آب | آب آشامیدنی سالم

Healthy water

همه ما میدانیم که آب در زندگی بشر نقش مهم و حیاتی دارد. تقریبا حدود دو سوم بدن انسان شامل آب می شود. امروزه جهان با بحران کم آبی روبرو است ؛ بحرانی ناشی از رشد جمعیت ، تغییرات زیست محیطی ، آلودگی محیط زیست و آلودگی منابع آب. عقل سالم در بدن سالم است پس آب آَشامیدنی سالم برای انسان ها ضروری است. از رو  بهتر است با جهت استفاده بهتر و بهینه از همین منابع کم خواص بیولوژیکی آب را بشناسیم و آن را سالم سازی کنیم تا آبی سالم و گوارا در اختیار داشته باشیم.

با ما همراه باشید تا این خواص را بررسی کنیم.

زمان مورد نیاز مطالعه: 3 دقیقه

آب آشامیدنی سالم چه آبی است؟

آب تنها ماده ای که همزمان به سه حالت جامد ، مایع و گاز در طبیعت یافت می شود. هر انسان روزانه به نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب نیاز دارد . از این رو اهمیت آب سالم بسیار زیاد است.

آب سالم باید زلال ، صاف ، بی رنگ ، بی بو باشد. آب باید عاری از میکروب ها و ویروس های باکتری زا و مواد سمی باشد و مواد معدنی و آلی موجود در آب برای سلامت انسان مضر نباشد.

آب موجود در طبیعت از قنات ها و چاه ها و چشمه ها تامین میشود. این آب مستقیما برای مصرف شرب مناسب نمی باشد بنابراین در ابتدا آشنایی و شناسایی خواص بیولوژیکی آب و سپس گندزدایی و سالم سازی آب اهمیت دارد.

چه موجوداتی در آب زندگی میکنند؟

هزاران گونه بیولوژیکی شامل : باکتری ها ، ویروس ها و پلانکتون ها  حیات خود را در آب سپری میکنند.

باکتری ها:

خوشبختانه تعداد کمی از باکتری ها بیماری زا بوده و از رو جای نگرانی نیست .مهمترین آن ها کلیفرم های مدفوعی هستن که در آزمایشگاه مورد توجه قرار می گیرند مهمترین شاخص آلودگی بیولوژیک آب هستند.

شاخص‌های اندازه گیری کیفیت آب را بشناسید.

ویروس ها:

یکی از مهمترین عوامل بیماری زا در دنیا ویروس ها هستند .با توجه به توصیه پزشکان یکی از مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا شستشوی دست میباشد که با این کار ویروس ها به آب های فاضلاب منتقل می شوند و بر اثر فرایند های گندزدایی از بین میروند.

کرونا | انتقال COVID-19 از طریق آب

پلانکتون ها:

پلانکتون ها از دیگر موجوداتی هستند که در آب وجود دارند و بیماری زا نیستند ولی در طعم و مزه بو موثر هستند.

جمع بندی:

امروزه بر اثر آلودگی آب ها دسترسی به منابع آب سالم بسیار محدود شده است. از رو میبایست با شناخت خواص بیولوژیکی آب و تصفیه آن آب سالم را تامین کنیم. موجودات بسیاری در آب زندگی میکنند و فقط اندکی از آن ها شامل ویروس ها و برخی باکتری ها بیماری زا هستند .

با توجه به اهمیت آب در حیات بشر  سلامت آب اهمیت بسیاری دارد .

 

/www.ncbi.nlm.nih.gov
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *