آب در داروسازی | با انواع آب در داروسازی آشنا شوید.

آب در داروسازی

در این مقاله درباره‌ی انواع آب در صنعت داروسازی مطالعه می‌کنیم.

(زمان مطالعه 1 دقیقه)

 

آب در داروسازی | آب خالص یا (PW (Purified Water

آب PW از آب آشامیدنی به دست می‌آید و معمولا آب PW را برای بدست آوردن آب WFI یا آب مناسب برای تزریق به کار می‌یرند. به این صورت که این آب را از فرآیند اسمز معکوس می‌گذرانند و آن را خالص سازی می‌کنند.

از مصارف این نوع آب شستشوی دستگاه‌ها و محیط‌های ساخت محصولات غیراستریل یا استفاده در ساخت محصولات غیر تزریقی است.

پروسه ساخت آب PW به این گونه است که آب آشامیدنی را از طریق فرآیندهایی مانند اسمزمعکوس، فیلتراسیون یا رزین سختی گیر به آب خالص تبدیل می‌کنند.

 

آب در داروسازی | آب برای تزریق یا (WFI (Water For Injection

آب pw

آب برای تزریق یا WFI برای مصارف تزریقی ساخت محصولات تزریقی و شستشوی دستگاه‌های مخصوص ساخت محصولات مخصوص تزریق به کار می‌رود.

سیستم مناسب برای تولید این نوع آب باید طوری طراحی شود تا قبل از ورود آب تا جای ممکن سطح آلودگی میکروبی را کاهش داده باشد.

 

آب با درجه خلوص بالا یا (HPW (Highly Purified Water

این نوع آب بسیار خالص است و درجه خلوص آن از آب PW و WFI بیشتر است. آب HPW زمانی استفاده می‌شود که آب در داروسازی برای تولید فرآورده‌های دارویی بکار رود که کیفیت بیولوژیکی آنها باید بسیار بالا باشد. این آب برای تزریق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

این نوع آب با فرآیندهایی مانند دابل اسمز معکوس یا Double RO و یا اولترافیلتراسیون تشکیل می‌شوند.

 

بخار خالص (Pure Steam) چیست؟

بخار خالص (pure steam) برای استریلیزه کردن ابزار و لوازم به کار می رود. این بخار با تماس مستقیم با ابزار آلودگی ها را از سطح آنها حذف می‌کند به همین علت آبی که این بخار از آن حاصل می‌شود باید به گونه ای تمیز باشد که باعث ایجاد آلودگی روی سطح لوازم نشود.

منبع مناسب برای ایجاد بخار خالص آب PW و آب WFI است پس از آنکه این آب تبدیل به بخار شدند دوباره از یک مرحله ی خالص سازی عبور خواهند کرد.

 

اشکال مختلف بسته بندی آب PW:

آب PW در مصارف تجاری به اشکال مختلفی می‌تواند مورد بسته بندی قرار بگیرد.

1. آب خالص استریل SPW:

آب خالص استریل در واقع همان آب PW است که به صورت استریل بسته بندی شده است. این نوع آب برای تهیه اشکال دارویی غیر تزریقی و روش های آنالیزی که نیاز به آب خالص دارند به کار می‌رود.

2. آب استریل جهت شستشو (Sterile Water For Irrigation):

این آب ترکیبی از آب PW و آب WFI است. خصوصیات بسته بندی این نوع آب به گونه ای است که آن را به سرعت مورد استفاده قرار می‌دهد و خصوصیات آن با محصولات تزریقی تفاوت چندانی ندارد.

 

اشکال مختلف بسته بندی آب WFI:

1. آب برای تزریق استریل SWFI:

این نوع آب، آب مناسب تزریق بسته بندی شده و استریل است. همچنین زمانی که سیستم آبساز معتبر موجود نباشد ممکن است در مقادیری کم آب PW در آن قاطی باشد.

2. آب در داروسازی برای تزریق باکتریواستاتیک BWFI:

این نوع آب، آب WFI ای است که به آن ماده‌ی محافظ آنتی باکتریال اضافه شده است. آب BWFI به عنوان رقیق کننده یا حلال فرآورده‌های تزریقی مولتیپل دوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. آب استریل برای مصارف استنشاقی:

این نوع آب برای مصارف استنشاقی استفاده می‌شود و در آن از آب WFI استفاده شده اما کنترلی که روی آن می‎‌شود از آب WFI کمتر است و برای کاربردهای تزریقی مناسب نیست.

 

مقالات مرتبط:

 

 

www.pharmaguideline.com

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *