تصفیه آب به روشی رزین تبادل یونی چطور انجام می شود؟

داشتن دستگاه تصفیه آب می تواند تأثیر مثبتی در کیفیت آب آشامیدنی داشته باشد، البته در طراحی و تولید انواع دستگاه تصفیه آب فناوری های ویژه‌ ای به کار می رود که هر یکی می تواند تاثیر مستقیمی در عملکرد تصفیه آن داشته باشد. در ادامه با رزین تصفیه آب و همچنین رزین تبادل یونی بیشتر آشنا خواهیم شد.

رزین تصفیه آب چیست؟

در واقع رزین نقش جداکننده را در زمان تصفیه آب ایفا می‌کند با استفاده از رزین می توان کلسیم، منیزیم و سختی آب را به طور کامل از بین برد، برای انجام این کار تجهیزات خاصی مورد نیاز است. رزین ذرات کوچک باردار یونی هستند که می‌ توانند مولکول های آب را از هم جدا کند و از مهمترین کاربرد آن ها جداسازی سختی آب است که منجر به تصفیه کامل آب می شود. در واقع ذرات یونی رزین با استفاده از دو قطب ناهماهنگ ناهمنام ای که دارند می‌توانند یون و ذرات باردار را با هم مبادله کنند، البته این ماده قابلیت تبادل مولکول های باردار و ذرات موجود در محیط را دارد. با استفاده از ذرات رزین می‌ توان سختی آب را کاهش داد این عملیات به واسطه جداسازی کلسیم و منیزیم موجود در آب نیز امکان پذیر است در واقع رزین با استفاده از کاتیون و آنیون فعال قادر جداسازی ذرات معلق در آب است این رویداد با استفاده از تبادل یون ها بار با بار مثبت یا منفی اتفاق می‌افتد.

تصفیه آب به روش رزین تبادل یونی:

سیستم هایی که دارای تبادل یونی هستند معمولاً مملو از رزین تبادل یونی می باشند البته لازم است بیان کنیم که تمامی تبادلات یونی به ساختار شیمیایی آن ها مربوط می باشد و در برخی مواقع خارج از انتخاب است یا به معنای دیگر باید گفت که اتصال آن برای برخی از یون های خاص می باشد.

این نوع از رزین یون ها می ‌توانند با توجه به ساختاری که دارند و همچنین اندازه ذرات آن به طور مجدد یون های جدیدی را تولید کرده و اجازه اتصال بدهند.

همانطور که می دانید با توجه به پیشرفتی که در هر صنعتی داشته ‌ایم لازم است غذاهای فرآوری شده را با یکسری مشخصات دقیق تر و همچنین موادی که خلوص آن ها بسیار بالا است تشکیل دهند، برای تولید نوشابه نیز لازم است که یک سری محصولات شیرین کننده به آن اضافه شود که از مزیت های خاصی همچون بدون رنگ، بدون بو و فاقد مواد معدنی برخوردار باشد که تمامی این موارد استاندارد بودن محصولات را در پی دارد، اما در رابطه با نحوه عملکرد دستگاه تبادل یونی باید گفت که در این سیستم رزین تبادل یونی قرار گرفته تا به وسیله تبادل که انجام می‌ شود یون‌های آلاینده‌ ای که در آب وجود داشته به طور کلی از بین بروند. این نوع از دستگاه تبادل یونی می تواند یک بستر را تشکیل داده البته با توجه به مخازن مخصوصی که دارد عمق آن ها بین ۳۰ تا ۶۰ اینچ است. به این وسیله آب می ‌تواند از طریق ورودی آب، داخل سیستم تبادل یونی شود و پس از آن نیز وارد بسترهای پشتیبان رزین تبادل خواهد شد که البته بسترهای پشتیبان از شن و ماسه تشکیل می شوند و در این مرحله باعث می‌ شود یک بخش از آلاینده های خود را از دست بدهد. پس از پشت سر گذاشتن این مرحله آب وارد بستر اصلی که همان رزین های تبادل یونی هستند خواهد شد و باعث حذف شدن یون ‌هایی مانند کلسیم منیزیم و غیره می شود. پس از پشت سر گذاشتن مراحل فوق این امکان وجود دارد از یک سیستم تبادل یونی که مانع از به وجود آمدن و همچنین از بین بردن میکرو ارگانیسم بیماریزا می شود استفاده کنید.

تصفیه آب به روش تبادل یونی

قیمت رزین تصفیه آب به چه عواملی بستگی دارد؟

در این مطلب نمی توان قیمت رزین تصفیه آب را به صورت مشخص بیان کرد، زیرا دارای یک سری شرایط خرید می باشد و شما هنگام مراجعه برای خرید رزین سختی گیر می توانید با مشاورین مخصوص به محل مورد نظر در رابطه با قیمت رزین تصفیه آب مشاوره های لازم را داشته باشید. البته تولید کنندگان سعی می‌ کنند انواع رزین های کاتیونی قوی، کاتیونی ضعیف، آنیونی ضعیف و قوی و غیره را تولید کنند.

از جمله عواملی که می ‌تواند در قیمت رزین تصفیه آب تاثیر گذار باشد.

انتخاب نوع دستگاه رزین تبادل یونی که البته باید در نظر داشته باشید و از نظر عمر کارایی کاملاً متناسب باشد.
نداشتن عیب و هرگونه مشکل در هنگام تصفیه آب و همچنین کیفیت بالا از جمله عواملی است که در قیمت رزین تصفیه آب یا تاثیر گذار می باشد.
به شما پیشنهاد می دهیم که خرید خود را در مراکز معتبر انجام دهید.

انواع رزین در تصفیه آب چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که عنوان شده رزین برای جداسازی سدیم، منیزیم، کلسیم و حتی گرفتن سختی آب نیز مورد استفاده قرار می گیرد. البته نوع زرین به کار رفته می تواند تاثیر مستقیمی در فرآیند تصفیه آب داشته باشد، سختی آبی که از بزرگترین دشمنان سلامتی انسان است به همین دلیل معمولا راهکار های متنوع برای جداسازی این استفاده می‌کنند.علاوه بر سختی آب وجود منیزیم و کلسیم نیز می‌توانند دشمنان بزرگی برای سلامتی انسان باشد و به همین دلیل لازم است که برای تصفیه آب از فیلترهای استفاده کرد که معمولاً با نام سخت گیری رزینی شناخته شده هستند.

رزین سخت گیر به خوبی یون های منیزیم و کلسیم را جایگزین کند و منجر به سختی آب می شود البته لازم به ذکر است که برای زنده نگهداشتن این ذرات حتماً از نمک برای شستشوی آنها استفاده کنید. قابل ذکر است که رزین سخت گیر تنها می تواند یون های نامبرده را از آب جدا کند و قادر به از جداسازی کلر و گوگل یا سایر مواد آلی نیست.

آّب تصفیه شده

رزین جاذب: یکی دیگر از انواع مختلف روش‌ های تصفیه آب رزین جاذب می باشد که به وسیله آن تمامی موادی که از طریق سایر رزین های نامبرده شده قابل تصفیه نمی باشد از این طریق از بین برده خواهد شد رزین جاذب نیز نقش بسیار زیادی در تصفیه آب به همراه دارد.

نتیجه گیری:
همانطور که عنوان شد، رزین به عنوان یک فیلتر عمل می کند و قادر است که بخش عمده ای یون ها را از آب جدا کند. با استفاده از انواع رزین در تصفیه آب می توان در جداسازی منیزیم، کلسیم، کلر اقدام کرد به علاوه به سادگی امکان برطرف نمودن سختی آب را فراهم می نماید. این اقدامات می تواند کیفیت و سلامت آب را تضمین کند، البته گفتنی است که برای اقدامات مذکور انواع مختلفی از رزین ها در تصفیه آب به کار می رود.

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *