کدورت آب | کدورت آب را چگونه رفع کنیم؟

کدورت آب

کدورت آب یک پارامتر بسیار مهم در تعیین کیفیت آب است و در اکثر تصفیه خانه‌ها اندازه گیری می‌شود. رفع کدری آب برای سلامت بدن بسیار مسئله‌ی مهمی است اما علاوه بر دوری از عوامل بیماری زا برای جلوگیری از گرفتگی فیلترها، گندزدایی و همچنین برای زیبایی و زلال بودن آب نیز دارای اهمیت است.

کدورت آب چیست و چگونه رفع می‌شود؟ در این مقاله جواب سوال خود را خواهید یافت.

(زمان مطالعه 2 دقیقه)

 

کدورت آب چیست؟

کدری آب

کدورت آب طبق تعریف استاندارد معیاری برای تعیین میزان جذب شدن یا پراکنده شدن نوری است که در آب تابیده می‌شود. ذرات شناور در آب مانند گل و لای، مواد آلی و معدنی یا ذرات بسیار ریز که معمولا ته نشین نمی‌شوند و از صافی عبور نمی‌کنند و با چشم مسلح یا غیر مسلح قابل مشاهده نیستند تعیین کننده و عامل تاثیرگذار در این پارامتر هستند.از زمان‌های گذشته به کدری آب توجه زیادی نشان داده میشد زیرا معمولا آب کدر باعث شیوع بیماری‌های خطرناکی مانند اسهال خونی میشد و کاهش میزان کدورت آب با کاهش میکروب‌ها تاثیر مستقیم داشت.

 

چرا باید کدری آب را رفع کرد؟

کدر بودن آب علاوه بر آنکه ظاهر آب را کثیف و ناخوشایند می‌کند، باعث مسدود شدن جریان آب و گرفتگی فیلترها نیز می‌شود به همین دلیل می‌تواند مانع فرآیند ضدعفونی کردن آب شود.

یکی از راه‌های تصفیه آب استفاده از رزین تصفیه آب است و ذراتی که عامل کدورت آب هستند به دلیل اینکه غالبا بار منفی دارند می‌توانند کاتیون‌ها (یون هایی با بار مثبت) را جذب کنند و در امر تصفیه آب و اندازه گیری میزان کاتیون ها اختلال ایجاد کنند.

 

چگونه کدورت آب را از بین ببریم؟

روش‌های مختلف از بین بردن کدورت آب شامل موارد زیر است:

 

  • منعقد کننده‌های پلیمری و معدنی
  • اولترافیلتراسیون
  • بیوپلیمرهای منعقد کننده
  • فیلتر شنی
  • انعقاد الکتریکی

 

منعقد کننده‌های پلیمری و معدنی:

این روش یکی از روش های قدیمی و رایج برای رفع کدورت آب است. در این روش از موادی که به آن مواد منعقد کننده یا لخته ساز می‌گویند استفاده می‌شود تا عوامل کدر کننده ی آب منسجم شوند و قابلیت ته نشینی بدست آورند تا از این طریق صافی بتوان آنها را از آب حذف کرد.

 

اولترافیلتراسیون:

در این روش همانطور که از نامش پیداست از فیلتر کردن ذرات استفاده می‌شود تا ذرات را از آب جدا کنند. اما فیلتر این دستگاه با یک فیلتر عادی تفاوت دارد و درمقیاس های مولکولی عمل می‌کند و هر ذره ای که از یک نانومتر کوچکتر باشد را تصفیه می‌کند. فیلتر ممبران صنعتی هم جزو فیلتر هایی است که در تصفیه آب به بهترین روش انجام می شود.

 

بیوپلیمرهای منعقد کننده:

این روش یکی از روش های نوین از بین بردن کدورت آب است. منعقدکننده های پلیمری و معدنی شامل مواد شیمیایی هستند که برای بدن ضرر دارند به همین منظور امروزه از بیوپلیمرهای منعقد کننده استفاده می‌شود. این دسته منعقد کننده ها به علت داشتن قابلیت زیست تخریب پذیری و نداشتن عوارض بهداشتی مناسب تر هستند.

 

فیلتر شنی:

یکی دیگر از روش های از بین بردن کدورت آب استفاده از فیلتر شنی است.فیلتر شنی مخزنی از جنس فولاد گالوانیزه، فایبر گلاس و استیل است که برای تصفیه‌ آب از آن استفاده می‌شود. شکل این فیلتر می‌تواند استوانه‌ای یا گاهی مربع باشد.

انعقاد الکتریکی:

در این روش از فلزاتی مانند آهن و آلومینیوم به علت رسانای الکتریکی بودن، درون آب قرار داده می‌شوند. پس از آنکه این فلزات به عنوان یک الکترود عمل کردند و جریان الکتریسیته را از خود عبور دادند به اصطلاح هیدرولیز می‌شوند و یون هایی با بار مثبت و منفی تولید می‌کنند. در نتیجه ذرات کدر آب خنثی شده و منعقد می‌شوند. از مزایای استفاده از این روش جدید آن است که نیازی به مواد شیمیایی مخرب نیست و هزینه ی کمتری نیاز دارد. همچنین لخته های بزرگتر و پایدار تری تولید می‌کند.

 

مقالات مرتبط:

 

منبع:

www.freedrinkingwater.com

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *