روش های فیزیکی تصفیه آب کدامند؟

روش‌ های فیزیکی تصفیه آب

روش های فیزیکی تصفیه آب برای تصفیه آب شهری استفاده میشود. تصفیه آب فرآیندی است که کیفیت آب را برای مصارف مشخص بهبود می‌بخشد. این موارد مصرف می‌توانند آب شرب، منبع آب صنعتی یا آبیاری باشند‌ تصفیه آب آلودگی‌ها و مواد زائد را حذف می‌کند یا مقدار آن را کم‌تر می‌کند تا آب برای موارد مصرفش آماده باشد. تصفیه آب برای سلامتی انسان ضروری است. اما تصفیه آب چه روش‌هایی دارد؟ و تصفیه فیزیکی آب چگونه است؟ در ادامه می‌خوانیم.

زمان لازم برای مطالعه : 3 دقیقه

تصفیه آب چه روش‌هایی دارد؟

  • روش‌های شیمیایی
  • روش‌های فیزیکی-شیمایی: مانند لخته سازی
  • روش‌های بیولوژیکی: مانند فیلتر شن آرام
  • روش‌های فیزیکی

 

روش‌های فیزیکی تصفیه آب کدامند؟

  • ته‌نشینی 

ته‌نشینی روشی فیزیکی برای تصفیه آب به وسیله جاذبه و حذف مواد معلق در آب است. این ته‌نشینی می تواند به طور طبیعی در آب‌های راکد یا حوضچه‌های ته‌نشینی که کنار دریا‌ها و اقیانوس‌ها به وجود آمده‌اند، به صورت رسوب کردن اتفاق بیافتد.‌رسوب، تمایل ذرات است به طوری که ذرات محلول در بین ذرات حلال جابه‌جا شوند که می‌تواند به وسیله گرانش، شتاب گریز از مرکز یا الکترومغناطیس ایجاد شود. میزان ته نشینی به عوامل مختلفی ار جمله نوع و اندازه ذرات و سرعت ته نشینی ان ها بستگی دارد. ته نشینی اولین روش فیزیکی تصفیه آب است.

 

  • شناورسازی توسط هوای محلول

شناورسازی یکی دیگر از روش های فیزیکی تصفیه آب است که در آن آب فاضلاب (یا آب‌های دیگر) به وسیله حذف مواد معلق مثل نفت یا جامدات پاک‌سازی می‌شود. این فرایند حذف به صورت حل کردن هوا زیر فشار بالا در آب یا فاضلاب و بعد آزاد کردن این هوا در فشار اتمسفری در یک مخزن شناورسازی انجام  می‌شود. این هوای آزاد شده حباب‌های ریزی را تشکیل می‌دهد; که به این مواد معلق بچسبند و آن‌ها را در سطح آب شناور کنند تا توسط دستگاه‌های جمع آوری برداشته شوند.شناورسازی توسط هوای محلول یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های تصفیه آب فاضلاب پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های کاغذ سازی و واحد‌های تصفیه آب استفاده می شود.

  • فیلتراسیون

در این روش تصفیه آب، آب از بین یک لایه با ساختار پیچپیده عبور داده می‌شود. به طوری که جامدات باقی بمانند و فقط مایعات از این لایه عبور کنند. فیلتراسیون دو نوع دارد؛ فیلترها و غشاء‌ها‌. فیلترها به توجه به قطر منافذ می‌توانند جامدات، غشاء حائل می‌تواند جامدات معلق و غشاء نیمه نفوذپذیر می‌تواند جامدات معلق و کل جامدات را از جدا سازد.

انواع فیلتراسیون:

فیلتراسیون شن سبز

گلوکونیت یک ماده معدنی است با عنوان شن سبز معروف است. شن سبز به عنوان بستری برای فیلتراسیون آهن محلول، هیدروژن سولفید و منگنز از آب موثر است.

 

مقاله ی حذف آهن و منگنز از آب را از دست ندهید.

 

گلوکونیت با منگنز اکساید پوشیده می شود که باعث می‌شود آهن حل شود، منگنز با گاز هیدروژن سولفید و و اکسیژن واکنش دهد. این واکنش با اکسیژن موادی که محلول شده بودند را در فیلتر شنی سبز گرفتار می‌کند.

فیلتراسیون مولتی مدیا

یکی دیگر از روش های فیزیکی تصفیه آب فیلتراسیون مولتی مدیاست. روشی مدرن که در آن از سه لایه مختلف فیلتر برای تصفیه آب استفاده ‌می‌شود‌. این سه لایه مختلف فیلتر معمولا انتراسیت یا ذغال سخت، شن و نارسنگ هستند و با عبور آب از این سه لایه جامدات معلق، خاک رس، جلبک‌ها و زنگ‌زدگی حذف می‌شوند

 

نکته: این فیلتراسیون باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین نمی‌برد

 

میکروفیلتراسیون

میکروفیلتراسیون‌ها می توانند ذراتی با قطر ۰.۱ تا ۱۰ میکرون را حذف کنند.

این فیلتراسیون هم جامدات معلق و جلبک‌ها را حذف می‌کند اما نمی‌تواند باکتری‌ها یا ویروس‌ها را حذف کند.‌

اولترا فیلتراسیون

در این روش تصفیه فیزیکی آب از فشار برای جدا کردن جامدات از آب و عبور ان از یک لایه غشاءای استفاده می‌شود. می‌تواند ذراتی  با اندازه ۰.۰۱ تا ۰.۰۰۵ میکرون را حذف کند. اولترافیلتراسیون نمی‌تواند جامدات محلول را حذف کند.

نانوفیلتراسیون

تفاوت نانوفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون در این است که در نانوفیلتراسیون‌ غشاء استفاده شده منافذ ریزتری دارد. این غشاء نازک‌تر می‌تواند حتی یون‌های مختلف را هم از آن جدا کند. بخاطر این توانایی جدا کردن یون‌هایی مثل کلسیوم به آن غشاء نرم‌کننده هم می‌گویند.‌

اسمز معکوس

رایج‌ترین روش تصفیه فیزیکی آب است که در آن آب فشار از درون یک غشاء نیمه‌تروا عبور داده می‌شود و می‌تواند یون‌های محلول، باکتری‌ها و ویروس‌ها با اندازه ۰‌.۰۰۵ تا ۰.۰۰۰۱ میکرون حذف کند.

 

برای خرید و فروش رزین سختی گیر و همینطور خرید رزین آنیونی کلیک کنید.

 

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

 

انواع رزین تبادل یونی (کاتیونی – آنیونی – میکس بد )

 

تلفن تماس 02191035817 – 09030231317

 

 

 

waterprofessionals
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *