درباره‌ی دانسیته‌‌ رزین آنیونی و کاتیونی اینجا مطالعه کنید!

دانسیته رزین

تا اینجا درباره رزین های تبادل یونی ، رزین کاتیونی و رزین آنیونی صحبت کردیم و درباره ی کاربرد های آنها و نحوه ی احیای رزین اطلاعاتی کسب کردیم در این مقاله درباره دانسیته رزین و اینکه دانسیته چیست صحبت خواهیم کرد.

(زمان مطالعه 1 دقیقه)

 

رزین سختی گیر چیست؟

رزین سختی گیر نوعی رزین است که سختی آب را می‌گیرد. حال شاید از خود بپرسید که سختی آب چیست؟ در آب املاحی وجود دارد که به آن سختی آب گفته می‌شود اگر این املاح از یک حدی بیشتر شوند برایتان دردسرساز خواهند شد در این مواقع می‌گویند که آب سخت است.

سختی آب

 

املاح درون آب سخت دارای یون هستند و بار مثبت یا منفی دارند، آب سخت وارد دستگاه سختی گیر می‌شود و از بستری از رزین سختی گیر عبور می‌کند وقتی که این اتفاق میفتد یون های مثبت و منفی با یکدیگر تبادل می‌شوند و به اصطلاح تبادل یونی اتفاق می‌افتد. اینگونه املاح جای خود را به عناصر جدید می‌دهند و سختی آب حذف می‌شود.

 

فرق رزین آنیونی و کاتیونی چیست؟

انواع مختلفی از رزین های سختی گیر وجود دارند اما اصطلاحی که شاید زیاد به گوشتان خورده باشد رزین آنیونی و رزین کاتیونی است. تفاوت رزین کاتیونی و آنیونی در بار مثبت و منفی آنهاست. رزین های کاتیونی با کاتیون های موجود در آب یعنی املاح با بار مثبت مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و رزین های آنیونی با آنیون های موجود در آب یعنی املاح با بار منفی مثل سولفات، کلراید، نیترات واکنش می‌دهند.

دانسیته چیست ؟

دانسیته چیست

 

دانسیته در لغت

دانسیته در لغت یعنی چگالی، فشردگی، درواقع دانسیته به معنای مقدار جرم موجود در واحد حجم است.تراکم جرم یک جسم با میزان جرم آن رابطه مستقیم دارد، یعنی هرچه جسم سنگین تر باشد در نتیجه دانسیته آن نیز بیشتر است.امروزه برای بررسی میزان مقاومت و استحکام مصالح ساختمانی معیار سنجش دانسیته مصالح است.هر چه دانسیته آن بیشتر باشد، مقاومت آن بالاتر است چون که فضای خالی بین مواد تشکیل دهنده آن کم تر است و فشردگی بیشتری دارد.

 

چگونه دانسیته رزین را اندازه بگیریم؟

  1. رزین را آماده کنید، رزین باید از هرگونه رطوبت و آب عاری باشد.
  2. 40 میلی لیتر آب دیونیزه شده را در یک استوانه مدرج 100 میلی لیتری قرار دهید.
  3. وزن اولیه W (i) و حجم V (i) سیلندر همراه با آب را ضبط کنید.
  4. رزین را به سیلندر اضافه کنید تا سطح آب به علامت 100.0 میلی لیتر در سیلندر برسد. وزن W (f) سیلندر را همراه رزین و آب ضبط کنید.
  5. با استفاده از پیکنومتر می توان مقدار دقیق تری را بدست آورد.

فرمول دانسیته رزین

(g/ml) = (W(f) – W(i)) / (100 – V(i))

 

 

 

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

 

انواع رزین تبادل یونی (کاتیونی – آنیونی – میکس بد )

 

تلفن تماس 02191035817 – 09030231317

 

 

water.custhelp.com

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *