دوزینگ پمپ چیست(chemical pump)؟ دوزینگ شیمیایی

دوزینگ شیمیایی چیست

پمپ تزریق مواد شیمیایی (دوزینگ پمپ):

دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق مواد شیمیایی که به مترینگ پمپ نیز شناخته شده می باشد، در صنایع مختلف و با اهداف متفاوت کاربرد زیادی دارد. یکی از اصلی ترین کاربردهای دوزینگ پمپ یا chemical pump ، تزریق مواد اسیدی، باز و کلر در استخر و تجهیزات مرتبط با تصفیه فاضلاب می باشد.

در این مطلب راهنمای جامعی شامل معرفی مترینگ پمپ، قیمت پمپ تزریق مواد شیمیایی، روش کار و کاربردهای آن ارائه خواهیم داد.

پمپ تزریق مواد شیمیایی چیست:

به پمپ هایی که قابلیت تزریق مواد شیمیایی مختلف را به اندازه مشخص دارا می باشند اصطلاحا مترینگ پمپ یا دوزینگ پمپ گفته میشود. این پمپ ها در گروه تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب قرار گرفته و به عنوان مثال قابلیت تزریق کلر به استخرهای شنا را دارا می باشد. مسئله بسیار مهم در chemical pump، تزریق مواد اسید، باز و کلر با فشار و دبی مشخص به سیال می باشد و باعث میشود تا مقدار این مواد به طور دقیق تزریق شود. قابل تنظیم بودن دبی در مترینگ پمپ ها شرایطی را فراهم می کند تا از خطاهای انسانی در تعیین مقدار دقیق مواد شیمیایی مورد نیاز جلوگیری شود.

دوزینگ پمپ

انواع پمپ تزریق مواد شیمیایی:

دوزینگ پمپ با توجه به نیروی محرکه مورد نیاز برای تامین انرژی و فعالیت به گروه های مختلفی تقسیم بندی می گردد که عبارتند از:

مترینگ پمپ برقی (الکتروموتور):

همان طور که از نام این گروه از پمپ های تزریق مشخص است، انرژی مورد نیاز برای عمل آنها توسط انرژی برق تامین می شود. روال کار این پمپ ها به این صورت است که انرژی الکتریکی به جعبه دنده منتقل شده و در نهایت منجر به حرکت رفت و برگشتی شفت متصل به دیافراگم میشود. با انجام عمل رفت و برگشت مواد شیمیایی با مقدار مشخص تزریق می گردد.

***پیشنهاد میشود مقاله  رزین کاتیونی و رزین آنیونی ، تهیه شده توسط کنفتک ایران را مطالعه نمایید***

:(پمپ تزریق سلونوئیدی (الکترومغناطیسی

انرژی مورد نیاز برای عمل این نوع دوزینگ پمپ الکترومغناطیس می باشد. به طوریکه در ساختار آنها مگنت قرار داشته که با عبور جریان برق دارای میدان مغناطیسی شده و در نهایت باعث میشود تا شفت به سمت راست و چپ حرکت نموده و تزریق مواد انجام شود. لازم به ذکر است که این نوع پمپ دارای حجم تزریقی کمتری نسبت به پمپ های برقی می باشد.

دوزینگ پمپ پنوماتیکی یا بادی:

دوزینگ های پنوماتیکی از دیگر انواع رایج و کاربردی در صنایع مختلف می باشد که با انرژی باد عمل می کند. باد فشرده شده در پمپ منجر به حرکت شفت و انجام عمل تزریق می گردد.

البته لازم به ذکر است که پمپ های تزریق را می توان بر اساس فاکتورهای دیگر به انواع دوزینگ پمپ دیافراگمی، پیستونی و پریستالیتیک نیز تقسیم بندی نمود که هر یک از نظر ساختار و ویژگی های آنها با هم متفاوت هستند.

ساخت پمپ تزریق مواد شیمیایی

طراحی پمپ تزریق مواد شیمیایی:

در طراحی پمپ تزریق مواد شیمیایی لازم است به چند مسئله مهم توجه شود تا دستگاه از کارایی و طول عمر مناسبی برخوردار باشد. از مهم ترین موارد در طراحی دوزینگ پمپ می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • جنس و متریال به کار رفته برای اجزایی که با مواد شیمیایی در تماس می باشند، باید در برابر خوردگی مقاوم باشند. به عنوان مثال، برای بخش wet (بخش های در ارتباط با مواد شیمیایی) می توان از پروپیلین، پی وی سی و PVDF استفاده نمود.
  • دبی و فشار تزریق مواد باید با توجه به نوع مواد و شرایط سیال از قبیل PH و غیره قابل تنظیم باشد. پمپ های دوزینگ در اغلب مواقع امکان تنظیم دبی به صورت مکانیکی داشته و در برخی می توان به صورت دستی تنظیمات مورد نیاز را انجام داد.
  • از دیگر موارد بسیار مهم در طراحی مترینگ پمپ، دقت در اجزای تشکیل دهنده پمپ می باشد. لازم به ذکر است که اجزای تشکیل دهنده پمپ ها با توجه به نوع آنها متفاوت است. به طوریکه در پمپ های پیستونی میل لنگ، آب بند، شیر خروجی، شیر ورودی، پیستون و سیلندر وجود داشته و در نوع دیافراگمی، محفظه، دیافراگم، شیرهای ورودی و خروجی و میل لنگ و پلانجر کاربرد دارند. دقت در کیفیت هر یک از این قطعات و اجزا تاثیر مستقیم بر طول عمر دستگاه داشته و بازدهی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

ساخت پمپ تزریق مواد شیمیایی:

قیمت دوزینگ پمپ:

قیمت پمپ تزریق مواد شیمیایی با توجه به فاکتورهای مختلفی از قبیل نوع پمپ، ویژگی های آنها (نحوه تنظیم دبی و فشار و غیره)، جنس و متریال به کار رفته برای هر یک از اجزای پمپ و اندازه آنها تعیین می گردد. به همین خاطر است که تنوع بسیار بالایی در قیمت دوزینگ پمپ وجود دارد. 

کاربرد دوزینگ پمپ:

در صنعت تصفیه آب و فاضلاب و سایر صنایع به دلایل مختلف نیاز به تزریق مواد شیمیایی در اندازه های مشخص وجود دارد. در نتیجه کاربرد این پمپ ها بسیار گسترده بوده و نقش مهمی در کیفیت خروجی صنایع مختلف دارند. از مهم ترین کاربردهای دوزینگ پمپ می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تزریق کلر بر اساس PH آب استخرهای شنا
  • تزریق مواد شیمیایی برای تنظیم PH سیال موجود در دیگ های بخار، بویلر و سایر سیستم های تصفیه خانه و جلوگیری از خوردگی در این تجهیزات
  • استفاده از مترینگ پمپ در صنایع پتروشیمی از قبیل تزریق رنگ به بنزین
  • کاربرد chemical pump در صنایع غذایی از قبیل تزریق کنسانتره به مواد غذایی، اسید به نوشابه و غیره
  • تزریق مواد شیمیایی مختلف در صنایع نساجی و تولید کاغذ
  • استفاده از مترینگ پمپ در داروسازی
  • گندزدایی آب خطوط لوله ها با تزریق واتکس و سایر مواد شیمیایی
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *