغن چوب با کیفیت بالا
  • فنجان برای میکس رزین
  • یک چوب برای هم زدن مثل چوب بستنی یا کاردک
  • مشعل بوتان
  • تراز
  • نوار نقاشی حرفه ای
  • پارچه با چگالی بالا
  • دستکش نیتریل
  • ماسک تنفسی
  • محافظ چشم
  • چوب مورد نظر شما

لوازم و اثرات خلاقانه ای که با استفاده از رزین اپوکسی و چوب می‌توان تولید کرد امروزه در بسیاری از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی قابل مشاهده است.

این محصولات زیبایی زیادی به خانه و محیط کار شما اضافه می‌کنند و همزمان میتوانند ایراد لوازم چوبی شما را بپوشانند.

از استفاده های بی نظیر رزین اپوکسی غافل نشوید.

شاید تاحالا اسم رزین اپوکسی به گوش شما نخورده باشد ولی مطمئنا در زندگی روزمره با آن خیلی مواجه شدید. از مثالهای ساده آن کفش پوش پارکینگ ها ، بیمارستان ها و فرودگاه ها است.این ماده از مواد کاربردی و محبوب دنیای امروز است که در صنایع مختلف و هنرهای متعددی شاهد استفاده آن هستیم.در این مقاله درباره ی رزین اپوکسی ، کاربرد آن در هنر و نحوه ی کار با آن می خوانیم .

رزین اپوکسی چیست؟

معنی لغوی رزین همان صمغ است. رزین یک ماده بسیار چسبناک است که هم به صورت طبیعی و هم مصنوعی وجود دارد. صمغی که در درختان میبینید، نوع طبیعی این ماده است. نوع مصنوعی رزین با ترکیب برخی مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها تولید می شود. رزین اپوکسی از نوع مصنوعی رزین به حساب می آیند.

مزایا و کاربردهای رزین اپوکسی

مزایای استفاده از رزین اپوکسی

    • استحکام
    • مقاومت نسبت به مواد شیمیایی و اسیدها و بازها
    • قدرت چسبندگی بالا
    • عایق بودن در برابر رطوبت
    • عایق بودن دربرابر جریان الکتریسیته
    • قابلیت اضافه کردن پیگمنت های رنگی
    • به ‌راحتی پاک شدن انواع آلودگی و چربی از روی سطح آن
    • مقاومت بالا در برابر دما پس از خشک شدن
    • آتش‌زا نبودن
    • تحمل فشار لاستیک به میزان 5 تن در هر سانتی‌متر مربع

رزین اپوکسی به دو حالت مایع و جامد وجود دارند؛ نوع مایع وزن کمتری دارد و می تواند به حالت چسبنده و غیر چسبنده باشد.

کاربردهای رزین اپوکسی در صنایع مختلف:

    • استفاده در صنعت ساختمان و خودرو
    • ساخت کشتی و هواپیما
    • تولید چسب های بسیار قوی
    • تعمیر کفش، پلاستیک، قطعات چوبی دکوراسیون و ترک آکواریوم
    • ساخت زیور آلات و سنگ های قیمتی

کاربردهای هنری رزین اپوکسی:

رزین اپوکسی بخاطر برخورداری پایین از مواد سمی و شیمیایی سلامتی هنرمندان را به خطر نمی‌اندازد و بین هنرمندان مختلف و افرادی که کسب و کار خانگی دارند بسیار محبوب شده است .

کاربردهای رزین اپوکسی بسیار زیاد است.

 

رزین اپوکسی در هنر

 

از کاربردهای رزین اپوکسی در هنر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ساخت لوازم تزیینی (ترکیب اجسام مختلف مانند گل و حشرات با رزین اپوکسی برای حفظ این اجسام و جلوگیری از تجزیه شدن آنها)
  • ساخت جواهرات
  • استفاده در نقاشی
  • ساخت لوازم دکوری

سطوح مناسب برای استفاده رزین اپوکسی

برای نقاشی با رزین اپوکسی ، از سطوحی مانند سطوح زیر میتوان استفاده نمود:

    • چوب
    • شیشه
    • فلز
    • پلکسی گلس
    • بتن
    • سطوح سوراخ یا جاذب برای کار با رزین اپوکسی مناسب نیستند.
    • بوم زیر وزن رزین خم می‌شود و رزین در نقطه ی گود بوم جمع می‌شود برای همین سطح مناسبی نیست.

رزین اپوکسی

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

لوازم کار با رزین اپوکسی

  • هاردنر:

رزین اپوکسی در دمای محیط به صورت مایع است. برای آنکه به حالت جامد، شفاف و صاف درآید نیاز است که با ماده‌ای به نام هاردنر مخلوط شود تا در اثر یک واکنش گرماده وارد یک حالت ژل شود و پس از حدود 30 دقیقه مخلوط شروع به سخت شدن می‌کند.

دو روش اندازه گیری هاردنر:

    • با پیمانه مدرج
    • اندازه گیری با ترازوی دیجیتالی
  • پیگمنت های رنگی:

رنگ هایی که با رزین مخلوط میشوند به ۳ دسته پودری، مایع و خمیری تقسیم بند می شوند. این رنگ ها را باید موقع مخلوط کردن رزین و هاردنر، یعنی زمانی که هنوز مایع هستند، به مخلوط اضافه کنید.

 انواع قالب گیر رزین:

  • قالب سیلیکونی:

این نوع قالب ها با داشتن قابلیت انعطاب پذیری برای قالب گیری اجسام سه بعدی مناسب هستند. آویزهای قلبی شکل، النگو و.. را می توانید با این قالب ها، قالب گیری کنید.

  • قالب لاتکسی:

برخی از رزین اپوکسی ها ها برای سفت شدن در قالب لاتکسی نیاز به هاردنر بیشتری دارند. بنابراین باید قبل از قالب گیری تست شوند. لاتکس در برابر روغن فاسد می شود، به همین علت هنگام کار با لاتکس از مایع ظرفشویی به عنوان جداکننده استفاده کنید.

  • قالب های پلاستیکی:

برای این قالب های پلاستیکی می توانید از قالب پلاستیکی شکلات های بسته بندی شده در فروشگاه ها و یا ظروف یکبار مصرف نیز استفاده کنید.

  • قالب های خانگی :

جایخی و یا جعبه شکلات، قالب های کوچک خوبی هستند. می توانید ظروف پلاستیکی را که در خانه دارید به عنوان قالب خانگی استفاده کنید.

روان کننده:

روان کننده کمک می کند تا رزین به قالب خود نچسبد. اگر از قالب های انعطاف پذیر مثل قالب های سیلیکونی استفاده می کنید نیاز به روان کننده ندارید. اما برای استفاده از قالب های دیگر نیاز به یک روان کننده خواهید داشت. اسپری های روغن آشپزی برای اینکار مناسب هستند. به این صورت که سطح داخلی قالب خود را با اسپری روغن آغشته کنید و بعد آن را پاک کنید، تا سطح قالب فقط چرب شود بدون آنکه روغن اضافی در قالب باقی بماند، سپس رزین اپوکسی را در قالب بریزید.

    • دقت کنید برای قالب های لاتکسی از مایع ظرفشویی به عنوان روان کننده استفاده می کنیم. ابتدا قالب را به مایع ظزفشویی آغشته کرده و صبر میکنید تا خشک شود، سپس رزین را در قالب میریزید.
    • پیمانه اندازه گیری
    • ظرف برای مخلوط کردن
    • قاشق یکبار مصرف برای هم زدن

 

رزین اپوکسی

 

نحوه کار با رزین اپوکسی

  1. رزین اپوکسی و هاردنر را به همراه تشت یا سطل برای مخلوط کردن و دو چوب یا میله برای هم زدن در کنار خود قرار دهید.
  2. سطح مورد نظر برای ریختن رزین را با آب و صابون تمیز کنید. برای این که کارتان تمیز از آب در آید، باید هر گونه چربی و گرد و خاک را از سطح مورد نظر پاک کنید.
  3. رزین و هاردنر رو به وسیله سشوار یا اب گرم کمی گرم کنید ( توجه داشته باشید آب نباید جوش باشد)
  4. رزین و هاردنر رو هم ترکیب کنید. (به نسبت درج شده روی بسته دقت کنید)
  5. هنگام مخلوط کردن رزین و هاردنر معمولاً حباب‌هایی داخل مایع به وجود می‌آید.

برای اینکه حباب ازبین برود باید به رزین به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه یا بیشتر بسته به نوع آن استراحت داد تا حباب ها ازآن خارج شود.

( برای اینکه مدت زمان استراحت آن را متوجه بشوید اول فقط مقدار کمی از مخلوط را تهیه کنید)

گرما دادن به رزین در کاهش مقدار حباب ها روش موثری است که به دو روش گرما دادن با سشوار و قرار دادن ظرف در آب گرم انجام می شود.

  1. بعد از مرحله استراحت، رزین اپوکسی را روی قسمت مورد نظر بریزید تا مراحل پخت را طی کند.

دراین زمان اگر بازهم در بیس شما حباب هایی دیده شد شما میتوانید با استفاده از فندک های اتمی این حباب هارا از رزین خارج کنید.

 

رزین اپوکسی

 

چگونه با رزین اپوکسی اثر هنری خلق کنیم؟

 

    • پس از انتخاب طرح و پالت رنگی دلخواه می‌توانید ماجراجویی رنگی خود را شروع کنید.
    • مطمئن شوید که محیط کار تمیز و بدون هیچ گرد و غباری باشد.
    • برای محافظت محیط کار و کف اتاق فویل پهن کنید.
    • لوازم مورد نیاز را در دسترس قرار دهید.
    • سطح مورد نظر برای نقاشی را با گذاشتن اجسام در زیر آن از میزکار فاصله دهید تا با ریختن رزین به زیر آن به میزکار نچسبد.
    • اطمینان حاصل کنید که سطح کار به طور کامل افقی باشد
    • دستکش یکبار مصرف بپوشید و لباس آستین بلند به تن داشته باشید.
    • رزین اپوکسی و هاردنر را توجه به نکات گفته شده مخلوط کنید و از کاردک پلاستیکی یا یک جسم چوبی مانند چوب بستنی استفاده کنید.
    • در این مرحله رزین اپوکسی را با پیگمنت رنگی در یک ظرف یکبار مصرف مخلوط میکنیم.(در استفاده از رنگ صرفه جو باشید معمولا چند قطره از رنگ کافی است)
    • میتوانید جهت جریان رزین اپوکسی در اثرتان را با یک کاردک ، چاقو، رول فوم یا قلم سیلیکونی هدایت کنید.
    • اگر ذرات خارجی مانند مو، گرد و غبار و حشرات وارد اثر شما شدند در صورت لزوم با موچین آن را جدا کنید.
    • پس از اتمام کار برای محافظت از غبار روی کار را بپوشانید می‌توانید از صفحه مقوا استفاده کنید و زیر آن چهار بطری بگذارید. رزین اپوکسی پس از 24 ساعت خسک می‌شود اما تا 3 روز همچنان حساس است پس از قراردادن آن در برابر گرمای زیاد خودداری کنید.

رزین اپوکسی چیست؟ با رزین چه فرقی دارد؟

برای آنکه بدانید رزین اپوکسی چیست، باید بفهمید که رزین چیست؟ رزین در لغت به معنی صمغ است. شاید یاد صمغ درختان بی‌افتید، خیلی هم اشتباه نمی‌کنید؛ صمغ درخت نوعی رزین است. درواقع رزین یک نوع خاصی از ترکیبات شیمیایی بسیار چسبنده است و در دو نوع طبیعی (که از درختان می‌آید.) و مصنوعی (که در آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود.) وجود دارد.

رزین اپوکسی یکی از انواع مصنوعی رزین است و یک ماده‌ی تقریبا مایع و ژله ای شکل است. حال شاید بپرسید خب چه چیزی این ماده‌ی ژله ای را آنقدر مهم کرده؟

در ادامه‌ی مقاله برای شما توضیح می‌دهیم.

 

بسته رزین اپوکسی

 

رزین اپوکسی چه کاربرد و مزایایی دارد؟

کاربردهای رزین اپوکسی بسیار فراوان و متنوع است. از صنعت خودرو سازی و ساختمان سازی گرفته تا استفاده در آثار هنری و ساخت لوازم دکوری می‌توان برای شما لیست کرد.

زیبایی استفاده از رزین اپوکسی این است که کاربردهای آن فقط مختص یک گروه یا دسته‌ی خاصی از فعالیت ها نمی‌شود و روز به روز با بالا رفتن محبوبیت آن، نوآوری‌های جدیدی اتفاق می‌افتد و به کارایی آن اضافه می‌کند.

از کاربردهای رزین اپوکسی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • ساخت کفپوش (مانند کفپوش آسانسور، پارکینگ، فرودگاه، کفپوش‌های تزیینی، ضدآب و پر دوام)
  • تولید چسب‌های بسیار قوی
  • ساخت کشی، هواپیما و خودرو
  • ساختمان سازی
  • استفاده در تعمیرات (مانند تعمیر ترک آکواریوم یا تعمیر سنگ‌فرش‌ و حتی تعمیر چوب و مبلمان چوبی)
  • ساخت لوازم دکوری
  • ساخت جواهرات و انواع زیورآلات
  • ساخت میزهای پردوام و زیبای رزینی
  • کارهای چوبی حیرت‌آور
  • ایجاد نقاشی‌های انتزاعی

 

Canftech - jewlery epoxy

 

اگر گل‌های خشک شده یا حشرات را داخل رزین اپوکسی قرار دهید می‌توانید آنها را مادام العمر نگه دارید و به عنوان یک وسیله تزیینی داشته باشید. اگر یک تکه چوب شکسته پیدا کنید میتوانید بین آن رزین اپوکسی بریزید و آن را به یک میز شیک تبدیل کنید.

می‌توانید کفپوش‌های زیبا و سه بعدی برای اتاق یا محل کار خود داشته باشید.

از همان ترکیب چوب با رزین اپوکسی می‌توانید یک انگشتر زیبا درست کنید، یا برای ساخت ظروف زیبا برای آشپزخانه‌ی خود استفاده کنید.

کاربردهای رزین اپوکسی فقط به موارد زیبایی و هنری ختم نمی‌شود.

به علت داشتن ویژگی‌های زیر در موارد صنعتی هم، زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی، اسیدها و بازها
  • قدرت چسبندگی و استحکام بالا
  • عایق بودن در برابر رطوبت و الکتریسیته
  • شستشوی راحت و نچسبیدن آلودگی و چربی به سطح آن
  • آتش‌زا نبودن
  • طول عمر بالا

همه‌ی این دلایل رزین اپوکسی را به یک ماده‌ی کاربردی و مهم تبدیل کرده است.

رزین اپوکسی چگونه کار می‌کند؟

بعضی مواد به تنهایی خشک نمی‌شوند و رزین اپوکسی از آن دسته مواد است. معمولا برای کار با اپوکسی ابتدا آن را با یک ماده‌ی دیگر به نام هاردنر یا سخت کننده (Hardener) ترکیب می‌کنند.

همچنین از ابزاری مانند ترازوی دیجیتال برای وزن کردن آنها استفاده می‌شود تا نسبت ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر به درستی درآید.

بعد از ترکیب این دو ماده قبل از آنکه رزین اپوکسی خشک شود یا به اصطلاح مرحله‌ی پخت را طی کند، در محل مورد نظر ریخته می‌شود. برای اینکه بدانید بهتر است چطور هاردنر را با رزین اپوکسی ترکیب کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر بخواهید ماده‌ی رنگی یا اکلیلی به رزین اضافه کنید باید در همین مرحله انجامش دهید. با قرار دادن اجسام مختلف در رزین در حالت مایع، اجسام زیبایی می‌توانید خلق کنید. همه چیز به خلاقیت شما بستگی دارد.

قبل از شروع به کار چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

مهم است که قبل از شروع حتما میز کار خود را آماده کنید.

به تمام کارهایی که می‌خواهید انجام دهید فکر کنید و مرور کنید.

تمامی وسایل را از قبل آماده کنید.

محوطه‌ی کار با رزین را با کاغذ موم‌دار بپوشانید؛ رزین اپوکسی به کاغذ موم‌دار نمی‌چسبد.

از تمیز بودن سطح مطمئن شوید؛ علاوه بر اینکه هر تکه مو یا گرد و غبار کار شما را خراب می‌کند، بلکه باید حواستان باشد سطح مرطوب نباشد.

 

اپوکسی و نقاشی

 

آیا رزین اپوکسی خطرناک است؟

رزین به طور کلی خطرناک نیست؛ اما اگر به طور تصادفی آن را بخورید، با پوست تماس دهید و یا بخار آن را تنفس کنید می‌تواند برایتان مشکل‌ساز باشد.

رزین اپوکسی در سه حالت پخته شده ، نپخته و گرد و غبار وجود دارد.

اگر دارید از خود می‌پرسید که آیا این ماده خطرناک است؟ باید اول بدانید که اپوکسی شما در کدام یک از این مراحل به‌سر می‌برد.

  • پخته شده: در این مرحله رزین کاملا سفت و جامد است. رزین در این حالت کاملا امن است و می‌توانید به آن دست بزنید، روی آن راه بروید یا لوازم خود را روی آن بگذارید.
  • نپخته: در این دوره رزین در حالت مایع قرار دارد. بهتر است که در این حالت از تماس با پوست اجتناب کنید و زمانی که رزین را با هاردنر ترکیب می‌کنید با احتیاط برخورد کنید؛ پس از نکات ایمنی غافل نشوید.
  • گرد و غبار: اگر برای داشتن سطحی صاف اپوکسی را سنباده بزنید، گرد و غبار آن در هوا پخش می‌شود و برای ریه‌های شما خطرناک است. پس حتما از ماسک استفاده کنید.

حتما از لوازمی مانند عینک‌های محافظ، ماسک تنفس، دستکش مخصوص و بلوز آستین بلند و شلوار بلند استفاده کنید.

پس از اتمام کار خود با اپوکسی تمامی لوازم و لباس‌های خود را تمیز کنید و از تمیز بودن دست و ناخن های خود اطمینان حاصل کنید.

مشکلات استفاده از رزین اپوکسی:

همانطور که برای شما از مزایا و خوبی‌های رزین اپوکسی گفتیم، باید درمورد مشکلات کار با آن شما را آگاه نیز بکنیم.

  1. رزین اپوکسی در بعضی افراد در اثر تماس با پوست حساسیت پوستی ایجاد می‌کند.

اپوکسی به تنهایی خشک نمی‌شود و نیاز به ترکیب شدن با هاردنر دارد و این خود یک سری مشکلات به همراه خود دارد:

  1. در مرحله‌ی پخت، هنگامی که واکنش شیمیایی بین هاردنر و رزین شکل می‌گیرد در اثر حرارت مقداری از اپوکسی مایع تبخیر می‌شود و این بخارات رزین برای ریه سمی است.
  2. اگر شما مرحله ترکیب با هاردنر را دست کم بگیرید و به درستی آنها را ترکیب نکنید یا مرحله‌ی پخت درست طی نشود، با مشکلاتی مانند موارد زیر روبه‌رو می‌شوید:
  • خشک نشدن سطح رزین
  • سطح رزین خشک می‌شود ولی زیر آن مایع می‌ماند.
  • همه جا خشک می‌شود اما قسمت‌هایی آدامسی و چسبناک باقی می‌مانند.
  • رزین ترک بر می‌دارد.
  • سطح رزین مات و کدر است.
  • هنگام میکس هاردنر و رزین، حباب ایجاد می‌شود.
  • همچنین در مواردی رزین اپوکسی زرد می‌شود.

برای اینکه با این مشکلات و راه حل‌های آن بهتر آشنا شوید می‌توانید به مقالات دیگر ما سر بزنید.

  1. هزینه ی رزین اپوکسی و هاردنر زیاد است. شاید از خود بپرسید که چرا باید گران باشد؟

همانطور که می‌دانید اپوکسی یک ماده‌ی شیمیایی بسیار پیچیده است و از خارج ایران وارد می‌شود. اپوکسی در سال 1934 در آلمان کشف شد و یک ماده‌ی بسیار کاربردی و محبوب است. طبیعی است که با وجود این شرایط کمی هزینه‌ی آن زیاد باشد.شما می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از هدر رفتن آن جلوگیری کنید.

سخن آخر

رزین اپوکسی در دنیای امروز برای خودش جا وا کرده، اگر از این به بعد کمی بیشتر به اطراف خود دقت کنید نمودهای آن را همه جا میبینید.اگر علاقه‌مند هستید بیشتر درباره‌اش بدانید، حتما مطالعه کنید، زیرا دنیای بسیار رنگی و جذابی جلو روی شماست. کاربردهای رزین به هیچ وجه محدود نیست و تا جایی که خلاقیت شما، شما را محدود کند جا برای استفاده دارد.

ایران کنفتک نمایندگی رسمی رزین تبادلی کنفتک کانادا

Views: 33
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *