کدام روش تصفیه آب انتخاب بهتری است؟

رزین سختی گیر برای تصفیه آب

در مصارف خانگی و صنعتی در اختیار داشتن آب پاک و تصفیه شده اهمیت زیادی برای ما دارد. البته باید در نظر داشته باشید که استفاده از رزین سختی گیر و دستگاه تصفیه آب در شرایط مختلف، باید به شکل صحیح انجام شود. بسیاری به اشتباه تصور می‌ کنند که استفاده از رزین سختی گیر باعث می‌ شود املاح و مواد گوناگون خطرناک موجود در آب مانند کلر، مواد شیمیایی و… حذف شوند. از سوی دیگر برای از بین بردن سختی آب استفاده از دستگاه تصفیه آب نمی تواند تاثیر گذاری کافی داشته باشد.
برای اینکه بدانید در چه شرایطی از کدام یک از این سیستم‌ ها استفاده کنید، باید فرق بین رزین تصفیه آب و دستگاه تصفیه آب را درک کنید. برای فهم بهتر این دو سیستم باید هر کدام از آنها را به صورت جداگانه بشناسید و با ویژگی‌ های مختلف آنها بیشتر آشنا شوید. در ادامه متخصصین ما توضیحاتی در این خصوص با شما در میان می‌ گذارند.

رزین سختی گیر برای تصفیه آب

تصفیه آب با استفاده از روش رزین کاتیونی

رزین سختی گیر آب به واسطه فرایند تبادل یونی می‌ تواند یون‌ هایی که باعث ایجاد سختی آب می‌ شوند را حذف کند. این یون‌ ها معمولا عبارتند از املاحی مانند منیزیم و کلسیم که وجود بیش از حد آنها در آب آشامیدنی یا آب مورد استفاده در صنایع مختلف می‌ تواند مشکل ساز باشد. سختی گیر دارای دانه‌ های کروی شکل از جنس پلی استایرن باردار شده به وسیله یون سدیم است. این دانه‌ های کروی دارای بار منفی هستند و باعث می‌ شود یون‌ های منیزیم و کلسیم که بار مثبت دارند را به خود جذب کنند. از همین رو وقتی آب با میزان سختی بالا را از این رزین عبور می‌ دهید، شاهد کاهش قابل توجه سختی آب خواهید شد.

بخش‌ های مختلف دستگاه سختی گیر آب

سیستمی که در آن از رزین سختی گیر آب استفاده می‌ شود، دارای سه قسمت اصلی است. این بخش ها عبارتند از:

شیرها

این قسمت وظیفه دارد تا میزان جریان آبی که از مخزن عبور می‌ کند را اندازه گیری و کنترل کند. نوع این شیر‌ها را بر اساس زمان کاری و میزان آبی که از این سیستم عبور می‌ کند تعیین می‌ شود. از آنجایی که کنترل ورودی و خروجی این سیستم‌ ها توسط انواع شیر انجام می‌ شود، انتخاب این تجهیزات از اهمیت بالایی برخوردار است.

● مخزن نگهداری
درون مخزن نگهداری رزین سختی گیر آب وجود دارد و از همین رو وقتی آب با سختی بالا وارد این مخزن می‌ شود. در معرض فرایند تبادل یونی قرار می‌ گیرد. بعد از اتمام این فرایند نیز آب از شیر خروجی به سمت بیرون هدایت خواهد شد.

● مخزن آب نمک
این مخزن در ارتفاع پایین‌تری نسبت به مخزن نگهداری رزین قرار داده می‌ شود و معمولاً از جنس پلی اتیلن می‌ باشد. زمانی که قصد احیای رزین سختی گیر را داشته باشیم این محلول وارد مخزن شده و اصطلاحاً رزین سختی گیر را احیا می‌ کند تا مجدداً بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

 

آشنایی با دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب که با نام دستگاه آب شیرین کن شناخته می‌ شود، دارای دو نوع خانگی و صنعتی می‌ باشد. این سیستم دارای قسمت‌ های مختلفی است که در ادامه آنها را خدمت شما معرفی خواهیم کرد:

● فیلتر کربن اکتیو گرانوله
این بخش وظیفه حذف گازهای محلول در آب و فلزات سنگین را دارد. معمولاً جنس این فیلتر از زغال پوسته نارگیل می‌ باشد.

● فیلتر رسوب گیر الیافی
این فیلتر که از الیاف پلیمری پلی پروپیلن ساخته شده می‌ تواند گل و لای و سایر ذرات معلق که در آب هستند را جدا کنند. این قسمت توانایی گرفتن رسوبات تا ابعاد یک میکرون را دارد.

● فیلتر کربن بلاک
این فیلتر از جنس زغال پوسته نارگیل می‌ باشد و وظیفه آن از بین بردن طعم نامطبوع، بو و رنگ آب است.

● فیلتر آلکالاین
وظیفه این فیلتر اضافه کردن اکسیژن کافی و املاح ضروری برای بدن به آب است. استفاده از آن باعث می‌ شود تا آب خروجی دستگاه تصفیه آب بتواند املاح و مواد ضروری مورد نیاز برای بدن را تامین کند.

● فیلتر پست کربن
وظیفه این فیلتر که از جنس زغال پوسته نارگیل است، حذف مواد شیمیایی آلی باقیمانده در آب و آلودگی‌ هایی است که می‌ توانند باعث ایجاد تغییر مزه آب در طولانی مدت شوند.

● فیلتر ممبران اسمز معکوس
وظیفه اصلی این فیلتر حذف کردن آلودگی‌های باکتریایی، ویروس‌ها، نیتریت، نیترات، نمک‌ها و سایر ذرات با ابعاد حداقلی 0.0001 میکرون است.

دستگاه تصفیه آب

آیا رزین سختی گیر توانایی تصفیه آب را دارد؟

موارد مهمی که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که رزین سختی گیر آب بیشتر برای مصارف صنعتی کاربرد دارد. از همین رو استفاده از آن برای حذف آلودگی‌ هایی که در آب شهری وجود دارند مرسوم نیست. اما نباید فراموش کرد که بکارگیری این سیستم در کنار دستگاه تصفیه آب باعث می‌ شود میزان رسوبات لوله‌ ها و سایر بخش‌ های سیستم به اندازه قابل توجهی کاهش یابد. این فرآیند باعث می‌ شود تا عمر مفید وسایل مختلف مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، آبگرمکن، پکیج و… کاهش یابد. برای به‌کارگیری این سیستم در ساختمان‌ های مسکونی، آنها را در بخش ورودی سیستم آب ساختمان قرار می دهند تا بتواند سختی آب کل ساختمان را بگیرد. با این اوصاف می‌ توانیم بگوییم که به رزین سختی گیر فقط املاح معدنی موجود در آب که باعث ایجاد سختی شده‌ اند را از بین می‌ برد و هیچگونه تاثیری روی سایر مواد شیمیایی، کلر، فلزات سنگین و میکروارگانیسم‌ ها ندارد.

آیا دستگاه تصفیه آب توانایی از بین بردن سختی آب را دارد؟

دستگاه‌ های تصفیه آب امروزه دارای انواع مختلفی هستند که برخی از آنها دارای فیلتر و سیستم جداگانه‌ ای برای حذف سختی می باشند. اما به هر حال می‌ توانیم بگوییم که این تجهیزات عملکرد بهتری در زمینه حذف آفت کش‌ ها، فلزات سنگین، میکروارگانیسم‌ ها مانند باکتری یا ویروس، مواد شیمیایی و… خواهند داشت. وجود فیلترهای گوناگون در دستگاه تصفیه آب باعث می‌ شود تا ناخالصی‌ ها و آلاینده‌ های گوناگون در مراحل مختلف از آب حذف شوند. همچنین باید این مورد را در نظر داشته باشید که اگر آب مورد استفاده در منطقه شما دارای سختی زیادی است، به مرور زمان باعث ایجاد گرفتگی در بخش‌ های مختلف دستگاه تصفیه آب خواهد شد. از این رو استفاده از رزین سختی گیر به همراه دستگاه تصفیه آب می‌ تواند نتیجه بهتری داشته باشد.

رزین سختی گیر یا دستگاه تصفیه آب، کدام گزینه بهتر است؟

در ساختمان های مسکونی همانطور که گفته شد رزین سختی گیر و سیستم مربوط به آن در بخش ورودی آب قرار می گیرند. اما دستگاه تصفیه آب معمولاً در قسمتی استفاده می‌ شود که قصد برداشت آب از آن را دارید. پس می‌ توان گفت که استفاده از دستگاه تصفیه آب صرفاً برای تامین آب آشامیدنی خواهد بود. از سوی دیگر باید در نظر داشت که رزین سختی گیر آب و سیستم مربوط به آن از نظر قیمت هزینه بیشتری را نسبت به دستگاه تصفیه آب به شما تحمیل خواهد کرد.
به این صورت می‌ توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از رزین سختی گیر در شرایط خاص می‌ تواند کار عاقلانه‌ ای باشد. در پایان این مورد مهم را نیز باید به یاد داشته باشید که وظیفه اصلی دستگاه تصفیه آب حفظ سلامتی شماست. همچنین وظیفه اصلی رزین سختی گیر آب در ساختمان‌ های مسکونی؛ حفظ سلامت تجهیزات، لوازم خانگی و سیستم لوله کشی است.

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *