سرویس و نگهداری فیلتر ممبران تصفیه آب

سرویس و نگهداری فیلتر ممبران تصفیه آب

سرویس و نگهداری فیلتر ممبران تصفیه آب، به طور قابل توجهی به افزایش طول عمر ممبران شما کمک می‌کند و رسوباتی را که مانع عملکرد درست می‌شوند کاهش داده یا به کلی از بین می‌برد.
اصول نگهداری از فیلترهای ممبران تصفیه آب یک برنامه جامع است که برای حفظ عملکرد سیستم‌های ممبران و به حداقل رساندن هزینه چرخه عمر آن‌ها ارائه می‌دهد. خدمات جامع می‌تواند شامل تمیز کردن غشای نفوذپذیر، تست تشخیصی و تعویض و نصب ‌باشدو در ادامه به نکاتی که به محافظت بیشتر فیلتر ممبران دستگاه آب تصفیه کن شما کمک می‌کند خواهیم پرداخت.

سرویس و نگهداری فیلتر ممبران تصفیه آب

مزیت سرویس و نگهداری اصولی از فیلتر ممبران

سرویس و نگهداری فیلتر ممبران تصفیه آب مزیت‌های بیشماری دارد از جمله:

  • افزایش عمر مفید فیلتر ممبران و تاخیر در تعویض و خرید مجدد آن
  • کاهش فشار مورد نیاز برای حفظ سرعت جریان نفوذ اسمز معکوس
  •  کاهش مصرف انرژی
  • به حداقل رساندن نیاز به نیروی فنی
  • بهبود عملکرد فیلتر و افزایش کیفیت آب

 

تمیز کردن فیلتر ممبران

حال که اندکی با مزیت نگهداری اصولی از فیلتر ممبران آشنا شدیم. می‌توانیم وارد بحث تمیز کردن آن شویم. به طور کلی، سه دسته فیلتر ممبران، کاربرد بسیار رایج‌تر و بیشتری دارند که عبارتند از:
اسمز معکوس، نانو فیلتراسیون و سیستم‌های اولترافیلتراسیون

تمیز کردن ممبران ممکن است شامل چرخیدن پاک کننده‌های PH بالا و PHپایین در غشاهای فیلتر برای بازیابی عملکرد آن باشد. برای سرویس اصولی‌تر نیز ممبران‌ها را می‌توان از نظر عملکرد قبل و بعد آزمایش کرد که این کار از ظریق نماینگی فیلتر ممبان و نیروی فنی و تخصصی صورت می‌گیرد.
اگرچه سرویس اصولی فیلتر ممبران، کمک می‌کند بتوانید مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنیم اما در بعضی موارد نیاز به تعویض کامل فیلتر ممبران به دلیل عملکرد ضعیف و جایگزینی آن با نمونه جدید است.
پس از تعویض ممبران، جریان و فشار سیستم تصفیه آب مجددا به شرایط راه اندازی نرمال بازمی‌گردد و داده‌ها نیز باید ثبت شوند.

 

نکاتی برای نگهداری و حفاظت بهتر از فیلتر ممبران تصفیه آب

هنگامی‌که صحبت از فیلترهای ممبران به میان می‌آید، به ویژه با میکروفیلتراسیون (MF، اولترافیلتراسیون (UF)، اسمز معکوس (RO) و نانوفیلتراسیون (NF)، رسوب تواند سطح تولید آب پاکیزه را کاهش دهد. همچنین مصرف انرژی را افزایش داده و به تجهیزات آسیب برساند.

رسوب و گرفتگی در فیلترهای ممبران وقتی رخ می‌دهد که آلاینده‌ها و موادی که در غشا گیر افتاده‌اند روی سطح رسوب کنند و جریان عبور آب را از طریق منافذ محدود می‌کنند. یک یا چند عامل می‌تواند در ایجاد رسوب نقش داشته باشد. از جمله وجود فلزات اضافی، ذرات بیولوژیکی، کلوئیدی و/یا آلی در آب. حتی کوچکترین تغییر در روش‌های عملیاتی، ترکیب جریان، pH و دما می‌تواند در میزان گرفتگی فیلتر ممبران مؤثر باشد.

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش رسوب فیلتر ممبران

برای جلوگیری از رسوب فیلتر ممبران و همچنین نگهداری صحیح‌تر از آن، اقدامات پیشگیرانه رایجی وجود دارد.
سرویس و تمیزکاری برنامه‌ریزی شده: یک برنامه تمیزکاری و سرویس سیستماتیک می‌تواند به جلوگیری از تجمع رسوب روی فیلتر ممبران کمک کند. دوره سرویس و تمیز کردن باید ماهانه یا در فواصل منظم دیگری برنامه ریزی شود تا بیشترین اثر بخشی را داشته باشد. استراتژی‌ و هزینه‌ تعمیر و نگهداری فیلتر ممبران تصفیه آب بسته به نوع سیستم ممبران و انواع آلودگی‌های درگیرکننده متفاوت است و می‌تواند شامل از یک یا چند روش تمیز کردن مکانیکی یا شیمیایی باشد.

تمیز کردن مکانیکی

شامل استفاده از نیروی فیزیکی برای شل کردن آلاینده‌ها از غشا و خارج کردن آنها از سیستم است. روش‌های معمولی شامل لرزش آب در حین تمیز کردن، و همچنین شستشوی روبه عقب یا رو به جلو آب نمک است که در آن آب یا محلول تمیزکننده با سرعت یا فشار بالاتر نسبت به چرخه معمولی از دستگاه عبور می‌کند و منجر به تلاطم می‌شود. این کار رسوبات را از غشا حذف می‌کند.

تمیز کردن شیمیایی

تمیز کردن فیلتر ممبران به کمک مواد شیمیایی عبارتند از مواد پاک کننده و شوینده شیمیایی، اسیدها، مواد ضد رسوب‌ یا موادی که برای شل کردن و حذف رسوبات از سطح ممبران مورد استفاده قرار گیرند. مواد شیمیایی پاک کننده بر اساس نوع آلاینده‌های موجود انتخاب می‌شوند. همچنین باید به مواد سازنده خود فیلتر ممبران نیز توجه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مواد شیمیایی مورد استفاده به آن آسیب نمی‌رساند.

پیش تصفیه

فیلترهای ممبران RO/NF دارای منافذ کوچکتری نسبت به ممبران‌های MF/UF هستند. بنابراین، برای جلوگیری از رسوب و مسائل دیگر، به پیش تصفیه نیاز دارند. آب با میزان آلودگی بالا نیز می‌تواند نیاز به تصفیه پیش از ورود به واحدهای فیلتر ممبران را ازایش دهد تا خطر رسوب غشایی به حداقل برسد. انواع پیش تصفیه می‌تواند شامل تنظیم شیمیایی pH و تبادل یونی برای جلوگیری از جذب یا رسوب مواد روی فیلتر ممبران باشد.

طراحی سیستم

جلوگیری از رسوب فیلتر ممبران به بهترین وجه با برنامه ریزی و طراحی خوب امکان پذیر است. متغیرهای زیادی وجود دارند که در عملکرد صحیح سیستم برای یک فیلتر ممبران نقش دارند که هر یک از آنها باید هنگام تعویض یک ممبران یا نصب یک سیستم جدید در نظر گرفته شود. برخی از متغیرها شامل مواد تشکیل دهنده فیلتر ممبران، اندازه منافذ و شرایط عملیاتی هستند و توجه به آن‌ها نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود.

 

سخن پایانی

همیشه بهتر است اطمینان حاصل شود که فیلترهای ممبران از ابتدای استفاده به طور مرتب سرویس شوند و تا حد امکان از گرفتگی و رسوب جلوگیری‌شود. با این کار  عملکرد بهینه ممبران و طول عمر بیشتر آن تضمین می‌گردد. علاوه براین، هزینه نگهداری و تعمیر نیز به طور بالقوه کاهش می‌یابد.

 

منابع:

www.evoqua.com

www.samcotech.com

www.carbotecnia.info

سوالات متداول

نگهداری از ممبران به چه صورت است؟

نگهداری از فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب می‌تواند بر اساس نوع فیلتر ممبران و آب تصفیه کن متفاوت باشد. اما به طور کلی  شامل اقداماتی برای جلوگیری از نوسانات دما و به حداقل رساندن تمیز کاری با مواد شیمیایی است. نگهداری اصولی از فیلتر ممران به شکل قابل توجهی در افزایش عملکرد، طول عمر و بهبود کیفیت آب مؤثر است.

بهترین زمان برای سرویس کردن فیلتر ممبران اسمز معکوس چقدر است؟

معمولا هر 3 تا 6 ماه. تمیز کردن ممبرانRO زمانی توصیه می‌شود که افزایش در میزان عبور نمک یا فشار وجود داشته باشد. این می‌تواند نشان دهنده  رسوب و گرفتگی در فیلتر باشد.

چگونه از رسوب فیلتر ممبران می‌توان جلوگیری کرد؟

انتخاب فیلتر ممبران با کیفیت، پیش تصفیه مواد خام، بهینه سازی شرایط عملیاتی، کنترل حلالیت نمک معدنی.،شستشوی منظم فیلتر.

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *