الکترودیالیز بهتر است یا اسمز معکوس؟

الکترودیالیز

روش الکترودیالیز یکی از روش‌های تصفیه‌ آب است و همانطور که در مقالات دیگر توضیح داده‌ایم اسمز معکوس نیز یکی از روش های تصفیه کردن آب است.

در این مقاله درباره‌ی این موضوع صحبت می‌کنیم که کدام روش بهتر است؟

(زمان مطالعه 2 دقیقه)

 

اسمز معکوس چیست؟

اسمز معکوس

روش اسمز معکوس یکی از روش های محبوب برای شیرین کردن آب است.

اتفاقی که در پدیده اسمز می‌افتد این است که آب شیرین به سمت آب شور حرکت می‌کند، دراسمز معکوس دقیقا برعکس این اتفاق می‌افتد و آب شور به سمت آب شیرین حرکت می‌کند؛ سپس غشایی که در دستگاه اسمزمعکوس تعبیه شده آب را فیلتر می‌کند.

 

الکترودیالیز چیست؟

الکترودیالیز یک روش جداسازی غشایی است. هنگامی که توسط الکترودهای درون دستگاه میدان الکتریکی ایجاد می‌شود، یون‌های مثبت (کاتیون‌ها) به سمت کاتد و یون‌های منفی (آنیون‌ها) به سمت آند مهاجرت می‌کنند. در حین مهاجرت، آنیون‌ها از غشا‌های انتخاب‌پذیر آنیونی عبور می‌کنند اما توسط غشا‌های انتخاب‌پذیر کاتیونی بازگردانده می‌شوند. در نتیجه یون‌هایی که باعث آلودگی آب می‌شدند غلظتشان در آب کم می‌شود.

 

مقایسه‌ی دوره های تعویض غشاهای روش الکترودیالیز با اسمز معکوس:

غشاهای اسمز معکوس نازک هستند و نسبت به خشک شدن حساسیت نشان می‌دهند. این غشا بین 6 ماه الی یک سال خصوصیات اولیه خود را حفظ می‌کند و طول عمرش بین 5 تا 7 سال است.

50 درصد هزینه های مربوط به روش اسمز معکوس مربوط به غشای آن است.

غشاهای الکترودیالیز زمخت و مقاوم هستند؛ همچنین نسبت به خشک شدن مقاومت بالایی دارند. اهمیت این ویژگی در کشورهایی با آب و هوای خشک بسیار مشهود است.

طول عمر این غشا تا 8 سال بوده و در برخی موارد تا 20 سال هم بالا می‌رود. همچنین این غشاها به آسانی با محلول های اسیدی احیا میشوند.

 

مقایسه‌ی مصرف انرژی الکترودیالیز با اسمز معکوس:

در روش اسمز معکوس این امر به عنوان یک قانون کلی است که در مورد واحدهای تصفیه آب که با آب اقیانوس ها با درصد جرمی 3.5 تا 4 درصد کار می کنند، وجود دارد:

فشار عملیاتی باید حداقل 7 تا 8 مگاپاسکال باشد. برای شیرین سازی یک متر مکعب آب اقیانوس حدود 25 کیلو وات ساعت بر متر مکعب انرژی نیاز است.

مصرف انرژی در تصفیه آب

دو قاعده بر اساس تجربه های موجود برای تصفیه‌ی آب های شور فرموله شده است:

  1. مصرف انرژی عملیات تصفیه آب در دامنه 1.2 تا 2.5 کیلو وات ساعت در هر متر مکعب تغییر پذیر است.
  2. حدود یک کیلو وات ساعت انرژی برای حذف یک کیلو گرم نمک نیاز است.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که تصفیه آب با غلظت نمکی بالاتر از 12 گرم بر لیتر در سیستم های اسمز معکوس اقتصادی تر هستند.

 

 

 

www.wateronline.com
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *