کاربرد رزین تبادل یونی در استخراج شیرین کننده های طبیعی

استویا و رزین تبادل یونی

به شیرینی علاقه دارید؟ از ترس چاق شدن قهوه تان را تلخ می خورید؟ پیشنهاد ما به شما شیرین کننده های طبیعی و بدون کالری است. گیاه استویا یکی از این شیرین کننده ها است. استویا درون برگ های خود ماده ای شیرین کننده دارد. تا به حال با انواع مختلفی از کاربرد رزین تبادل یونی در صنایع مختلف آشنا شده اید در این مقاله درباره کاربرد رزین تبادل یونی در استخراج شیرین کننده های طبیعی از برگ گیاه استویا صحبت خواهیم کرد . تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زمان مناسب برای مطالعه: ۲دقیقه

برگ های شیرین استویا

استویا گیاهی از خانواده گل داوودی و گیاه ابروسیا است.این گیاه یک ماده طبیعی شیرین کننده دارای ترکیبات گلیکوزید است. این ماده از برگ ­های گیاه استویا ربادیانا برتونی استخراج می­ گردد.محل زندگی استویا در برزیل و پاراگوئه است.

استویا بیشتر از ۱۵۰۰ سال است که کاربرد غذایی برای انسان دارد و شیرین کننده ­ای طبیعی است. این ماده از آنجایی که کالری ندارد می­ تواند دوست افرادی باشد که از شیرینی­ ها لذت می­ برند. آن ها می توانند این ماده را مصرف کنند بدون آنکه چاق شوند.

کاربرد رزین سختی گیر در شیرین کننده ها

فرآیند استخراج شیرین کننده از برگ گیاه استویا

فرآیند استخراج شیرینی از برگ گیاه استویا با گذاشتن برگ خشک آن در آب گرم آغاز می شود. سپس عصاره این برگ های خشک در آب گرم گرفته شده و حال نوبت به فرایند فیلتراسیون و حذف مواد آلی و معدنی از این عصاره می شود . پس از اینکه مواد نامناسب و غیر دلخواه از عصاره استویا حذف شدند وقت خالص سازی گلیگوزیدها با استفاده از رزین های تبادل یونی ( رزین کاتیونی و رزین آنیونی ) است . پس از انجام این مرحله پودر شیرین کننده تهیه می شود .

همانطور که قبلا درباره کاربردهای بسیار متنوع رزین تبادل یونی در صنایع صحبت کردیم این ماده پلیمری در تولید و پردازش شیرین کننده های طبیعی نقش فراوان و اساسی ایفا میکند .کاربرد رزین های تبادل یونی در تولید شیرین کننده ها در رنگ زدایی و حذف مواد معدنی است.

کاربرد رزین سختی گیر

در تصویر بالا نحوه استخراج شیرین کننده ها از برگ های استویا و همینطور کاربرد رزین تبادل یونی در این مراحل را میبینید.

 

 

برای خرید رزین سختی گیر و خرید رزین آنیونی اینجا کلیک کنید.

منبع : steviashantanu

Views: 0
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *