چطور باید حجم رزین سختی گیر را محاسبه کنیم؟

محاسبه حجم رزین

تا اینجا درباره رزین تبادل یونی ( رزین کاتیونی ، رزین آنیونی و رزین میکس بد ) اطلاعات لازم را کسب کردیم ، همانطور که می دانید پس از مصرف رزین های تبادل یونی برای چند سال متوالی ، لازم است که نسبت به تعویض آنها اقدام کنید اما ممکن است برایتان این سوال ایجاد شود که به چه مقدار رزین نیاز دارید و یا اینکه حجم رزین سختی گیر مورد نیاز دستگاه شما چقدر است ؟ و یا اینکه ظرفیت دستگاه سختی گیر شما چقدر است ؟ در این مقاله حجم رزین سختی گیر مورد نیاز در اندازه های مختلف دستگاه سختی گیر را بررسی می کنیم.

رزین سختی گیر ، ماده ای پلیمری است که  دانه بندی ریزی دارد. از رزین برای سختی گیر یا کاهش سختی آب در مصارف مختلف استفاده می شود. برای دستگاه های سختی گیر رزینی از رزین سختی گیر کاتیونی استفاده می شود. قیمت رزین سختی گیر آب کاتیونی با توجه به برند ، کیفیت و عمر رزین متفاوت است و در بازارهای جهانی در بازه ی قیمتی 1 دلار تا 5 دلار قرار دارد که در البته در بازار ایران به دلیل وجود نوسانات ارز قیمت رزین در حال تغییر است.

نحوه ی تعویض رزین سختی گیر

فیلترهای رزینی مادام العمر کار خود را انجام نمی‌دهند و معمولا پس از 5 تا 10 سال زمان تعویض رزین سختی گیر شما فرا می رسد.لازم به ذکر است که . با توجه به وجود پارامترهای مختلف تعیین کننده در عمر رزین‎‎های تبادل یونی مثل عبور مواد مضر، شرایط نگهداری قبل از مصرف (یخ زدگی یا دمای بالا)، نحوه تعیین ظرفیت دستگاه و طول دوره تصفیه، زمان دقیقی برای تخمین عمر رزین وجود ندارد . اگر فیلتر رزین شما از یون‌های آب سخت اشباع شود، شما می‌توانید با شستشوی آن در آب نمک، فیلتر رزینی را احیا کنید؛

  • دیسک آب پخش کن و رزین قدیمی را جدا کنید.
  • رزین ها را داخل پلاستیک زباله بریزید و دور بندازید.
  • لوله ی آب پخش کن را داخل تانک بگذارید و سر لوله را چسب بزنید تا رزین یا شن وارد لوله نشود.
  •  قیف را روی سر تانک بگذارید.
  • داخل تانک را با شن  های بزرگ پر کنید.
  • رزین های جدید را داخل تانک بگذارید.
  • چسب را باز کنید.
  • تمامی دانه های رزین باقی مانده را جدا کنید و به حال خود رها نکنید.
  • مخزن را داخل تانک بگذازید.

برای اطلاعات دقیق تر به مقاله ی آموزش کامل تعویض رزین سختی گیر مراجعه کنید.

رزین سختی گیر ( رزین کاتیونی ) آب دارای طیف گسترده ای از محصولات است که قابلیت استفاده در مصارف مختلف را دارد. در سختی گیرهای رزینی باید به میزان ظرفیت سختی گیر از رزین استفاده کرد. استفاده ی بیشتر و یا کمتر از ظرفیت سختی گیر باعث ناکارآمدی سیستم سختی گیر می شود.

برای تعیین مقدار رزین سختی گیر در دستگاه سختی گیر رزینی میتوان از جدول زیر استفاده کرد.

محاسبه حجم رزین سختی گیر

در فرآیندهای تبادل یونی ، ما نه تنها ظرفیت کیفی رزین (به عنوان کل ظرفیت تبادل یونی) بلکه ظرفیت کمی آن را هم (به عنوان ظرفیت عملیاتی یا ظرفیت ستون) تعیین می کنیم. در مورد سختی گیرها ، ظرفیت را به عنوان ppm تعریف می کنیم. به عبارتی اینکه چه مقدار رزین تصفیه آب میتواند از یک جریان آب (دبی مشخص) با دمای مشخص ،میزان سختی ب را کاهش داده و به عدد معینی برساند.

در سختی گیر ها از سیلیس هم استفاده می شود که در جدول زیر مقدار مورد نیاز سیلیس هر حجم رزینی را می توانید مشاهده کنید.

حجم رزین سختی گیر

www.lenntech.com

منبع

برای مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت محصولات با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید:

02191035817
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *