نمک احیا رزین و انواع نمک سختی گیر

نمک احیا رزین

حتما تا به حال اسم نمک احیا رزین به گوشتان خورده است. از این نمک جهت احیای رزین کاتیونی استفاده می شود در این مقاله درباره ” نمک احیای رزین چیست ” و ” انواع نمک سختی گیر ” صحبت میکنیم.

(مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه:3 دقیقه)

همانطور که میدانید طرز کار سختی گیر ها به این صورت است که منیزیم و کلسیم موجود در آب را جذب رزین سختی گیر می کند و آب بدون این املاح از مخزن آن خارج می شود.اما پس از مدتی رزین های تبادل یونی از یون های کلسیم و منیزیم اشباع شده و نیازمند احیا هستند.

نمک احیا رزین سختی گیر

نمک احیا رزین سختی گیر

رزین تبادل یونی فرآیندی جهت تصفیه آب با قدرت بالا و با مصرف کم انرژی است این فناوری با طیف گسترده ای از کاربردها ،پس از مصرف نیازمند بازگردانی قدرت و توان از دست رفته خود است.که با کمک سدیم کلرید این بازگردانی صورت می پذیرد . نمک های احیای رزین برای عملیات احیای رزین کاتیونی در سختی گیر استفاده می شود .

انواع نمک احیا رزین

گلوله های نمکی، بلورها و بلوک نمک سه شکل مختلف کلرید سدیم هستند. جدا از اینکه به راحتی در انواع مختلفی در دسترس شما است ، کلرید سدیم به دلیل پایین آمدن هزینه و کاربردی بودن آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا از سه نوع نمک برای نرم کردن آب استفاده می شود. نمک تبخیر شده ، سنگ نمک و نمک خورشیدی .

سنگ نمک سختی گیر

سنگ نمک سختی گیر یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در زمین ایجاد می شوند و از رسوبات نمکی زیرزمینی با روشهای سنتی استخراج، به دست می آید. این ماده دارای 98 تا 99 درصد سدیم کلرید است. همانطور که از نامش پیداست، سنگ نمک شکل سنگ های کوچک و یا سنگ ریزه ها را دارد. با اینکه استفاده از سنگ نمک اقتصادی تر است اما به علت وجود املاح دیگر در آن مانند سولفات کلسیم، ممکن است به خوبی در آب حل نشود و برای شما سردرد های زیادی هنگام نگهداری درست کند.

نمک خورشیدی جهت استفاده در احیا رزین کاتیونی

نمک خورشیدی یک محصول طبیعی است که از طریق تبخیر آب دریا به دست می آید. حاوی 85٪ سدیم کلرید است.میزان عدم حلالیت آب در آن کمتر از 0.03٪ است. معمولاً به شکل بلوری فروخته می شود، گاهی اوقات به صورت قرص نیز فروخته می شود.نمک خورشیدی وقتی تشکیل می‌شود که آب دریا تبخیر می‌شود و نمک محلول در آب دریا باقی می‌ماند.این نمک 99.6% خالص است؛ همچنین خاصیت انحلال پذیری بالایی دارد. استفاده از این نوع نمک می تواند به افزایش عمر سختی گیر شما کمک کند و نیاز به احیای مکرر را کاهش دهد.

نمک تبخیری احیای رزین کاتیونی

سومین نمک ، نمک تبخیر شده است که از طریق استخراج رسوبات نمکی زیرزمینی تولید می شود. سپس با استفاده از انرژی گاز طبیعی یا زغال سنگ ، رطوبت تبخیر می شود. نمک تبخیر شده حاوی 99.6 تا 99.99٪ سدیم کلرید است.نمک تبخیر شده خالص ترین نوع نمک های مبتنی بر سدیم برای گرفتن سختی آب است. همچنین گران ترین نوع نمک سختی گیر آب نیز هست.خود نمک خام، خالص نیست.هنگام تبدیل نمک خام به سدیم کلرید و گرفتن رطوبت آن، این نوع نمک تشکیل می‌شود.به دلیل این حالت خالص ، گلوله های نمکی تبخیر شده، در تصفیه آب سخت بسیار مؤثر هستند.

نمک احیا رزین

نمک های سختی گیر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سنگ نمک احیا رزین ارزان تر از نمک های خورشیدی یا تبخیر شده است اما حاوی مواد نامحلول بیشتری است. در نتیجه ، نمک های خورشیدی و تبخیری رزین کاتیونی شما را تمیزتر نگه می دارد. نوع نمکی که برای خرید انتخاب می کنید به تعداد دفعات احیا رزین بستگی دارد. اگر رزین کاتیونی خود را زیاد احیا میکنید، باید از نمک های خورشیدی یا تبخیری استفاده کنید تا از تجمع سریع مواد غیر محلول سنگ نمک جلوگیری کنید.

نمک سختی گیر چگونه کار می‌کند؟

اول باید بدانید که سختی گیر های رزینی دارای دو مخزن هستند. یک مخزن حاوی دانه های رزین ، و دیگری حاوی محلول نمکی شور است. همانطور که در مقالات دیگر توضیح دادیم، آب سخت حاوی بسیاری املاح معدنی با بار منفی است. دانه های رزین کاتیونی درون سختی گیر، بار مثبت دارند و با یون های نمک با بار منفی پوشیده شده اند. هنگامی که آب سخت از روی دانه های رزین سختی گیر عبور می کند، یون های منفی املاح معدنی آب، به سمت یون های مثبت رزین می روند و یون های منفی نمک احیا رزین به سمت مولکول های آب می روند و جای املاح معدنی را می گیرند تا تعادل حفظ شود.

چطور نمک احیای رزین کاتیونی مناسب را انتخاب کنیم؟

نمک های سختی گیر در اشکال مختلف مانند قرص ، کریستال و بلوک موجود هستند. اما بهترین نمکی که برای نرم کردن آب خود می‌توانید انتخاب می کنید چیست؟زمانی که میخواهید نمک مناسب خود را انتخاب کنید، با شکل و شمایل آن درگیر نشوید.ملاک مهم برای انتخاب کیفیت نمک است.کیفیت نمک سختی گیر آب را باید باتوجه به میزان خلوص و سخت بودن آن تشخیص دهید.از دیگر فاکتورهای مورد توجهتان باید این باشد که نمک انتخابی تان حاوی مواد افزودنی نباشد و تا جای ممکن گرد و غبار نمکی کمتری داشته باشد.

شکل نمک تاثیری در استفاده شما از آن ندارد.اما اگر بخواهید میزان قیمت آن را مورد توجه قرار دهید، نمک های کریستالی گزینه بهتری هستند چون بخاطر روشی که تولید می‌شوند کمی ارزان تر هستند اما همان کیفیت قرص نمک را دارند. حتما چک کنید که نوع خاصی از نمک برای سختی گیر شما پیشنهاد شده است یا نه.

نکات مهم جهت استفاده از نمک سختی گیر در بک واش و احیای تبادل یونی :

به یاد داشته باشید که در احیای رزین های آنیونی و رزین کاتیونی با سنگ نمک ، چون مقادیر ناخالصی زیاد است مخزن سختی گیر را کاملا تمیز کنید.

خرید نمک سختی گیر احیا رزین

استفاده از سنگ نمک برای احیا به صرفه تر و اقتصادی تر است . اما نباید از وقت و انرژی صرف شده جهت تمیز کاری مخزن سختی گیر غافل شد.نمک خورشیدی هم دار ای مقداری مواد نامحلول است . برای استفاده از نمک احیا باید توجه داشت که چه مدت سختی گیر نیازمند پاکسازی است . کلرید سدیم به دلیل هزینه پایین تر ، انتخاب برتر است. اگر قیمت از نگرانی های شماست ، سدیم کلرید ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. به طراحی و میزان مصرف سختی گیر توجه کنید ، در صورتی که مقدار استفاده از نمک کم باشد میتوان به صورت متناوب از آن استفاده کرد.

آیا میتوان نمک های احیا رزین را با هم مخلوط کرد؟

اگر سختی گیر مورد استفاده از مدل خاصی از نمک احیای رزین استفاده نکند ، مشکلی در مخلوط کردن نمک ها وجود ندارد و میتوان اینکار را انجام داد. اما توصیه می شود که هر بار از یک نوع نمک احیا رزین کاتیونی استفاده شود.

نحوه ی انتخاب نمک احیا رزین کاتیونی برای سختی گیر

شاید برای شما هم سوال شده باشد که چگونه برای سختی گیر نمک انتخاب کنیم؟

برای اینکار 3 پارامتر اصلی جهت توجه وجود دارد. اولین پارامتر توجه به شکل نمک است، از بین اشکال بلور ، بلوک و گلوله معمولا نمک های گلوله ای انتخاب بهتری هستند. دومین پارامتر خلوص نمک احیا رزین کاتیونی است . نمک هایی با خلوص بیشتر ، باقیمانده کمتری در مخزن رها میکنند و به این ترتیب نگهداری از آن به مراتب راحتتر است.استفاده از نمک های تخصصی سومین پارامتر است. هر منطقه ی جغرافیایی ، از مواد معدنی و آب خاص آن منطقه برخوردار است. بهتر است از نمک هایی استفاده شود که خاص این مناطق است.

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

انواع رزین تبادل یونی (کاتیونی – آنیونی – میکس بد )

تلفن تماس 02191035817 – 09030231317

inspectapedia.com

www.wqpmag.com

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *