آب قلیایی و حقیقت پنهان آن

آب قلیایی

همه ما می دانیم که نوشیدن مقدار زیادی آب در روز می تواند به رشد بدن شما کمک کرده و بیماری ها را از بین ببرد. در واقع ، هیدراسیون مناسب، برای همه عملکردهای بدن لازم است .در حال حاضر یافته‌های علمی حاکی از آن است که آب یونیزه‌ قلیایی مزایای سلامت بخش بسیاری دارد . در این مقاله درباره آب قلیایی ، مزایا و مضرات آن خواهیم خواند.

زمان تقریبی خواندن مقاله: 4 دقیقه

آب قلیایی چیست؟

 آب قلیایی معمولاً توسط یونیزر تولید می شود ، یونیزر دستگاهی است که ترکیب شیمیایی آب را تغییر می دهد. آب قلیایی دارای PH بالاست یعنی بیشتر قلیایی و کمتر اسیدی است، PH خنثی عدد 7 را نشان می دهد که کمتر از آن اسیدی و بیشتر از آن قلیایی است این امر باعث می شود آب قلیایی شود و حالت اسیدی کمتری داشته باشد. بعضی از شرکتها ادعا می کنند که، آب قلیایی به عنوان یک آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب هایی که منجر به بیماری می شود ، عمل می کند.

 

آّب قلیایی

هیدروژن مولکولی آب قلیایی

هیدروژن مولکولی محلول در این آب  ، آنتی‌اکسیدانی است که توانایی ورود به همه‌ی به قسمت های بدن را جهت بهبود آن‌ها دارد.این امر باعث ارتقای سیستم ایمنی و دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن می‌گردد. همچنین این آب، محیط بدن شما را که تحت تاثیر رادیکال‌ آزاد اسیدیته شده و زمینه‌‌ی بسیاری از بیماری‌ها را فراهم کرده، قلیایی می‌کند و از بروز بیماری‌های مرتبط با استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌نماید.

آیا آب قلیایی میزان طبیعی pH بدن را تغییر می دهد؟

نه واقعا. بیشتر اوقات ، خون شما PH 7 را حفظ می کند. درست در وسط مقیاس pH قرار می گیرد. آنچه می خورید و می نوشید فقط PH ادرار شما را تغییر می دهد. به علاوه ، وقتی آب قلیایی  به معده شما می رسد ، اسیدهای روده آن را خنثی می کنند. بنابراین اساساً ، شما برای نوشیدن چیزی که میزان اسیدیته بدن شما را تغییر نمی دهد ، هزینه زیادی می پردازید.

 

آیا آب شیر لوله کشی شهری قلیایی است؟ 

آب خالص دارای pH  7 است ، بنابراین مانند خون شما خنثی است. pH آب شیر متفاوت است ، به طور معمول بین 6.5-8.5 است. همچنین حاوی مواد معدنی مهمی مانند کلسیم ، منیزیم ، پتاسیم ، بی کربنات و سیلیس است. در حقیقت ، بسته به منبع تهیه آب لوله کشی ، می تواند بین 1 تا 20 درصد کلسیم و منیزیم مورد نیاز روزانه شما را تأمین کند. آب سخت قلیایی تر است و مواد معدنی بالاتری نسبت به نرم دارد.

آیا نوشیدن آب قلیایی می تواند علائم ریفلاکس اسید را به حداقل برساند؟

طبق بعضی از مطالعات نوشیدن آب قلیایی ، آنزیم مسئول ریفلاکس اسید را غیرفعال می کند. اما این مطالعات در یک ظرف پتری آزمایش شده است ، نه بر روی انسان ، بنابراین واقعاً نمی توان گفت که چگونه آب قلیایی بر بیماران مبتلا به ریفلاکس اسید تأثیر می گذارد.

آب قلیایی

اگر نوشیدن آب قلیایی در pH بدن شما تفاوتی ایجاد نمی کند ، چگونه می توانیم pH بدن خود را تغییر دهیم؟

بدن انسان یک ماشین فوق العاده و پیچیده است. اگر  pH شما تعادل داشته باشد ، مهم نیست که بدن شما چه چیزی را می نوشد.به عنوان مثال ، اگر خون شما بیش از حد اسیدی شود ، دی اکسید کربن بیشتری مصرف می کند و کلیه ها همچنین قادرند اسید اضافی را از طریق ادرار دفع کنند.

آیا نوشیدن آب قلیایی می تواند مشکلی ایجاد کند؟

نوشیدن یک بطری آب قلیایی هر روز در میان، بر بدن تأثیر چندانی نخواهد داشت. با این حال ، اگر روزانه یک گالن آب قلیایی بنوشید ، بدن شما مجبور است سخت کار کند تا pH خود را حفظ کند و این بدان معنی است که با گذشت زمان ، بدن شما آب معده و آنزیم های گوارشی بیشتری تولید می کند. برای افرادی که بیماری کلیوی دارند و یا دارویی مصرف می کنند که عملکرد کلیه آنها را تغییر می دهد ، مواد معدنی موجود در آب قلیایی می تواند در بدن آنها جمع شود.

علیرغم تحقیقات علمی اثبات شده ، طرفداران آب قلیایی هنوز به فواید پیشنهادی آن برای سلامتی اعتقاد دارند. این شامل:

  • خواص ضد پیری (از طریق آنتی اکسیدان های مایع که با سرعت بیشتری جذب بدن انسان می شوند)
  • خواص پاکسازی روده بزرگ
  • پشتیبانی از سیستم ایمنی
  • آبرسانی ، سلامت پوست و سایر خواص سم زدایی
  • کاهش وزن
  • مقاومت در برابر سرطان

علاوه بر این ، افزایش بیش از حد قلیایی در بدن ممکن است باعث مشکلات دستگاه گوارش و تحریکات پوستی شود. همچنین قلیایی بودن زیاد ممکن است pH طبیعی بدن را تحریک کرده و منجر به آلکالوز متابولیکی شود ، این وضعیت ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • لرزش دست
  • انقباض عضله
  • سوزن سوزن شدن در اندام ها یا صورت
  • گیجی

آلکالوز همچنین می تواند باعث کاهش کلسیم آزاد در بدن شود ، که می تواند بر سلامت استخوان تأثیر بگذارد. با این حال ، شایعترین علت هیپوکلسمی ناشی از نوشیدن آب قلیایی نیست ، بلکه داشتن غده پاراتیروئید کم کار است.

 

دستگاه تصفیه آب قلیایی

دستگاه‌ تصفیه آب قلیایی یک روش مدرن برای یونیزه کردن آب است. این دستگاه در مسیر آب جاری آشامیدنی قرار می‌گیرد و می‌تواند آب را به میزان دلخواه قلیایی کند. این دستگاه مکانیزم ویژه‌ای دارد. آب را به دو بخش قلیایی و اسیدی تقسیم می‌کند و به راحتی آب قلیایی به مقدار دلخواه را تامین می‌کند. روش معمول در این کار الکترولیز است. به این صورت که یک جریان برق این یون‌ها را از هم جدا می‌کند و به راحتی می‌توان یون‌های مثبت که اسیدی هستند را جذب کرد و تنها مسیر یون‌های منفی را در آب ایجاد کرد که این کار در یک محفظه‌ی بسته و در فیلترهای خاص قلیایی انجام می‌شود.

اتفاق نظر کلی این است که آب قلیایی آشامیدنی بی خطر است. اگرچه علائمی وجود دارد که ممکن است برای برخی از افراد با بیماری های خاص مشکلاتی به وجود آورد.

 

دستگاه تصفیه آب قلیایی

 

بهترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی کدام است؟

دستگاه‌های تصفیه آب خانگی مدل‌های بسیار متنوعی دارند که این تنوع هم از نظر برند و هم از نظر نوع کارکرد قابل توجه است. از نظر برند می‌توان گفت که برندهای تایوانی جزو بهترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی هستند که در بازار ایران از محبوبیت بالایی برخوردارند. سافت واتر، آکوا و سی سی کا نمونه‌های مشهور برندهای تایوانی هستند که هرکدام مدل‌های متنوعی را تولید می‌کنند. یکی از بهترین مدل هایی که توسط این سه برند تولید می‌شود، دستگاه تصفیه آب قلیایی است که با داشتن فیلترهای مخصوص، به آب تصفیه شده خواص مثبت فراوانی می‌بخشد.

 

فیلتر قلیایی یا فیلتر آلکالاین چیست؟

همان طور که می‌دانید، دستگاه‌های تصفیه آب دارای چندین فیلتر هستند که هرکدام از این فیلترها کارکرد مخصوص به خود را دارد. کار فیلتر قلیایی یا فیلتر آلکالاین بازی کردن آب تصفیه شده است. استفاده از فیلتر قلیایی در تصفیه آب خانگی قلیایی به این خاطر صورت می‌گیرد که با حذف املاح آب در مراحل اولیه تصفیه، آب خاصیت اسیدی به خود گرفته و مصرف آن برای سلامت بدن مضر به شمار می‌رود؛ در نتیجه کاربرد فیلتر قلیایی تصفیه آب کمک می‌کند تا آب خاصیت بازی اولیه خود را پیدا کند.

 

آب قلیایی

 

کاربرد فیلتر قلیایی تصفیه آب در دستگاه تصفیه آب چیست؟

کاربرد فیلتر قلیایی تصفیه آب که فیلتر آلکالاین نیز نامیده می شود در دستگاه تصفیه بسیار مهم است. فیلتر قلیایی دارای عناصر معدنی مفید مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و … است که با عبور آب از آن این عناصر به آب تصفیه شده انتقال داده می‌شوند. در حقیقت اسیدی شدن به خاطر نبود این املاح است که با ورود این املاح توسط فیلتر بازی، آب خاصیت بازی به خود می‌گیرد.

چرا استفاده از دستگاه  تصفیه آب خانگی مهم است؟

برای درک اهمیت استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی قلیایی، لازم است که بدانیم  آب اسیدی چه تاثیرات منفی می‌توانند بر سلامتی ما داشته باشند. همه ما تا حدی با کلیت اسیدها آشنا هستیم و می‌دانیم که خاصیت سوزندگی و خوردنگی دارند؛ تجربه کار با اسیدهای باتری اتومبیل در باتری‌های اسیدی و همچنین احساس برق گرفتگی دندان در اثر خوردن ترشی زیاد، نمونه هایی از آشنایی ما با تاثیرات اسید هستند.

وقتی مواد اسیدی وارد معده می‌شوند، اسید معده بر روی آنها ریخته شده و آنها را هضم می‌کند. اما غلظت بالای اسید در معده ما به تدریج به سلامت اندام‌های مختلف بدن آسیب می‌رساند. همچنین پزشکان توصیه می‌کنند که در خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی زیاده روی نکنیم، زیرا این دسته از خوراکی‌ها به مرور زمان به مینای دندان که پوشششی محکم است آسیب رسانده و به تدریج باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. مزیت استفاده از دستگاه تصفیه آب قلیایی آن است که از غلظت اسیدهای موجود در بدن ما کم کرده و از این طریق به بهبود بیماری هایی مانند قند، چربی، افسردگی و … کمک می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید یک دستگاه تصفیه آب خانگی را دارید، حتما بهترین نوع دستگاه تصفیه آب خانگی را خریداری کنید؛ دستگاهی که دارای فیلتر آلکالاین باشد و بتواند به آب تصفیه شده خاصیت بازی بدهد.

 

 

برای خرید رزین سختی گیر و خرید رزین آنیونی کلیک کنید.

 

منابع:

https://www.mcgill.ca/oss/article/controversial-science-news-quackery/alkaline-water-nonsense
https://www.henryford.com/blog/2018/08/alkaline-water-help-hype
https://www.radgostarnovin.com/articles/benefits-and-cons-alkaline-water

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *