سختی گیر رزینی اتوماتیک

سختی گیر رزینی اتوماتیک

سختی آب موجب خرابی اتصالات و وسایلی مانند ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی و  آبگرمکن  می‌شود .

سختی گیر رزینی اتوماتیک به از بین بردن سختی آب کمک می‌کنند .

زمان مطالعه : 4 دقیقه

سختی آب

برای درک نیاز به  رزین سختی گیر اول باید بدانیم آب سخت چیست و چه مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند . وجود دو یون منیزیم  ( mg3+) و کلسیم (ca2+)  موجب به وجود آمدن نمک های این دو عنصر در آب می‌شود؛ مشکل زمانی ایجاد می‌شود که به مرور این نمک ها شروع به رسوب کرده می‌کنند و باعث گرفتگی و کاهش کارایی دستگاه‌های خانگی و صنعتی می‌شود .

 

وجود کاتیون های استرانسیم ، آهن و منگنز نیز موجب سختی آب می‌شود اما غلظت آن‌ها در مقابل دو کاتیون سدیم و منیزیم بسیار ناچیز است .نکته

رسوبات نمک های کلسیم و منیزیم در دستگاه هایی که آب را گرم می‌کنند مثل آبگرمکن ها و دیگ های بخار بیشتر است . در آبگرمکن ها به دلیل باریک بودن لوله های آن رسوبات ممکن است باعث گرفتگی و قطع جریان آب شود . سختی آب موجب کاهش فشار آب و گرم نشدن آب می‌شود .

سختی آب همچنین در طولانی مدت برای انسان ضرر دارد و موجب شکل گیری سنگ های کلیه می‌شود و همچنین گوارش نامناسب و ریزش مو و خارش پوست نیز از سایر مشکلات است . شامپو و صابون نیز در آب های سخت به خوبی  عمل نمی‌کنند . در کل چون در صنایع نیاز به آب خالص و بدون املاح بیشتر است نیاز به نرم کردن آب نیز در صنعت از اهمیت بیشتری نسبت به مصارف خانگی وجود دارد .

و اینجاست که اهمیت استفاده از سختی گیر رزینی پدیدار می شود.

 

مقاله پیشنهادی : مشکلات ناشی از سختی آب در تاسیسات و فرسایش تاسیسات

 

چگونه سختی آب را از بین ببریم؟

حالا سوالی که ایجاد می‌شود این است چگونه باید سختی آب را از بین ببریم و به اصطلاح آب را نرم کنیم؟ برای این کار ما دست به دامن سختی گیر ها شده‌ایم ، در این سختی گیر ها یون های سدیم جای منیزیم و کلسیم را می‌گیرند و باعث نرم شدن آب می‌شوند . سختی گیر ها متنوع هستند و با توجه به مکانیسم های متفاوت آن‌ها کاربردهای  مختلفی نیز دارند . ما قرار است در مورد یک دسته از این سختی گیر ها به نام سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک صحبت کنیم .

 

اگر سختی آب کربناتی یا به اصطلاح موقتی باشد با جوشاندن از بین می‌رود اما اگر سختی بی کربناتی یا دائم باشد جوشاندن باعث نرم شدن آن نمی‎شود.نکته

 

سختی گیر رزینی اتماتیک

 

مقاله پیشنهادی : طرز کار سختی گیر آب چگونه است .

 

احیای سختی گیر رزینی

قبل از پرداختن به سختی گیر رزینی تمام اتماتیک لازم است یک موضوع دیگر نیز برای شما مشخص شود تا درک بهتری از سختی گیر رزینی تمام اتماتیک و تفاوت آن با سختی گیر نیمه اتماتیک یا دستی بدست آورید .گفتیم در سختی گیر ها جای یون های سدیم ( در رزین) با کلسیم و منیزیم ( محلول در آب) عوض می‌شود ، پس نتیجه می‌گیریم که یون های سدیم پیوسته در حال خارج شدن از رزین هستند و از طرفی هم کلسیم و منیزیم در حال اضافه شدن . نتیجه اینکه از یک زمان به بعد مقدار یون های سدیم کاهش زیادی پیدا می‌کنند و سختی گیر به خوبی عمل نمی‌کند.

حال لازم است توسط محلول غلیظ آب و نمک  رزین احیا شود ، یعنی رزین علاوه بر شسته شدن از یون های کلسیم و منیزیم مجددا با یون های سدیم تغدیه بشود تا بتواند مثل قبل عمل خود را به خوبی انجام دهد .

مقاله پیشنهادی : سختی گیر رزینی

مقاله پیشنهادی : نمک احیای رزین چگونه کار می‌کند .

 

سختی گیر رزینی اتماتیک

در سختی گیر های رزینی اتماتیک یک شیر به خصوص ، سر محفظه رزینی بسته می‌شود که به طور خودکار عمل احیای رزین را انجام می‌دهد . در سختی گیر های رزینی نیمه اتماتیک ( اصطلاحا دستی) کار احیا نیاز به یک  اپراتور دارند . شیر احیای رزین بر اساس جریان یا زمان تنظیم می‌شوند . در تنظیم جریانی دوره احیای سختی گیر بر اساس جریان تنظیم می‌شود ، یعنی ممکن است در اثر جریان زیاد یک هفته دو بار و یا چند هفته یک بار احیا انجام شود .نوع دیگر بر اساس زمان تنظیم می شود مثلا برای سختی گیر های خانگی زمان متوسط هر شش روز یک بار زمان مناسبی است .

 

سختی گیر های تمام اتماتیک دارای شیر جریانی از نظر عملکرد بهینه مناسب تر هستند و پیشنهاد می‌شود از آن‌ها استفاده کنید .نکته

 

برای تنظیم درست زمان احیای سختی گیر لازم است تا ظرفیت سختی گیر را محاسبه کنیم .

اجزای سختی گیر های رزینی اتماتیک به شرح زیر است:

  • مخزن FRP
  • لوله رایزر
  • نازل پایینی
  • نازل بالایی
  • شیر کنترلی
  • تانک نمک
  • لوله تخلیه

سختیگیرهای رزینی تمام اتماتیک به علت داشتن شیرهای تنظیم احیای رزین را آسان کرده و نیاز به نیروی متخصص را از بین برده است .

در این مقاله شما را با ساز و کار آن آشنا کردیم.

 

 

 

 

www.meter-mix.com

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *