بیماری های آب | آب عامل انتقال انواع بیماری ها

در این مقاله درباره ی بیماری های آب خواهیم خواند.

زمان موردنیاز برای مطالعه : 6 دقیقه

 

  1. آب سالم چه ویژگی هایی دارد؟
  2. آب چه نقشی در انتقال بیماری ها دارد؟
  3. انواع ویروس ها و آلودگی ها در آب کدام اند و چه بیماری هایی را منتقل میکنند؟
  4. راه های از بین بردن آلودگی های موجود در آب چیست؟

 

آب یکی از اصلی‌ترین نیازهای بشر است و زندگی بدون آن غیرممکن است .آلودگی آب چه برای آشامیدن و چه برای شستشوی دست ها و بدن و ظروف و چه برای شنا کردن می تواند بیماری ها و مشکلات متعددی برای سلامتی ما به وجود آورد. در این مقاله ویژگی های آب سالم انواع ویروس های بیماری زا و راهکارهایی برای از بین بردن آن ها به شما ارائه داده ایم.

 

آیا کرونا از طریق آب منتقل میشود؟

 

  • ویژگی های آب سالم چیست؟

در نگاه اول به نظر میرسد که آبی که شفاف است و بو و طعم خاصی ندارد سالم است اما همیشه اینطور نیست و ممکن است آلودگی هایی در آن آب وجود داشته باشد که شما از  وجود آن ها اطلاعی ندارید .آب آشامیدنی سالم نباید به میکروب ها و ویروسهای بیماری زا آلوده باشد و مواد شیمیایی و سموم در آن وجود نداشته باشد زیرا تمامی آن ها برای بدن انسان مضر هستند. میزان املاح موجود در آب سالم در حد استاندارد است و منبع با ارزشی برای دریافت فلوئور است.

نکته :آب رودخانه ها و دریاها و قنات ها به طور مستقیم قابل استفاده نیستند و حتما باید قبل مصرف با استفاده از دستگاه های تصفیه آب تصفیه شوند.

 

 

آب چه نقشی در انتقال بیماری ها دارد؟

بر اثر مصرف کوتاه مدت آب آلوده شاید تغییری در سلامت شما ایجاد نشود اما اگه همین آب آلوده رو در دراز مدت مصرف کنین، بیماری های مختلف سلامتی شما رو تهدید میکنه آب در انتقال بیماریهایی که در اثر افزایش یا کمبود املاح محلول در آن بروز میکنند و بیماریهایی که وسیله انتقال آن ها آب است نقش بسزایی دارد.

فلزات سنگین مانند سرب و جیوه که اغلب ناشی از فراورده های صنعتی هستند، موجب مسموم شدن آبزیان شده و اگه انسان هم این ماهی ها مصرف کند دچار بیماری هایی مانند کاهش رشد، سرطان، بیماری های عصبی، سرکوب سیستم ایمنی بدن، مسمومیت شدید، عدم باروری و نقص در تولد میشود.

آلوده کننده های میکروبی نیز موجب بیماری هایی مانند حصبه، وبا و مرگ نوزادان میشود و آب آلوده محیط مناسبی برای رشد حشرات آلوده ای مانند مالاریا و آئدس هستند که به ترتیب باعث بیماری های مالاریا و تب دانگ میشوند.

 

بیماری های آب

 

انواع ویروس ها و میکروب ها در آب کدام اند؟

در حالت کلی آلودگی های موجود در آب به 3 دسته تقسیم میشوند:

  • آلودگی بیولوژیکی:

به دلیل تخلیه مواد آلی در آب و، اکسیژن منابع آبی مصرف شده در چنین محیطی میکروب هایی رشد می کنند که پس از مدتی آب بوی نامطبوعی میگیرد و رنگ آب نیز به مرور تیره و کدر می شود.

 

  • آلودگی شیمیایی :

در بعضی مواقع به علت وجود بعضی از مواد شیمیایی در آب آبزیان دچار مشکل می شوند چون در شرایط زیست محیطی مناسبی نیستند . همچنین تغییرات PH موجب برهم خوردن تعادل  محیط آبی می شود و به روند فعل و انفعلات شیمیایی را سرعت میبخشد . اثرات افزوده شدن فلزات سنگینی مانند کروم ، نیکل ، سرب و ضایعات رادیواکتیو به آب به صورت بارز در موجودات آبزی قابل مشاهده است.

  • آلودگی فیزیکی:

ازدیاد مواد معلق باعث افزایش کدورت آب و در نتیجه کاهش عبور نور خورشید از آن می شود و در نهایت باعث کاهش فعالیتهای هوازی در سطوح پایینی آب میگردد. از طرفی دیگر وجود موادی مثل مواد نفتی ،چربی، روغن و مواد رنگی موجب بالارفتن بار آلودگی محیطهای آبی می شوند و با ایجاد لایه نازکی بر سطح آب و ایجاد چشم انداز نامطلوبی ایجاد میکنند.

وموارد زیر انواع آلودگی های بیماری زا در آب هستند:

  • باكتري ها :وبا، حصبه و اشباه آن، اسهال خوني ،لپتوسپيروزيس و بيماري ناشي از ناراحتي گوارشي
  • ويروس ها :هپاتيـت هـاي ويروسـي، فلـج اطفـال
  • كرم هاي انگلي : بيماري خارش شناگران، آسـكاريازيس، هيداتيـدوز، دراكونكولوس،بيمـاري ناشي از كرم قلابدار و كرم نواري ماهي

 

راه های از بین بردن آلودگی های موجود در آب چیست؟

  • تصفیه آب به روش های مختلف
  • جلوگیری از ورود فاضلاب ها به درون رودخانه ها
  • تصفیه فاضلاب ها
  • روغن، رنگ و زباله رو درون سینک ظرفشویی، دستشویی و توالت ریخته نشود.
  • استفاده نکردن زیاد از کودها و حشره کش ها
  • بکارگیری یک رویکرد زیربنایی سبز جهت بهبود ظرفیت مدیریت آب‌های خروشان
  • دفن کود های جانوری به مدت ۶ ماه در زیر خاک
  • جلوگیری از ریختن حشره کش ها، ته مانده رنگ ها، حلال های شیمیایی، نفت، روغن موتور، ضد یخ و سایر مواد شیمیایی زیان آور در مجاری فاضلاب یا روی زمین
  • استفاده از کودهای طبیعی به جای شیمیای در زمین های کشاورزی

 

مسئله آلودگی آب همچنان یک معضل جهانی بوده و کشورهای زیادی با این معضل درگیر هستند. آلودگی آب می تواند باعث بیماری هایی شود که سلامت جامعه را به خطر بیاندازد.

 

www.alliedacademies.org
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *