مصارف رزین | استفاده از رزین در تولید رنگ

مصارف رزین

در طول سالهای متمادی مصارف رزین ها شناسایی شده است . این ماده با خواص متنوع ، خود را در دل صنایع مختلف جا کرده است .

مدت مطالعه : 3 دقیقه

در این مقاله به کاربرد این ماده در صنعت رنگ سازی می‌پردازیم و کارایی آن را بررسی می‌کنیم .

 

مقاله پیشنهادی : کاربرد رزین در بیمارستان

مقاله پیشنهادی :رزین در صنایع غذایی چه کاربردی دارد؟

 

مصارف رزین در رنگ سازی

خوب است همین اول بدانیم معمولا رنگ را بر حسب نوع رزین آن می‌شناسند . این جمله اهمیت رزین را در این صنعت به خوبی روشن می‌کند.

در واقع رزین ها در خشک شدن رنگ بر روی سطوح اثر می‌گذارند . این عملا منحصرا مربوط به نوع رزین مورد استفاده در رنگ است و بسته به شرایط رزین سرعت و مدت خشک شدن رنگ متفاوت است .

نکته :به تبدیل رنگ مایع به فیلم جامد بر روی سطوح را خشک شد نمی‌گویند.

نکته استفاده از رزین این است که ترکیبات دارای ملکول های کوچک نمی‌توانند به خوبی بر روی سطوح فیلم تشکیل دهند ولی به آسانی رو سطوح پخش می‌شوند . رزین ها به علت ساختار پلیمری خود بخ خوبی فیلم را تشکیل می‌دهند .

انواع خشک شدن

فرایند خشک شدن به دو صورت عمده توسط رزین ها انجام می‌شود .اولین روش آن از طریق غیر شیمیایی است . در این روش از تبخیر حلال رزین استفاده می‌شود . در این روش انتخاب حلال مناسب برای زنگ بسیار مهم است .

در روش دیگر استفاده از واکنش های شیمیایی ایجاد پیوند های بین ملکولی برای ایجاد فیلم بر روی سطوح است .

آشنایی با فرایند تولید رنگ

مراحل تولید رنگ بسیار پیچیده نیست و از دو مرحله ‌ی آسیاب و اختلاط تشکیل شده است . اما رعایت ترتیب این مراحل پی در پی موجب کیفیت بیشتر رنگ تولیدی می‌شود . این بخش مصارف رزین را بیشتر مشخص می‌کند .

مرحله اول (مصارف رزین در این مرحله اهمیت بیشتری دارد)

در این مرحله رزین و حلال مناسب در میکسر با هم به خوبی مخلوط می‌شوند . در این مرحله به مرور مواد دیگری به این محلول اضافه می‌شوند .

از جمله مواد افزودنی می‌توان به موادی اشاره کرد که به پخش بهتر رنگدانه ها در رزین کمک می‌کنند. مواد حاصل حالتی خمیری به خود می‌گیرند و وارد مرحله دوم می‌شوند .

مرحله دوم

این مواد به دستگاه پرل میر  ( نوعی آسیاب ) منتقل می‌شوند تا بتوانند به خوبی آسیاب شوند . در این مرحله مواد افزودنی دیگری به همراه مقداری رزین مجددا به رنگ افزوده می‌شوند . باید با مقدار حلال ویسکوزیته این خمیر در حد مطلوب نگهداری شوند .

نکته: بعضی رنگ ها احتیاج به مرحله دوم ندارند و در مرحله اول درست می‌شوند .

در تهیه رنگ های ساختمانی رزین در انتها به مواد افزوده می‌شود . دلیل این تفاوت این است که در اثر اختلال مواد در میکسر موجب افزایش دما موجب کاهش کیفیت رنگ می‌شود . در تولید این رنگ ها مواد افزودنی اول به آب افزوده می‌شوند .

اجزاء رنگ اپوکسی

کلیه محصولات اپوکسی شامل دو جزء اصلی هستند که در بسته های جداگانه نگهداری می‌شوند . در جزء پایه رزین و در هاردنر مواد افزودنی وجود دارند .

نکته: برای ساخت رنگ های حلالی مخلوط حلال به دو جزء افزوده می‌شود.

در تولید رنگ های باید نسبت رزین و هاردنر  با محاسبات استوکیومتری مشخص شوند اما این نکته مهم است که بدانیم مقدار دو جزء و همچنین مواد افزودنی در این نسبت تاثیر می‌گذارند .

این را باید بدانیم که محصولاتی که در ساخت آنها ار رزین ها استفاده می‌کند بسیار متنوع هستند . ما باید با مصارف رزین ها در تولید رنگ ها آشنا باشیم تا بتوانیم به خوبی کیفیت رنگ ها را بشناسیم .

 

 

 

 

 

 

www.ncbi.nlm.nih.gov

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *