کاربرد رزین کاتیونی در سختی گیر اسپرسوساز

کاربرد رزین کاتیونی در سختی گیر اسپرسوساز

رزین های کاتیونی کاربرد های بسیار زیادی در صنعت دارند یکی از انواع موارد مصرف رزین های تبادل یونی ، کاربرد رزین کاتیونی در سختی گیر دستگاه اسپرسوساز است. در این مقاله درباره استفاده از رزین سختی گیر در سختی گیر دستگاه اسپرسوساز خواهیم خواند.

(مدت زمان مورد نیاز برای مطالعه :2 دقیقه)

مشاوره رایگان با کارشناسان کنفتک

برای تماس کلیک کنید​

021-28421317

دستگاه اسپرسوساز 

اگه صاحب یک کافه هستید و یا از دستگاه اسپرسوساز استفاده می کنید این مقاله برای شماست. مطمئنا از قیمت های نجومی دستگاه های اسپرسوساز خبر دارید . یا اگر خبر ندارید پیشنهاد می کنیم تا با یک جستوجوی کوچک متوجه قیمت های مختلف و حساسیت حفظ و نگهداری دستگاه اسپرسوسازتان شوید. دستگاه اسپرسوساز شاید یکی از جذاب ترین وسایل آشپزخانه های ماست و با وجود نسلی از انسان ها که وارد دسته Coffee Lover ها شده اند یک اختراع جذاب بود. اما دستگاه اسپرسو ساز استفاده بسیار بسیار بزرگتری در کافی شاپ و رستوران ها دارد. جایی که ارائه قهوه بدون این دستگاه‌های حساس و جذاب کار بسیار زمان بر و خسته کننده‌ای است . مخصوصا اینکه با توجه به خطای انسانی میتوانست قهوه هر باز مزه متفاوتی داشته باشد.

 

سختی گیراسپرسوساز

 

قیمت دستگاه اسپرسوساز چقدر است ؟

رنج قیمتی دستگاه های اسپرسو ساز بین دو تا شصت میلیون تومان در ایران متغیر بوده و خب مشخصا بین این مدلها از لحاظ کیفیتی و گزینه های دم کردن قهوه تفاوت های زیادی هست.ولی بین همه این دستگاه ها یک شباهت مهم هست. آن هم نیاز به مراقبت و نگهداری مداوم دستگاه اسپرسوساز است.

دستگاه اسپرسوساز چه می کند؟

از گذراندن آب نزدیک به نقطه جوش از پودر قهوه فشرده، اسپرسو به دست می‌آید. لازم به ذکر است که اسپرسوساز یک دستگاه پایه است و فقط برای ساخت اسپرسو از آن استفاده نمی‌شود.از این جهت اهمیت بالایی دارد.

 

اجزای مختلف یک دستگاه اسپرسوساز نیمه اتوماتیک با پمپ دستی

  • پمپ آب در اسپرسو ساز
  • بویلر
  • هد گروپ
  • پرتافیلتر

در این دستگاه دمای آبی که با فشار وارد قهوه می‌شود از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین خاطر همه دستگاه‌های اسپرسو ساز دارای قسمتی به نام بویلر یا همان دیگ بخار هستند.بویلر در این نوع دستگاه قهوه ساز اهمیت بسیاری دارد. وظیفه بویلر افزایش دمای آب است و نباید به هیچ عنوان بخار اضافی تولید کند.

 

رزین اسپرسوساز

 

نکته ی فراموش شده

پس از نصب دستگاه اسپرسوساز به لوله آب شهری ، نکته ای که فراموش میشود این است که میزان املاح موجود در اب بسیار بالاست و در گذر زمان رسوب این املاح در دستگاه اسپرسوساز باعث کاهش کارایی و عملکرد آن میشود. حال تصور کنید که با هربار ورود آب سخت ، چه میزان رسوبی درون دستگاه باعث فرسایش و استهلاک میشود. در همه جای دنیا آب سخت وجود دارد و برای خیلی از فعالیت ها مشکل خاصی ایجاد نمیکند اینجاست که کاربرد رزین کاتیونی در سختی گیر اسپرسوساز نمایان می شود.آب سخت و به خصوص آبی که از سختی موقتی، به خاطر حضور منیزیم و کلسیم در آب برخوردار است، با داغ شدن و جوشیدن از آب جدا شده و برای وسایلی که همزمان با آب و حرارت سر و کار دارند مانند سم عمل میکند. اما چاره چیست؟

 

چرا روش حل مشکل دستگاه اسپرسو ساز اهمیت داره؟

حال با بررسی وسیع تر و دقیق تر به نحوه کار دستگاه اسپرسو ساز به نکات جدیدتری برای تصمیم میرسیم.

اساس کار اسپرسو ساز کار با آب، حرارت و قهوه است. و بهترین حالت کار دستگاه های اسپرسو ساز در زمان تمیزی کامل آن است.رسوباتی که به دلیل سختی آب به المنت های حرارتی دستگاه رسوب کرده، هم انتقال گرمای کافی به آب را غیر ممکن ساخته و هم مصرف برق و فشاری که به دستگاه بابت ایجاد این حرارت وارد می‌شود را به شدت افزایش می دهد.تمیزکاری دستگاه های اسپرسوساز از این رسوبات یک کار واجب است اما چه می‌شد اگر نیازی به این کار نبود؟؟

 

رزین سختی گیر اسپرسوساز

 

چه سختی آبی برای دستگاه اسپرسو ساز مجاز است؟

آب در ایران و در شهرهای مختلف به صورت میانگین دارای سختی 560 ppm است. شگفت آور است که بدانید در همه جای دنیا برای استفاده در کارخانه ها و وسایل و تجهیزاتی که مستقیما با آب و حرارت سر و کار دارند مقدار سختی مجاز زیر 100 ppm پیشنهاد شده و TDS یا همان سختی آب بالاتر از این مقدار برای دستگاه اسپرسو ساز شما شدیدا مشکل ساز است.

 

چطور میتوان از فرسایش دستگاه اسپرسوساز چند میلیونی جلوگیری کرد؟

با استفاده از رزین های تبادل یونی ( رزین سختی گیر ) و سختی گیر  میتوان از فرسایش دستگاه اسپرسوساز جلوگیری کرد. کاربرد رزین کاتیونی در سختی گیر اسپرسوساز باعث کارآمدی این پلیمرهای تعویض یونی در کافه ها و رستوران ها شده است . نصب سختی گیر امروزه دیگر یک هزینه اضافی محسوب نمی‌شود بلکه همچون واکسن از هزینه ها و مشکلات بزرگتری جلوگیری میکند. وقتی راجع با یک قهوه ساز پنج میلیونی یا ده میلیونی حرف میزنیم بحث نگهداری حرف اول را می‌زند.مخصوصا که با افزایش قیمت روزانه دلار و وجود تحریم های مختلف و بسته بودن کانال های واردات کالا از خیلی از کشور ها اگر زبانمان لال اتفاقی برای اسپرسو ساز عزیزمان بیفتد چه باید بکنیم؟؟

حالا فرض کنید یک اسپرسو ساز پنجاه میلیونی دارید! این رزین ها با قرار گیری درون دستگاه سختی گیر رزینی ، از ورود آب سخت به دستگاه جلوگیری کرده و باعث کاهش استهلاک دستگاه اسپرسوساز میشوند.

 

 

دستگاه سختی گیر اسپرسوساز

 

چند بار دستگاه اسپرسو سازمو تمیز کنم؟؟

اکثرا سختی گیر ها در مقیاس صنعتی و بزرگ ساخته می‌شوند ولی جالب است که استفاده سختی گیر انقدر بین ارائه کنندگان قهوه همه گیر شد که امروزه دیگر به جای نصب یک سختی گیر سراسری به سختی گیر های کوچکتر و مخصوص این دستگاه ها روی آورده شده است.

شما با نصب یک سختی گیر سراسری یا مخصوص دستگاه اسپرسو ساز سالهای سال هم از خراب شدن و رسوب گیری مراوم دستگاه خود جلوگیری کردید،هم با توجه به عملکرد هرچه بهتر این دستگاه و سختی کمتر آب مصرفی قهوه بهتر و خوش طعم تری ارائه کرده‌اید و هم با کاهش هزینه برق مصرفی دستگاه اسپرسو ساز و زمانی که صرف تمیزکاری این دستگاه می‌شد از لحاظ اقتصادی سود کرده‌اید.استفاده از سختی گیر در مصارف کاری و صنعتی امری واجب و ضروری است و دیگر اکثر مکان های مدرن و به روز از سختی گیر ها برای حفظ سلامت تاسیسات و تجهیزات زیرساختی مثل لوله کشی یا موتورخانه استفاده می‌کنند.این موضوع برای کافی شاپ ها امری واجب و ضروری است، نکته کلیدی برای به خصوص ارائه کنندگان قهوه استفاده از رزین کاتیونی مناسب است.

رزین مصرفی مهمتر از سختی گیر! ( رزین کاتیونی سختی گیر اسپرسوساز )

رزین کاتیونی مناسب برای اسپرسوساز اما خود دنیایی پیچیده دارد و برای کسب و کاری که با مواد خوراکی و آشامیدنی کار دارد انتخاب یک رزین با کیفیت از اینتخاب یک سختی گیر اهمیت بسیار بسیار بالاتری دارد.یک رزین با کیفیت باید ظرفیت تبادل یونی حداقل 1.9 را داشته باشد و قابلیت فعالیت و بقا در رنج گسترده از PH را داشته باشد. رزین کنفتک با ظرفیت تبادل یونی 2.0 ، قابلیت استفاده تا دمای 120 درجه سانتی گراد ، رنج PH 0 تا 14و مهمتر از همه امکان استفاده برای آب های شرب و خوراکی بهترین و شاید تنها انتخاب شما برای استفاده در سختی گیر های دستگاه های اسپرسو ساز است.دستگاه های اسپرسو ساز انواع مختلفی دارند از تمام اتومات گرفته تا دستی و هرکدام از این دستگاه ها یک حجم و تعداد مصرف خاص بین هربار تمیزکاری دارند، مثلا 600 یا 700 فنجان قهوه!

با یک بار نصب سختی گیر شما برای همیشه از رسوبات ایجاد شده در قهوه ساز خود رها می‌شوید.

زندگی کوتاه است و ارزشمند، مراقب باشید صرف تمیز کردن رسوب نشود!

 

 

برای خرید رزین کاتیونی سختی گیر اسپرسوساز کلیک کنید.

 

www.espressocare.com
 
ایران کنفتک
دیدگاه کاربران
3 دیدگاه
  • رضا صبار 15 آبان 1400 / 8:31 ب.ظ

    سلام
    بله مفید بود ولی اگه فیلم میزاشتین که چجوری شستشو بدیم یا نمک سود بهتر نبود؟
    09123346541
    اگه آموزش بدید خیلی بهتره

  • مینا نامجو 7 تیر 1399 / 10:14 ق.ظ

    خیلی ممنونم. از کجا میشه تهیه کرد؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *