دی آلکالایزر

دی آلکالایزر

قبلا درباره رزین های تبادل یونی از جمله رزین های آنیونی و رزین های کاتیونی به صورت گسترده صحبت کرده ایم در این مقاله درباره دی آلکالایزر ها و کاربرد رزین آنیونی در آن ها صحبت میکنیم .

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 10 دقیقه

یکی از موارد مصرف رزین آنیونی دی آلکالایزر چیست ؟

دی آلکالایزر ها ( Dealkalizer ) دستگاه هایی هستند که جهت تصفیه یون های داخل آب یا Dealkalization استفاده می شود. دستگاه دی آلکالایزر یون هایی که موجب قلیایی شدن آب میگردند را به وسیله رزین های آنیونی حذف می گرداند.

کلراید موجود در دی الکالایزر آنیون هایی همچون بیکربنات ها، کربنات ها، سولفات ها و نیترات ها را از آب حذف می گرداند. طرز کار دی آلکالایزر مشابه با سختی گیر های رزینی می باشد. از لحاظ عملکردی کاملا مشابه است اما رزین های داخل دستگاه دی الکالایزر به جای رزین های کاتیونی، رزین های آنیونی می باشد و تبادل یون ها جهت حدف یون های بی کربنات مورد استفاده قرار میگیرد. جهت احیای رزین های موجود در دستگاه دی آلکالایزر مشابه سختی گیر از نمک استفاده می گردد. در عملیات احیا رزین از سود سوز آور نیز استفاده می گردد. سود سوز آور جهت متناسب سازی PH و تقویت احیای رزین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

Dealkalization

 

مشکل قلیایی بودن آب چیست؟

آبی که حاوی آلکال یا عامل قلیایی طبیعی باشد حاوی کربنات و بی کربنات است و پس از ورود به بویلر به OH– و  CO2تجزیه می‌شود.گاز دی اکسید کربن به همراه بخار خارج شده و طی متراکم سازی تشکیل اسید کربنیک داده و آب خروجی را اسیدی می‌کند. معمولا آب های خروجی از بویلر ها توسط مراحل مختلفی Dealkalization می‌گردد. آب خروجی با pH کمتر از 6 خود پتانسیل خورندگی دارد و می‌تواند به بخش هایی که آمادگی عبور این آب اسیدی را ندارند آسیب وارد کند. آب پس از عبور از دی آلکالایزر به مرحله بعدی آماده سازی میرسد که عبور از رزین سختی گیر کاتیونی است که هدفش کم کردن سختی آب است. آب برای استفاده در صنعت و صدمه نزدن به تاسیسات باید طی این دو مرحله املاح خود را از دست بدهد.

 

برای مطالعه بیشتر درباره آب قلیایی اینجا کلیک کنید.

 

ظرفیت دی آلکالایزر

ظرفیت دستگاه دی آلکالایزر مشابه با سختی گیر از روی سختی آب مورد محاسبه قرار میگیرد و با در دست داشتن میزان دبی و ساعت مناسب جهت بک واش دستگاه می توان ظرفیت دی آلکالایزر را محاسبه نمود.

 

ضرورت بررسی آب مصرفی دی آلکالایزر

تمامی منابع آب یکسان نیستند، بسته به شهری که قصد ایجاد یک تولیدی یا کارخانه را دارید باید با بررسی آب مورد استفاده خود تصمیمی به موقع و هوشمندانه برای حفظ سلامت تجهیرات خود و ایجاد فرایند Dealkalization داشته باشید. جدا از اینکه بعضی از محصولات مانند شیشه شور یا مثلا رب گوجه فرنگی در پروسه تولید خود، کاملا به آب و کیفیت آن وابسته هستند و استفاده از آبی که چه از لحاظ اسیدی و چه از لحاظ بازی یا قلیایی دارای املاح است مشکل ساز خواهد شد.

 

بررسی قلیایی آب دی آلکالایزر

 

بررسیpH  به تنهایی ضامن سلامت آب نیست، این عوامل می‌توانند در زمینه pH اثر یکدیگر را خنثی کنند ولی هرکدام به موقع و نوبت خودشان در پروسه تولید خلل ایجاد کنند.

***پیشنهاد میشود مقاله محاسبه ظرفیت سختی گیر ، تهیه شده توسط کنفتک ایران را مطالعه نمایید***

روش های Dealkalization در دی آلکالایزر ها

برای حذف این عامل قلیایی یا همان آلکال ها از انواع مختلف دی آلکالایزر ها استفاده می‌شود:

اسمز معکوس Reverse Osmosis

روش فیلترینگ ممبرین یا Membrane filtration تبدیل به گزینه بسیار محبوبی برای تصفیه آب بویلر شده است. روش اسمز معکوس به صورت کامل کربن دی اکسید محلول در آب را تصفیه می‌کند و تا ۹۸ درصد تمامی املاح آب را به صورت همزمان حذف می‎کند. Cycleهای بویلر با روش اسمز معکوس تا۵۰ بار یا بیشتر ارتقا پیدا می‌کند.

 

در آلکالایزر

 

دی آلکالایزر کلوراید آنیونی  Chloride Anion Dealkalizers

دی آلکالایزر آنیونی کلوراید مشابه سختی گیر های رزینی عمل می‌کند، اما بخش فیلتر این دستگاه از رزین آنیونی قوی تایپ ۲ استفاده می‌کند. احیاء رزین دی آلکالایزر آنیونی ۲ روش دارد. در روش اول از نمک و در روش دوم از سود سوز آور یا NaOH استفاده می‌شود. اگر فقط از نمک برای احیاء استفاده می‌کنید باید سختی آب شما ۱۰ گرین یا حدودا زیر ۱۷۰ ppm باشد تا از ایجاد CaCO3 جلوگیری شود.

اما اگر از سود سوز آور استفاده کنید، باید بدانید که این روش برای آب های سخت تر استفاده می‌شود و آب مصرفی شما قبل از ورود به دی آلکالایرز باید توسط سختی گیر نرم شود تا از ایجاد رسوب در بویلر جلوگیری شود. ترکیب سود سوز آور ظرفیت بالاتری قبل از هر بار احیاء برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

 

 

 

دی آلکالیزیشن با اسید ضعیف Weak Acid Dealkalization

وقتی نسبت سختی آب به آلکالی بودن آب ۱ یا بیشتر است، یک رزین کاتیونی اسیدی ضعیف از لحاظ هزینه بسیار کاربردی است. رزین های کاتیونی اسیدی ضعیف یا همان ظرفیت پایین هیدروژن خود را  با واحد های آلکالی آب جابجا کرده  و سپس در مرحله بعدی دی‌ اکسید کربن از آب حذف می‌شود. در نهایت یک باز بی خطر برای افزایش درجه pH آب در صورت تمایل افزوده می‌شود تا pH آب به حد نرمال خود برسد.

شیوه احیای رزین های آنیونی

شیوه های احیای رزین های آنیونی به صورت تنها با نمک و یا نمک به همراه سود سوز آور می باشد که در صورت استفاده از رزین های کنفتک حدود 90 درصد از کربنات (CO3) و بی کربنات (HCO3) و در حدود 99 درصد از سولفات (SO4) و نیترات (NO3) از داخل آب حذف میگردد. آما جهت حذف بیشتر این مواد نیاز است تا حدود 0.1 کیلوگرم به ازای هر فوت مربع از سطح مقطع سود سوز آور اضافه نمود.

 

کاربرد های دستگاه دی الکالایزر

  • تصفیه آب و حذف (یا کاهش) قلیاییت
  • حذف قلیاییت ورودی آب بویلرها
  • حذف و کاهش بی کربنات ها و کربنات ها از آب
  • حذف و کاهش نیترات ها و فسفات ها از آب

کاربرد دی آلکالایزر

 

دی آلکالایزر

 

 

  • بزگترین دلیل برای استفاده از دی آلکالایزر در هر کارخانه مدیریت هزینه ها است. با حضور دی آلکالایزر و سختی گیر هزینه های تعمیر نگهداری یا به طور مثال آمین های خنثی کننده ای که به آب اضافه می‌شوند کمتر می‌شود یا کاهش مصرف سوخت کارخانه و هزینه های آن بزرگترین هدف  اختراع سختی گیرها و آلکالایزر ها است. با حضور این زیرساخت ها میتوانید این هزینه ها را تا ۷۵ درصد کاهش دهید. برای نصب و راه اندازی سیستم دی آلکالایزر و سختی گیر خود با بهترین کیفیت با ما تماس بگیرید. ایران کنفتک تنها نماینده رسمی Canftech کانادا کشوری با یکی از بالاترین رتبه های سلامت جهان است.

 

 

برای خرید رزین آنیونی و کاتیونی کلیک کنید و یا با شماره زیر تماس حاصل نمایید:

02191035817

 

canftech
ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *