سیستم کندانس چگونه کار می کند؟

کندانس

برای افرادی که در نیروگاه ها کار می کنند آشنایی با سیستم های تقطیر ضروری است . سیستم های تقطیر از زیر سیستم های مختلفی تهیه شده اند . یکی از این زیر سیستم ها را کندانس می نامند که در بهینه سازی راندمان نیروگاه ها تاثیر بسزایی داشته است.

مدت مطالعه : 3 دقیقه

تقطیر

برای آشنایی با سیستم کندانس باید ابتدا مراحل تقطیر را به صورت کلی یادآوری کرد و سپس با مفهوم آن آشنا شد . 

در سیستم تقطیر ابتدا آب را به منظور جداسازی آب از نمک های محلول در آن تبخیر می کردند . آب بخار شده و نمک ها در ته ظرف ته نشین میشوند . در این زمان بخار آب به یک محفظه خنک منتقل می شد تا میعان شود . زمانی که این بخار چگالیده می شد به در ظرفی جمع آوری می شود ، این آب نسبت به محلول ابتدایی خلوص بیشتری دارد . 

برای مطالعه ی بیشتر درباره ی مراحل تقطیر مقاله ی شیرین سازی آب با روش تقطیر ناگهانی چند مرحله‌ای (MSF) را بخوانید.

کندانس

به آبی که از میعان بخار آب فراهم می شود آب کندانس می گویند. حال این آب در یک منبع به نام منبع در موتور خانه ها جمع آوری می شود . 

 

نکته : از منبع کندانس به عنوان منبع جایگزین  بویلر ها در هنگام قطعی آب استفاده می شود .

 

باید به این نکته بسیار توجه داشت که آب کندانس دمایی برابر آب اشباع دارد یعنی در فشار اتمسفر برابر 100 درجه سانتی گراد است. در این سیستم بخار آب پس از تبدیل به آب کندانس به محفظه هایی با فشار پایین منتقل می شود . این کاهش فشار مجددا باعث می شود مقداری از آب بخار شود که به آن بخار فلش می گویند . 

انواع سیستم کندانس

حال به مجموعه ای از وسایل که باعث به وجود آمدن ، انتقال و نگهداری آب کندانس می شود ، مجموعا سیستم کندانس گفته میشود . این سیستم از اجزای بسیاری تشکیل شده است . تله های بخار ، لوله های انتقال کندانس ، مخازن  و جدا کننده های بخار فلش در سیستم کندانس مورد استفاده قرار گرفته اند. از اجزاء متفاوت این سیستم می توان به پمپ های مکانیکی یا الکتریکی اشاره کرد که برای تولید اختلاف فشار و حرکت مواد استفاده می شوند . 

باید توجه داشت که سیستم های کندانس را به دو طریق درست می کنند . ممکن است سیستم باز یا تحت فشار باشد . این سیستم ها اختلافی جزئی با هم دارند . و اختلاف آنها مربوط به بخار فلش است . 

کندانس باز 

در سیستم کندانس باز بخار فلش مستقیما به اتمسفر تخلیه می شود .از مزیت های ایجاد این نوع سیستم ها هزینه تولید پایین آنها است.

 

کندانس تحت فشار

این سیستم برای بازیافت انرژی مناسب است زیرا تمام بخار فلش به تانک فلش تخلیه شده و برای استفاده مجدد در سیستم تقطیر مهیا می شود . 

بنابر آنچه گفته شد مشخص است که سیستم های دی اریتور و بویلر ها در نیروگاه از کندانس استفاده می کنند و از این طریق به کمک بازیافت انرژی باعث کاهش هزینه های تولید بخار می شوند . استفاده از این سیستم  باعث می شود در منابع صرفه جویی کرد. صرفه جویی در سوخت  ، آب ، کاهش آلودگی هوا و فاضلاب ها از مزیت های این سیستم ها هستند . 

 

sciencedirect.com
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *