شاخص‌های اندازه گیری کیفیت آب را بشناسید.

تی دی اس سنج

برای تشخیص کیفیت آب مصرفی خود باید با شاخص های اندازه گیری آن آشنا شوید.

شاید اسم شاخص های متفاوتی تاکنون به گوشتان خورده باشد، مانند gpg یا tds امروز در این مقاله مفهوم و معنای همه ی آنها را توضیح خواهیم داد.

 

اندازه گیری کیفیت آب – مواد جامد معلق (TSS)

مواد جامد معلق در آب (Total suspended solids) یا TSS یکی از شاخصه های مهم اندازه گیری کیفیت آّب است. این شاخص تعیین کننده‌ی میزان ذرات جامد غیر محلول در آب است؛ مانند:

  • گل و لای
  • سنگ ریزه‌ها
  • جلبک
  • خاک

وجود این ذرات داخل آب باعث می‌شود آّب رنگ کدری داشته باشد و آن را غیرقابل آشامیدن می‌کند. برای محاسبه‌ی TSS آب را از یک فیلتر عبور دهید و پس از آن ذراتی که جدا شده‌اند را خشک و وزن کنید. این شاخص با واحد ppm و یا mg/l اندازه گیری خواهد شد.

 

با شاخص ORP آشنا شوید!

شاخص ORP (Oxidation-reduction potential) به معنای میزان آنتی اکسیدان های موجود در آب است.

این مولفه باعث اکسیژن رسانی بهتر آب و افزایش خواص آنتی اکسیدانی آب می‌شود.

واحد اندازه گیری این شاخص میلی ولت mv است.

آب باید اسیدی باشد یا قلیایی؟

میزان اسیدی بودن آب را با شاخص PH اندازه گیری می‌کنند. در واقع این شاخص نشان دهنده میزان غلظت یون هیدروژن H+ در آّب است. در دمای اتاق یعنی 25 درجه باید PH آّب مساوی 7 باشد.زمانی که PH  آب 7 باشد یعنی آّب خنثی است یعنی نه اسیدی و نه باز است. اگر این شاخص به صفر نزدیک شدن یعنی آب اسیدی تر و هرچقدر به 14 نزدیک شد آّب قلیایی تر دارد. طبق استانداردهای جهانی PH مطلوب آب بین 6.5 تا 8.5 است. هرچه آب قلیایی تر باشد بیشتر تمایل دارد رسوب یا ته نشین شود. معمولا در دستگاه های تصفیه آب فیلترهایی وجود دارند که آب را قلیایی تر می‌کنند تا خاصیت اسیدی آّب کمتر شده و خنثی تر شود.

 

کدام شاخص‌ها نشان دهنده سختی آب است؟

شاخص TDS (Total Solids Dissolved) نشان دهنده میزان املاح محلول در آّب است. این شاخص یکی از مهمترین شاخص های اندازه گیری کیفیت آّب است.

آب سخت دارای املاح معدنی بیش از حد است این املاح در حجم پایین مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما از یک میزانی بیشترمضر شده و باید برای کاهش سختی آن اقدام کنید.

شاخص TDS کل املاح محلول در آب را نشان می‌دهد ولی برای اندازه گیری میزان یون هایی که آب را سخت می‌کنند مانند کلسیم و منیزیم، از واحدی به نام GPG (grain per gallon) استفاده می‌شود. معنی لغوی این واحد دانه در هر گالون است. این واحد به یک دانه کربنات کلسیم حل شده در یک گالون ( واحد اندازه گیری آمریکایی) آب تعریف شده است.

 

www.safewater.org

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *