نصب دستگاه رزین برای سختی گیری آب

به نظر شما خوردن آبی گوارا و مطبوع تا چه حد می تواند بر روی سلامت انسان تاثیر داشته باشد؟ آیا لازم است به کیفیت آب آشامیدنی توجه کنیم؟ آیا راهی برای داشتن آبی با کیفیت و با طعم و مزه ای بی نظیر  وجود دارد؟ اگر دانستن جواب این سوالات برایتان جذاب است و می خواهید در مورد یک روش موثر برای افزایش کیفیت آب بیشتر بدانید، ادامه این متن را مطالعه کنید. ما قصد داریم در مورد عملکرد رزین سختی گیر صحبت کرده و نکاتی را در این حوزه بیان کنیم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

اگر نمی دانید که رزین تصفیه آب چیست و با چه روشی کار می کند. می توانید به صفحه دسته بندی رزین تصفیه آب رفته و اطلاعات کاملی از رزین به دست آورید.

انواع سختی گیر

انواع دستگاه های سختی گیر آب به سه گروه متداول تقسیم بندی شده که شرح آن در ادامه آورده شده است:

  • دستگاه های سختی گیر آب از نظر جنس بدنه به دو نوع سختی گیر فایبرگلاس و سختی گیر فلزی گروه بندی شده است. در این نوع دستگاه، جنس بدنه بسیار مهم بوده و هر چه متریال به کار برده شده در تولید بدنه مقاومت تر باشد، عمر و دوام آن نیز بیشتر است.
  • دستگاه های سختی گیر از نظر عملکرد نیز به انواع سختی گیر رزینی، سختی گیر مغناطیسی، اسمز معکوس، فیلتر کربنی و الکترونیکی تقسیم بندی می شوند. در هر یک از این دستگاه ها، روشی که یون ها و  املاح از آب جدا می شوند متفاوت بوده و هر کدام از آنها از روش های متفاوتی برای جدا کردن یون از آب استفاده می کنند.

عملکرد رزین سختی گیر

همان طوری که در فوق اشاره کردیم، یکی از دستگاه هایی که برای گرفتن سختی آب مورد استفاده قرار می گیرد، سختی گیر رزینی است؛ این روش از جمله روش های متداول برای گرفتن سختی آب در کشور است. مهم ترین قطعه این دستگاه  یک استوانه فلزی است که داخل آن ماده سختی زدا یا همان رزین تبادل یون ریخته شده است. عملکرد رزین سختی گیر به این شکل است که رزین های داخل این استوانه یون سدیم را با یون های کلسیم و منیزیم موجود در آب تبادل کرده و به این ترتیب میزان سختی دائم آب به طور موثری کاهش پیدا می کند.

نصب رزین سختی گیر به دو شکل اتوماتیک و نیمه اتوماتیک انجام می شود. موضوعی که باعث شده این دو با هم تفاوت هایی داشته باشند روشی است که می توان این دستگاه را تمیز و یا به قولی احیا کرد. اگر تمیز و احیا کردن دستگاه، بدون حضور اپراتور انسانی صورت گیرد، به دستگاه رزین سختی گیر، اتوماتیک گفته می شود. در دستگاه نیمه اتوماتیک، یک کارشناس از طرف شرکتی که این دستگاه را برای شما فرستاده است، برای تمیز کردن آن مراجعه می کند.

سختی گیر رزین

نصب سختی گیر رزینی

برای نصب سختی گیر رزینی ابتدا باید شیرهای ورودی و خروجی بسته شود و سپس محل نصب مانومتر با مواد آب بندی مناسب و با استفاده از درپوش، مسدود شود. در مرحله بعدی، باید سختی گیر را به کمک آب شهر و از طریق شیر ورودی پر کرد. بعد از این کار می بایست از عدم نشتی آب در رزین سختگی گیر اطمینان حاصل کنید. برای این مورد نیز در قسمت شیر ورودی و با استفاده از دستگاه تلمبه، فشار را تا 1.5 برابر و یا 7 برابر افزایش می دهند. اگر در هر قسمت نشتی وجود داشته باشد با این روش مشخص شده و می توان از وجود آن مطلع شد. اگر با نشتی آب در دستگاه مواجه شدید، بهتر است از عدم نفوذ هوا در تجهیزات نیز مطمئن شوید. بعد از امتحان نشتی، باید حالت هایی که مربوط به شیر نیمه اتوماتیک است را بررسی کرد و اگر نیاز می بینید باید هر وضعیت را بر روی آن مشخص کنید.

نصب سختی گیر رزینی یک عمل کاملا تخصصی است و اگر فردی در این حوزه تخصص و مهارت کافی نداشته باشد نه تنها ممکن است نتواند این دستگاه را به خوبی نصب کند، بلکه احتمال آنکه به سختی گیر رزینی آسیب وارد شود نیز وجود دارد. بنابراین اگر قصد خرید سختی گیر رزینی را دارید بهتر است از شرکت هایی که در این حوزه فعالند کمک بخواهید و از آنها درخواست کنید که کارشناس خود را برای نصب اعزام کنند.

نکات مهم در نصب سختی گیر رزینی

عملکرد رزین سختی گیر تحت تاثیر مکانی که در آن نصب می شود، قرار دارد. این دستگاه باید در فضاهای سربسته، صاف، امن و نزدیک به لوله کشی آب اصلی باشد. این دستگاه نباید در جایی قرار داده باشد که نور مستقیم آفتاب به آن بتابد. در ضمن توصیه می شود که نصب سختی گیر رزینی به صورتی انجام شود که نزدیک لوله تخلیه فاضلاب باشد. این دستگاه به هیچ عنوان نباید در معرض منابع گرما قرار گیرد؛ زیرا بر روی عملکرد آن تاثیر منفی خواهد داشت. تمامی اتصالاتی که در این دستگاه وجود دارد باید کاملا آب بندی شده باشد و در ضمن منبع آب نمک باید به منبع سختی گیر نزدیک باشد.

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *