برج تقطیر و فرآیند تقطیر – مفاهیم و اطلاعات

برج تقطیر

تقطیر صنعتی معمولا در ستون‌های استوانه‌‌ای افقی که ستون تقطیر یا برج تقطیر نامیده می‌شوند، انجام می‌شود. اما دقیقا فرآیند تقطیر چست ؟ در این مقاله درباره فرآیند تقطیر صحبت خواهیم کرد و پاسخ سوال تقطیر چیست را خواهیم داد با ما همراه باشید . قطر این برج‌های تقطیر از ۶۵ سانتی متر تا ۱۶ متر است و ارتفاع آن از ۶ متر تا ۹۰ متر یا حتی بیشتر است. برج تقطیر جزء به جزء یک عضو حیاتی مورد استفاده در تقطیر مخلوط‌های مایع است تا اجزای سازنده مخلوط یا ذرات آن بر اساس تفاوت نوسان جدا شوند. برج تقطیر جزء به جزء هم در ابعاد کوچک برای تقطیر در آزمایشگاه‌ها و هم در ابعاد بزرگ برای تقطیر صنعتی استفاده می‌شود.

زمان لازم برای مطالعه 4 دقیقه

فرآیند تقطیر چیست؟

تقطیر فرآیند جدا کردن اجزا و مواد از یک مخلوط مایع است که با استفاده از جوشاندن و چگالش انتخابی انجام می‌شود. همچین ممکن است این فرآیند یک جداسازی بخشی باشد که تراکم مواد خاصی را در مخلوط مایع زیاد می‌کند. در هر دو صورت این فرآیند با کمک تفاوت نسبی اجزای مخلوط انجام می‌شود. در صنعت تقطیر یک عملیات واحد با اهمیت جهانی است، اما این تقطیر صنعتی یک فرآیند فیزیکی است نه یک واکنش شیمیایی.

 

تقطیر چیست

تقطیر جزء به جزء چیست ؟

در موارد بی شماری نقطه جوش اجزای موجود در مخلوط ان قدر نزدیک خواهند بود که که قانون رائول باید مورد توجه قرار گیرد. از این جهت باید تقطیر جزء به جزء مورد استفاده قرار گیرد تا جداسازی توسط یک چرخه مداوم تبخیر-چگالش درون یک برج تقطیر انباشته انجام شود.
این جداسازی با تقطیر پی در پی “اصلاح” هم نامیده می‌شود. درحالی که محلولی که قرار است خالص سازی شود گرم می‌شود. بخارات ان به سمت برج تقطیر بالا می‌رود.
هنگامی که بالا می‌رود، سرد می‌شود و روی دیوار کندانسور و سطح ماده انباشته چگالی می‌یابند.
اینجا مواد چگالیده شده همچنان با بخارات داغ، گرم می‌شوند. و بار دیگر تبخیر می‌شوند. هرچند ترکیبات بخارات جدید بار دیگر با قانون رائول تعیین می‌شوند.
هر چرخه تبخیر-چگالش یک مخلوط خالص‌تر متشکل از اجزای بخار شدنی‌تر تولید می‌کند.

برای مطالعه جدول چگالی مواد مختلف کلیک کنید.

برج‌های تقطیر چه انواعی دارند؟

برج تقطیر آزمایشگاهی چیست ؟

برج تقطیر آزمایشگاهی ، یک ظرف شیشه‌ای است که برای جداسازی مخلوط‌های تبخیر شده متشکل از اجزای مایع با نوسانات نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به طور متداول از یک ستون ویگرس یا یک ستون مستقیم انباشته از مهره‌های شیشه‌ای یا تکه‌های فلزی مانند، حلقه‌های راشینگ استفاده می‌شود.
ستون‌های تقطیر اجازه می‌دهند طبق قانون رائول بخارات مخلوط سرد شوند، چگالش یابند و دوباره بخار شوند و به این شکل به جداسازی مخلوط کمک می‌کنند.

 

برج تقطیر صنعتی چیست ؟

تقطیر جزء به جزء یکی از عملیات‌های واحد مهندسی شیمیایی است. برج‌های تقطیر به طور گسترده در صنایعی استفاده می‌شوند که مقادیر زیادی مایعات باید تقطیر شوند.
تقطیر یکی از رایج‌ترین و پر مصرف‌ترین فرآیند‌های جداسازی است. اثربخشی جداسازی بسته به قطر و ارتفاع ستون، نسبت قطر و ارتفاع ستون به هم و ماده‌ای که شامل تقطیر است، دارد.
در یک نیروگاه شیمیایی فرایند تقطیر ۴۰ درصد کل انرژی مصرفی را تشکیل می‌دهد. مگر اینکه خوراک یا همان میزان محصول خروجی ، حرارت، دمای محیط یا چگالش خللی ایجاد نکنند.

 

برج تقطیر چه محصولاتی دارد ؟

برج‌ های تقطیر در صنایع بسیاری کاربرد دارند. از جمله این صنایع، فرآوری نفت، تولیدات پتروشیمی، فراوری گازهای طبیعی، فراوری قطران زغال سنگ، جداسازی هوای مایع، تولید حلال‌های هیدروکربن و صنایع مشابه است. در چنین پالایشگاه‌هایی مواد اولیه نفت خام یک مخلوط پیچیده و چند جزئی است.

که باید جداسازی شوند و تولید ترکیبات شیمیایی خالص مورد انتظار نیست، تنها گروه‌هایی از ترکیبات با محدوده نسبتا کم نقطه جوش که به آن اجزا (fraction) می‌گویند که ریشه نام تقطیر جزء به جزء است.

 

 

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

انواع رزین تبادل یونی (رزین کاتیونی رزین آنیونیمیکس بد )

تلفن تماس 02191035817 – 09030231317

 

sciencedirect.com
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *