تصفیه فاضلاب بیمارستانی چطور انجام می شود؟

تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی

تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی با توجه به آسیب پذیری به محیط زیست و مواد سمی در آن بسیار مهم است. اگر فاضلاب بیمارستانی تصفیه نشود در برابر شیوع چندین بیماری، تهدیدی جدی را برای سلامت انسان به همراه دارد.

علاوه بر این، شیوع کووید-19 نیازمند توجه جهانی و نظارت بر ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زای عفونی در فاضلاب بیمارستانی و حذف آن ها بوده است. جدای آن، وجود مواد آلی مقاوم، ترکیبات فعال دارویی (PhAC) و…، بار آلودگی پیچیده ای را به منابع آب و اکوسیستم وارد می کند.

بیمارستان ها نقش مهمی در رفاه بشر و سایر پیشرفت های تحقیقات پزشکی دارند. واحدها/خدمات مختلف بیمارستان ها با توجه به فعالیت هایی که در داخل بیمارستان ها انجام می شود به حجم زیادی آب نیاز دارند و مقدار زیادی فاضلاب تولید می کنند. در این مقاله از ایران کنفتک به بررسی و روش های تصفیه آب فاضلاب های بیمارستانی می پردازیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

یک بیمارستان در کشورهای توسعه یافته روزانه 400 تا 1200 لیتر فاضلاب در هر تخت تولید می کند در حالی که برای کشورهای در حال توسعه این مقدار 200 تا 400 لیتر، هر نفر در روز و در مقایسه با 100 تا 400 لیتر هر نفر در روز فاضلاب خانگی است

تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی

خصوصیات فاضلاب بیمارستانی

سازمان جهانی بهداشت WHO این زباله های بیمارستانی را به روش های زیر در فرهنگ واژگان بهداشت و محیط زیست توصیف کرده است:

• آب سیاه (فاضلاب) عمدتاً حاوی مدفوع و ادرار است.

• آب خاکستری (سولاژ) از شستشو، حمام کردن، فرآیندهای آزمایشگاهی، لباسشویی و سایر فرآیندهای فنی مانند آب خنک کننده یا اشعه ایکس است.

سه مرحله سیستم تصفیه فاضلاب

سیستم های تصفیه فاضلاب به آبسه دسته اصلی تقسیم می شوند. در زیر، انواع مختلف سیستمهای تصفیه فاضلاب و سایر راه حل های تصفیه فاضلاب را مورد بحث قرار میدهیم و درباره آن ها توضیح میدهیم

تصفیه اولیه فاضلاب چیست؟

در طول تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی، به طور موقت در یک مخزن ته نشینی نگهداری می شود که در آن جامدات سنگین تر به پایین آب می روند و جامدات سبک تر به سطح آب شناور می شوند.
پس از ته نشین شدن این مواد، مایع باقی مانده تخلیه می شود یا به فاز ثانویه تصفیه فاضلاب منتقل می شود.

تصفیه ثانویه فاضلاب چیست؟

تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی مرحله ثانویه در سطح عمیق تری نسبت به اولیه عمل می کند و به گونه ای طراحی شده است که محتوای بیولوژیکی پسماند را از طریق فرآیندهای بیولوژیکی هوازی به میزان قابل توجهی تخریب کند
تکمیل تصفیه فاضلاب ثانویه امکان آبی پاک تر در محیط محلی را فراهم می کند و آلاینده های زیست تخریب پذیر رایج را تا سطوح ایمن کاهش می دهد

تصفیه فاضلاب ثالثیه چیست؟

هدف از تصفیه فاضلاب ثالثیه بالا بردن کیفیت آب بیمارستان به استانداردهای خانگی و صنعتی یا برآوردن الزامات خاص در مورد تخلیه ایمن آب است.
تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی توسط شهرداری ها تصفیه می شود و این تصفیه شامل حذف عوامل بیماری زا است که تضمین می کند آب برای مصارف مختلف ایمن است.

پیشنهاد ایران کنفتک: شما می توانید برای تصفیه آب خانگی و صنعتی از رزین سختی گیر استفاه کنید.

تصفیه آب فاضلاب بیمارستان

کارخانه های تصفیه پساب (ETP)

تصفیه خانه های فاضلاب عمدتاً برای فاضلاب شهری و بیمارستانی تصفیه اولیه را انجام میدهند. از طرف دیگر، تصفیه خانه های پساب معمولاً فاضلاب صنعتی را تمیز می کنند.

بررسی فاضلاب در بیمارستان

موادی که در فاضلاب بیمارستانی وجود دارند مثل: مواد آلی تجزیه پذیر بیولوژیک، انواع مواد معدنی معلق، مواد شوینده، فلزات(نیمه سنگین و سنگین)، انواع پاتوژن، مواد شیمیایی، مواد خطرناک است.

استاندارد فاضلاب بیمارستانی

تصفیه این نوع فاضلاب مثل تصفیه فاضلاب بهداشتی برای استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست است.

فاضلاب بیمارستانی شامل ترکیبات زیر می باشد:
• مواد آلی قابل‌تجزیه
• مواد معدنی
• فلزات سمی مثل جیوه
• شوینده ها

هدف از تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی

فاضلاب آب بيمارستانی شامل اجزاي مختلف خطرناك است كه با آلاينده های آب های سطحي و زيرزمينی مشکلات و خطرهای زیادی را براي انسان و محيط زيست دارد. برای همین تصفیه فاضلاب بیمارستانی مورد نیاز است

هدف اصلی این کار ، تصفیه فاضلاب تولید شده (فاضلاب تصفیه نشده) توسط بیمارستان ها قبل از انتشار آن در محیط زیست است
برای همین مدیریت درست فاضلاب در هر بیمارستانی ضروری است

نحوه تصفیه آب فاضلاب بیمارستانی

1- تفکیک پساب بیمارستانی:

هر نوع از کارهای بیمارستانی که باعث تولید فاضلاب هستند بررسی می شوند. این فعالیت ها از نظر معمولی (x-ray یا مواد شیمیایی ) قابل تفکیک پذیرهستند.

2- جمع آوری و آشغالگیری:

فاضلاب های بیمارستانی فقط از طریق شبکه های فاضلاب به سمت یک حوضچه متعادل کننده جریان آن هدایت می شوند.

هدف از انجام این کار این است که هم از نظر جریان و هم از لحاظ میزان آلودگی با یکدیگر ادغام و یکدست باشند.

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *