مشکلات ناشی از سختی آب در تاسیسات و فرسایش تاسیسات

رسوب گرفتگی تاسیسات

در مقاله های قبلی درباره ی اینکه سختی آب چیست صحبت کرده ایم در این مقاله درباره ی مشکلات ناشی از سختی آب در تاسیسات خواهیم خواند و راهکارهایی برای جلوگیری از رسوب گرفتگی و  فرسایش تاسیسات می دهیم.

سختی آب موجود در تاسیسات

آب سخت آبی ست که از کیفیت خاصی برخوردار است .این آب به علت وجود نمک های محلول بسیار ، از جمله منیزیم و کلسیم و آهن ،آلمینیوم منگنز و روی ایجاد می شود و باعث مشکلات بسیاری از جمله فرسایش تاسیسات می شود. پس آب سخت ، آبی ست کع در آن مقادیر زیادی مواد معدنی حل شده وجود دارد.

آب با عبور از روی سنگ ها و صخره ها ، مواد معدنی نا محلول را در خود حل می کند و همین امر باعث سختی آن می گردد. هر چقدر میزان مواد محلول در آب زیادتر باشد ، آن آب، سختر است و دیرتر کف میکند.البته باید توجه داشت که بعضی از سنگ ها و صخره ها هم سخت هستند و آب با عبور از روی آن ها سخت نمی شود برای مثال گرانیت سنگ سختی ست که در آب حل نخواهد شد و آبی که اطراف این سنگ وجود دارد آب نرم است.

آب سخت باعث رسوباتی از جمله کربنات کلسیم ، هیدروکسید منیزیم و سولفات کلسیم میشود، این رسوبات به صورت مواد جامد به به سطوح مختلف از جمله مبدل های حرارتی ، سطوح لوله ها و بویلر ها می چسبند و باعث انسداد لوله ها می شوند. این رسوبات در بویلر ها به صورت عایق حرارتی عمل کرده و مانع رسیدن حرارت به جریان آب می شوند و به این ترتیب بازده حرارتی را کاهش داده و از طرف دیگر باعث بیش از حد گرم شدن فلز میگردد که در سیستم های تحت فشار منجر به مشکلات و شکست فاجعه باری میشود.

مشکلات ناشی از آب سخت در صنعت:

ایجاد رسوب در دیگ های بخار ، سیستم های حرارتی ، چیلر ، بویلر و برج های خنک کننده

وجود سختی آب باعث کف نکردن مواد شوینده میشود در صنایعی که شستوشو کاربرد دارد دوبرابر مواد شوینده استفاده می شود.

در صنایع رنگ رزی و  تولید رنگ ،آب سخت باعث کاهش کیفیت رنگ میشود.

در صنایعی که تولیدات خوراکی و شرب دارند باعث بروز سوهاضمه ، و بروز بیماری های کلیوی و عفونت های داخلی میشود.

برای مطالعه بیشتر درباره : کاهش سختی آب با رزین های تبادل یونی در صنایع خوراکی و غذایی

سختی گیر راه حل جلوگیری از رسوب گرفتگی و فرسایش تاسیسات

هر سال میلیون ها دلار در جهان صرف نگهداری و تعمیرات تجهیزات و تاسیسات و لوله های آسیب دیده میشود و این مسئله جرقه ای بود برای تولید محصولات سختی گیر و کاهش سختی آب .مطمئنا خرید یک سختی گیر به همراه رزین تبادل یونی با کیفیت ، حرکت بسیار هوشمندانه ای برای جلوگیری از فرسایش تاسیسات و هزینه های ناشی از آن است.

سختی گیر ها دستگاه هایی هستند که با استفاده از آنها آب ورودی به تاسیسات سختی گیری شده و آب نرم وارد تجهیزات می شود . به این ترتیب از بروز و وقوع هرگونه رسوبی در تاسیسات جلوگیری می شود.

مزایای سختی گیر جهت کاهش رسوب گرفتگی تاسیسات:

وجود یک سختی گیر علاوه بر آنکه از فرسایش و استهلاک تجهیزات جلوگیری میکند در صنایعی که شستوشو در آنها کاربرد دارد باعث حفظ هزینه های ناشی از خرید دوبرابری مواد شوینده میشود.

در صنایعی که از مبدل های حرارتی استفاده می کنند باعث کاهش میزان مصرف انرژی و افزایش راندمان حرارتی می شود.

در دستگاه های سختی گیر با استفاده از رزین های کاتیونی و آنیونی ، سختی آب را کاهش می دهند . استفاده از رزین با کیفیت در این دستگاه ها باعث کاهش سختی آب تا حد ممکن می شود.

عمر مفید رزین کاتیونی به عواملی همچون کیفیت رزین ، و نحوه ی استفاده و نگهداری از آن دارد. رزین های با کیفیت همچون رزین کنفتک کانادا و DOW آمریکا ، 8 تا 10 سال عمر مفید دارند.

رزین های پایین رده تر مانند پرولایت ( پرولایت C100 ) و هیدرولایت و آکوالایت  سه تا پنج سال عمر می کنند .

 

برای خرید رزین سختی گیر و خرید رزین آنیونی اینجا کلیک کنید.

 

canftech.ir resinchand.ir
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *