تعویض رزین سختی گیر و مراحل انجام آن

تعویض رزین

استفاده و نگهداری از رزین های تبادل یونی نیازمند دانش درباره آنهاست. رزین های سختی گیر با وجود عمر طولانی، پس از گذر دوره مصرف کارایی خود را از دست می دهند و باید تعویض شوند. در این مقاله درباره نحوه تعویض رزین سختی گیر اطلاعاتی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

(مدت زمان مورد نیاز جهت مطالعه :4 دقیقه)

رزین سختی گیر چیست و چه کاربردی دارد؟

رزین سختی گیر ایران کنفتک برای گرفتن سختی آب استفاه می شود. حال ممکن است برایتان سوال شود که چرا آب سخت می شود و دلایلی وجود دارد که این اتفاق برای آب میافتد. در واقع آب های نظیر آب چاه، اب دریا و آب هایی که در اثر برخورد با زمین شامل مواد معدنی مثل کلسیم، سولفات، کلر و… می شوند. که این سختی آب باعث خسارت به تاسیسات صنعتی، خانگی و داروی سازی می شود. و به همین دلیل باید سختی آب را بگیرند و این کار توسط رزین سختی گیر که به آن رزین کاتیونی هم نیز گفته می شود. سختی آب را می گیرند. شما می توانید برای خرید رزین سختی گیر از ایران کنفتک اقدام به خرید کنید.

چطور رزین سختی گیر خود را “تعویض” کنیم؟

اگر شما هم برای گرفتن سختی آب محله خود از سختی گیر استفاده می‌کنید، پس حتما با فیلترهای رزینی آشنایی دارید. فیلترهای رزینی بستری از رزین های سختی گیر هستند که آب سخت از آنها عبور می‌کند و طی فرآیند تبادل یونی آب را نرم می‌کند.حال سوال اینجاست که آیا تا ابد میتوان از این فیلترها استفاده کرد؟ آیا احیا کردن فیلتر رزین تا همیشه کافی است؟جواب قطعا خیر است.حدودا بعد از 5 سال زمان تعویض رزین سختی گیر شما فرا می رسد.

در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا با نحوه تعویض فیلتر رزین سختی گیر آشنا شوید.

چرا تعویض فیلتر رزین اهمیت دارد؟

فیلترهای رزینی مادام العمر کار خود را انجام نمی‌دهند. درست است که اگر فیلتر رزین شما از یون‌های آب سخت اشباع شود، شما می‌توانید با شستشوی آن در آب نمک، فیلتر رزینی را احیا کنید؛اما به هر حال پس از گذشت 5 – 10 سال رزین‌ها اکسید می‌شوند و رنگ آنها به قهوه ای متمایل می‌شود. اگر مشاهده کردید که به اندازه‌ای که انتظار دارید آب نرم نمی‌شود و همچنان TDS آب بالا است، زمان تعویض رزین سختی گیر شما  است.

اما در هر صورت فقط به رنگ رزین تکیه نکنید و حتما یک TDS متر بخرید و از تعویض آن مطمئن شوید. میزان استاندارد TDS داخل آب، به منطقه‌ی شما بستگی دارد. برای تعویض فیلتر رزینی خود به نوع رزین هم توجه کنید . گاها تعویض فیلتر رزین کاتیونی با فیلتر رزین آنیونی متفاوت است.

 زمان تعویض رزین سختی گیر 

زمان تعویض رزین سختی گیر بسته به شرایط استفاده و مواد محلول موجود در سیال عبوری از آن، بین 5 الی 10 سال است. با توجه به وجود پارامترهای مختلف تعیین کننده در عمر رزین‎‎های تبادل یونی مثل عبور مواد مضر، شرایط نگهداری قبل از مصرف (یخ زدگی یا دمای بالا)، نحوه تعیین ظرفیت دستگاه و طول دوره تصفیه، زمان دقیقی برای تخمین عمر رزین وجود ندارد . رزین های تبادل یونی کنفتک در صورت استفاده صحیح به طور متوسط بین  5تا 10 سال کار می‌کنند و پس از آن نیازمند تعویض رزین سختی گیر هستید. مستهلک شدن و از دست رفتن ظرفیت رزین یک پروسه کند بوده و تحت تأثیر مواد ارگانیک یا آلی، اکسیدان‌ها، فشار مخزن، آهن برای رزین‌های کاتیونی و دمای بالا برای رزین‌های آنیونی تسریع خواهد شد.

اما چه میزان رزینی برای دستگاه سختی گیر شما نیاز است؟

با توجه به جدول زیر ، حجم رزین مورد نیاز خود را انتخاب کنید و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

برای اطلاع دقیق از میزان رزین مورد نیاز دستگاه سختی گیر خود ، مقاله محاسبه حجم رزین سختی گیر ایران کنفتک را مطالعه کنید.

لوازمی که برای تعویض رزین کاتیونی نیاز دارید چیست؟

بهتر است قبل از آنکه مراحل تعویض رزین سختی گیر را طی کنید، لوازم مورد نیاز را آماده کنید. برای همین لیستی از لوازم مورد نیاز برای تعویضِ رزین کاتیونی را برای شما آماده کرده‌ایم:

  • پلاستیک زباله
  • چسب نواری
  • قیف
  • انبر

برای تعویضِ رزین سختی گیر از یک نفر کمک بخواهید تا در جدا کردن مخزن از تانک کمکتان کند.

مرحله اول تعویض رزین سختی گیر : جدا کردن شیر فلکه از تانک

  1. شیر فلکه را جدا کنید.(اگر شیر فلکه شما الکترونیکی است و برای کارکردن نیاز به الکتریسیته دارد ، این کار را بعد از مرحله چهار انجام دهید.)
  2. آب ورودی را قطع کنید.
  3. مخزن را از تانک آب و نمک قطع کنید.
  4. شیر فلکه را در بک واش بگذارید تا فشار آب در فیلتر برگردد.
  5. شیر فلکه را جدا کنید.
  6. زمانی که شیر فلکه را قطع کردید، مخزن و هر سیستم دیگری که به آن وصل است را جدا کنید.

نحوه تعویض رزین سختی گیر

1.دیسک آب پخش کن و رزین تبادل یونی قدیمی را جدا کنید.

2. رزین ها را داخل پلاستیک زباله بریزید و دور بندازید.

3.لوله ی آب پخش کن را داخل تانک بگذارید و سر لوله را چسب بزنید تا رزین یا شن وارد لوله نشود.

4. قیف را روی سر تانک بگذارید.

5.داخل تانک را با شن  های بزرگ پر کنید.

6. رزین های جدید را داخل تانک بگذارید.

7. چسب را باز کنید.

8. تمامی دانه های رزین باقی مانده را جدا کنید و به حال خود رها نکنید.

9. مخزن را داخل تانک بگذازید.

 فرایند تعویض رزین

مرحله آخر تعویض رزین کاتیونی :

  1. لوله های مخزن و تانک را دوباره وصل کنید.
  2. تانک را به آرامی با آب پر کنید.
  3. شیر فلکه را دوباره وصل کنید و در حالت بک واش قرار دهید.
  4. آب را دوباره وارد کنید و بگذارید بک واش در کل سیستم جریان داشته باشد.

چطور رزین سختی گیر خود را عوض کنیم؟ ( نحوه ریختن رزین سختی گیر )

برای مشاوره و خرید رزین های سختی گیر با شماره زیر تماس بگیرید:

02191035817

 

waterko.com

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *