استفاده مجدد از فاضلاب چگونه است ؟

استفاده مجدد از فاضلاب

در این بخش سعی می کنیم ابتدا شرح کوچکی بر انواع فاضلاب ها از نظر منشاء ، روش های تصفیه آن ها و استفاده مجدد از فاضلاب  ها  را بررسی کنیم .

امروزه به فاضلاب به عنوان یک منبع نگاه می شود ، منبعی غنی از مواد لازم که می توان با اقداماتی آن را به بهترین شکل مصرف کرد . بر کسی پوشیده نیست که استفاده مجدد از فاضلاب موجب صرفه جویی در منابع آب و بوجه می شود .

برای آنکه بفهمیم از این منبع چگونه می توان استفاده کرد باید ابتدا بررسی کنیم چند نوع فاضلاب توسط ما انسان ها تولید می شود تا بعدا ببینیم چه موادی در آن وجود دارد و چگونه می توان از آن استفاده کرد.

ما سه دسته متفاوت از فاضلاب را داریم که تفاوت ، در منبع تولید آن ها است ؛ فاضلاب های خانگی ، فاضلاب های صنعتی و فاضلاب های سطحی . در ادامه به بررسی هر کدام می پردازیم و موارد استفاده هر کدام را می گوییم .

فاضلاب های خانگی

این دسته از فاضلاب ها منشاء خانگی دارند ( از اسمش پیداست) . در خانه ها تفاوت چندانی بین فاضلاب ها وجود ندارد فقط تفاوت در میزان تولید آن است . عمده آن هم دستشویی ، حمام ، شستن ظروف و سایر وسایل است . مواد موجود در فاضلاب های خانگی شامل باکتری ها ، ویروس ها ، مواد شیمیایی . مواد مغذی مانند نیترات است . فاضلاب های خانگی نسب به فاضلاب های صنعتی درصد کمتری از مواد آلوده کننده را دارند اما همین در صد کم در صورت تصفیه نشدن باعث آسیب زیادی به منابع آب جاری و زیر زمینی می شوند .

تصفیه فاضلاب های خانگی هم از سه مرحله تشکیل شده است . مرحله اول ته نشین شدن ذرات بزرگ است ، محله دوم مربوط به تصفیه بیولوژیکی آب برای حذف مواد آلی است و سومین مرحله هم ضدعفونی و از بین بردن مواد شیمیایی است .

 

در این مقاله می توانید کاربرد های رزین را در تصفیه فاضلاب ها و آب مطالعه کنید.

 

نکته : در مرحله سوم از اشعه فرابنفش استفاده می شود.

از این فاضلاب ها می توان به خوبی در کشاورزی و آبیاری پارک ها و فضاهای سبز استفاده کرد . فقط در این استفاده باید توجه شود فاضلاب مورد استفاده برای چه گیاهانی است ؛ مثلا سبزیجات که قرار است به صورت خام توسط مردم مصرف شود نیاز است فاضلاب مورد تصفیه پیشرفته قرار گیرد ولی برای آب یاری گیاهان فضای سبز که استفاده خوراکی ندارند همان گند زدایی بیولوژیکی کفایت می کند .

از دیگر کاربرد های تصفیه این فاضلاب ها می توان به تغذیه منابع آب زیر زمینی و همچنین استفاده در سامانه های خنک کننده صنایع تولیدی اشاره کرد . در واقع استفاده مجدد از فاضلاب خانگی بیشترین تاثیر را بر کنترل منابع آب ایجاد می‌کند .

فاضلاب های صنعتی

همان طور که پیدا است منشا آن ها کارخانه ها و مراکز تولیدی است . بر خلاف فاضلاب های خانگی این دسته بسیار متفاوت است ؛ دلیل تفاوت در فاضلاب های صنعتی این است که کارخانه های مختلف مواد مختلفی را مصرف می کنند لزا فاضلاب هر کار خانه شامل مواد متفاوتی از کارخانه ی دیگر است . استفاده مجدد از فاضلاب صنعتی نیازمند شناخت مواد موجود در آن است .صنایع عمده که فاضلاب های صنعتی را تولید می کنند شامل این موارد هستند : کاغذ ، پتروشیمی ، مواد غذایی ، آهن و فولاد و چرم ونساجی از عمده صنایعی هستند که فاضلاب تولید می کنند . در بین این صنایع ، مواد غذایی صنعتی است که تولید فاضلاب آن بسیار زیاد است .در تصفیه فاضلاب های صنعتی نیاز به سه تصفیه متفاوت داریم ؛ اول تصفیه فیزیکی و شیمیایی ، دوم نیاز به تصفیه بیولوژیکی و سوم هم نیاز به تصفیه حرارتی است .

کاربرد های فاضلاب های تصفیه شده صنعتی بیشتر مربوط به استفاده مجدد از فاضلاب ها در خود صنعت است اما در مواردی مثل صنایع غذایی از این فاضلاب ها برای آبیاری کشاورزی و فضای سبز استفاده می شود .

 

پیشنهاد : کاربرد رزین در صنایع غذایی چه کاربردی دارد

 

فاضلاب های سطحی

این فاضلاب ها در اثر بارندگی و جاری شدن آب ها در سطوح و شستن موارد بر روی آن ها به وجود می آیند . لزا بررسی این مورد گسترده بوده و با توجه به کم بودن آن ها  و سختی جمع آوری آن ها معمولا از تصفیه آن ها صرف نظر می شود . همه ما می دانیم منابع آب شیرین محدود است . با توجه به رشد روزافزون جمعیت اگر به فکر پیدا کردن روشی برای تصفیه فاضلاب ها نباشیم مطمئنا با مشکلات بزرگی در زمینه تامین آب مواجه خواهیم شد . با توجه به نوشته های بالا می توان فهمید تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب بسیار ارزان تر از شیرین کردن آب های شور است .

 

مطالعه سرانه مصرف آب در این مورد مفید است .

 

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

 

انواع رزین تبادل یونی (کاتیونی – آنیونی – میکس بد )

 

تلفن تماس 02191035817 – 09030231317

 

yourhome
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *