چطور راندمان تاسیسات را بالا ببریم؟

افزایش کارایی تاسیسات

مطمئنا مهمترین بخش یک ساختمان ، تاسیسات آن ساختمان است . میزان زیادی از کل انرژی موجود در یک ساختمان توسط تاسیسات آن ساختمان استفاده می شود روش های زیادی برای افزایش راندمان تاسیسات مختلف وجود دارد در این مقاله درباره نحوه افزایش راندمان تاسیسات برای کاهش هدر رفت انرژی صحبت خواهیم کرد.

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 4 دقیقه

۶ روش برای افزایش بهره وری انرژی و عملکرد سیستم های پمپاژ

تقریبا انواع صنایع کوچک یا بزرگ, برای تامین مایعات خود به ویژه سیستم های آب و برق به سیستم های پمپاژ نیاز دارند. سیستم های پمپاژ باید به گونه ای طراحی شوند که با توجه به نیاز های فرد و آینده تا حد ممکن کارآمد و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. با این حال قدیمی بودن، نگهداری نامناسب ، محاسبات غلط هنگام نصب، انتخاب مشخصات اشتباه یا مدل اشتباه همه می تواند منجر به کاهش بازده سیستم ها شود.

در زیر به چند روش اصلی برای بالابردن راندمان تاسیسات پمپاژ پرداخته ایم.

راندمان تاسیسات

1.تعمیر و نگهداری منظم تاسیسات

این روش برای افزایش کارایی و همچنین سن سیستم پمپاژ بسیار مهم است. تعمیر و نگهداری منظم شامل مواردی است که باید به آنها در افزایش بازده تاسیسات دقت شود در لیست زیر این موارد ذکر شده است:

  • تعمیر پروانه یا تعویض پروانه در صورت لزوم
  • روغن کاری
  • بازرسی مکانیکی, یا در صورت لزوم تعمیر تاسیسات
  • بازرسی تراز پمپ و موتور

تخمین زده می شود که تعمیر و نگهداری منظم سیستم پمپاژ می تواند تا 7% از کل برق مصرفی برای اهداف پمپاژ را ذخیره کند.

2. نظارت منظم

تعمیر و نگهداری هنگامی که با نظارت منظم همراه باشد، می تواند نتایج بهتری ایجاد کند. این امر در انجام تعمیر و نگهداری پیشگیرانه در صورت نیاز کمک زیادی می کند.

برخی از مشکلاتی که از طریق این سیستم می تواند با موفقیت شناسایی شود:

  • پروانه های آسیب دیده
  • انسداد, گرفتگی لوله ها یا پمپ ها
  • کاهش مکش
  • لوله ها یا پمپ های پر از گاز

راندمان تاسیسات

 

3. کنترل از راه دور

هدف اصلی استفاده از سیستم کنترل خودکار همراه با سیستم پمپاژ افزایش کارایی عملکرد آن است. کنترل ها قادر به تعیین بار مورد نیاز و خاموش و روشن کردن پمپاژ هستند. سیستم کنترل از راه دور بیشتر زمانی استفاده می شود که یک سری پمپ ها به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند در برابر اوج بار ها مقاومت کنند. این سیستم در مقایسه با سیستم کنترل معمولی بسیار موثرتر، دقیق تر و سریع تر است و می تواند منجر به کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش فرسودگی پمپ ها شود.

4. ظرفیت و عملکرد پمپ

در صورت عدم تطابق بین ظرفیت پمپ و بار های عملیاتی آن ، بازده کلی پمپاژ ممکن است تا 25% کاهش یابد و در بدترین موارد ممکن است منجر به خرابی پمپ شود. با محاسبه دقیق پارامترهای خاصی مثل: اندازه سیستم لوله کشی, نوع پروانه و… قبل از انتخاب پمپ مناسب می توان از این امر جلوگیری کرد.

5.جلوگیری گرمایش بیش از حد

گرمایش بیش از حد در پمپ هایی رخ می دهد که مایعات دیگری به غیر از آب پمپ می کنند که بیشتر در صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی و کاغذ استفاده می شود . کاهش سرعت پروانه می تواند باعث گرم شدن بیش از حد شود. برای افزایش کارایی ، علت ایجاد گرمای بیشتر را بیابید و حتما ، آن را مرتفع کنید.

افزایش راندمان تاسیسات

6.تعویض منظم فیلترهای هوا

به منظور افزایش بازده فیلترهای هوا باید هر چند وقت یکبار فیلتر های هوایی را تمیز کنید. در صورتی که فیلترهای هوایی کثیف شوند در مقابل عبور هوا مقاومت زیادی می کنند که در نهایت باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

7.رسوب زدایی از مخازن دیگ بخار

با توجه به میزان سختی آب و املاح موجود در آب ، مخازن دیگ های بخار و بویلر ها ، دچار رسوب گرفتگی می شوند و این امر باعث کاهش راندمان در تاسیسات میشود چرا که یک لایه عایق بین حرارت دیگ و آب قرار میگیرد و در گذر زمان هزینه زیادی را به تاسیسات وارد می کند. پس باید رسوب زدایی را در برنامه کار تاسیسات قرار داد و هر چند وقت یکبار نسبت به از بین بردن رسوبات اقدام کرد.

8. استفاده از سختی گیر برای آب ورودی به لوله ها

برای افزایش راندمان بویلر ها و دیگ بخار ، از سختی گیر رزینی استفاده کنید. بسیاری از ساختمان ها برای کاهش صدمات جبران ناپذیر رسوبات ، امروزه از سختی گیر های رزینی برای تاسیسات خود بهره میبرند . با استفاده از رزین سختی گیر میتوان سختی آب را تا مقادیر زیادی کاهش داد . این امر باعث افزایش عمر لوله ها در موتورخانه و همینطور بویلر و دیگ بخار میشود. به علاوه اینکه استفاده از سختی گیر های رزینی ، انتخاب بسیار هوشمندانه و مقرون به صرفه ای برای افزایش میزان بازده تاسیسات است.

استفاده از رزین های تبادل یونی کنفتک برای کاهش میزان سختی آب بسیار موثر است . این رزین ها محصول شرکت کنفتک کانادا بوده و میتوانند سختی آب را تا زیر 4 ppm کاهش دهد.

 

منبع :blueandpgroup

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *