انواع سختی گیر های مختلف و کاربرد آن ها

انواع سختی گیر

سختی گیر ها انواع گوناگونی دارند. همانطور که میدانید و در مقالات قبلی مشاهده کردیم از سختی گیر ها برای کاهش میزان سختی آب و رسوبات آن استفاده می شود در این مقاله درباره انواع سختی گیر ها خواهیم خواند.
(زمان مورد نیاز برای مطالعه : ۵ دقیقه )

انواع مختلف سختی گیر ها در صنایع مختلف استفاده می شوند. کاربرد سختی گیر ها با توجه به روش های مختلف و نیاز های مختلفی که وجود دارد متفاوت است. کما اینکه همیشه بحث هزینه ها یک پارامتر بسیار مهم برای تصمیم گیری است.

سختی گیر اسمز معکوس

سیستم‌های اسمز معکوس یا Reverse osmosis از مجموعه روش های فیلترینگ و تصفیه آب بوده و تا 99.5 درصد سختی آب را میتواند حذف کند و در نهایت آبی دمین را به شما ارائه کند، Reverse osmosis یا اسمز معکوس برای صنایعی کاربرد دارد که حساسیت بسیار بالایی به املاح آب دارند و کوچکترین سختی آب می‌تواند برای دستگاههایی با این حساسیت می‌تواند بسیار پر هزینه باشد.

سختی گیر اسمزی

اما مثل هر روش مخصوص شرایط حساس هزینه‌های بسیار بالای نصب و راه اندازی اسمز معکوس و همچنین هزینه های نگهداری این تجهیزات که نیازمند یک تکنسین متخصص اسمز معکوس می باشد، این روش را برای صنایع کوچک بسیار گران می‌کند. از دیگر نقص‌های Reverse osmosis ، مصرف بسیار زیاد آب توسط دستگاه آب شیرین کن یا همان اسمز معکوس می باشد. همچنین هزینه تعویض فیلترهای اسمز معکوس (ممبران) نیز بالا می باشد. کاربرد این سختی گیر برای صنایع حساس و گران است.

 

سختی گیر مغناطیسی

اصول کار یک سختی گیر مغناطیسی خنثی کردن کریستال‌های کلسیم  موجود در آب سخت می‌باشد.
میدان مغناطیسی این سختی گیر ها، با ایجاد یک جریان القایی با تاثیری که بر یون‌های کربنات کلسیم و کلسیم می گذارد، باعث تغییر شکل کریستال های کلسیم کربنات از کلسیت به آراگونیت می شود. آراگونیت مثل کلسیت مایل به رسوب گذاری در بویلرها و دیگ‌های بخار نخواهد بود.

چگونگی جداسازی رسوب ها سختی گیر مغناطیسی

عیب سختی گیر مغناطیسی آنجا است که در واقع سختی آب را حذف نمی‌کند!

سختی گیر مغناطیسی فقط باعث می شود که یون های سخت مثل کلسیم و کلسیم کربنات تمایلشان نسبت به رسوب گذاری کمتر و کمتر شود و با این روش صرفا هدف محافظت از لوله کشی و تاسیسات است. پس برای صنایعی که محتاج حذف واقعی سختی آب خود هستند، کاربرد سختی گیر مغناطیسی بی معنی است.

جالب تر این که مادامی که جریان آب آرامش داشته باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود، اما مد نظر داشته باشید که اگر بین مسیر سختی گیر مغناطیسی و بویلر یا دیگ بخار،  به طور مثال یک ایستگاه پمپاژ حضور داشته باشد یا به هر نحو دیگری آب دچار تلاطم شود، کریستال‌های کلسیم کربنات به شکل کلسیت بازمی‌گردد و مجددا تاسیسات شما دچار رسوب می‌شود.

کاربرد سختی گیر مغناطیسی بیشتر در صنایعی است که سختی آب خروجی آنچنان اهمیتی ندارد و صرفا هدف نگهداری لوله کشی و تاسیسات است.

 

سختی گیر الکترونیکی

سختی گیر الکترونیک عضوی دیگر از مجموعه سختی گیر های فیزیکی است که شاید بهتر است به آن رسوب زدا  الکترونیکی گفته شود. این سختی گیر از یک سیم پیچ القایی که به دور لوله پیچیده می‌شود تشکیل شده است.یک ایده هوشمندانه و ساده که هم کم هزینه بود هم ساده. اما یک عیب بسیار بزرگ دارند!این سختی گیر ها به دلیل خطای بالایی که دارند اصلا سختی گیرهای پرطرفداری نیستند.

کاربرد سختی گیر الکترونیکی

معمولا وقتی محصولی همچین باگ ساختاری دارد با پروموشن های جذاب توسط سازندگان ارائه می‌شوند. اما خطای این سختی گیرها به قدری بالا است که با وجود گارانتی یک ساله مرجوعی کالا، بازهم صاحبان مشاغب صنعتی ریسک استفاده از سختی گیر الکترونیکی را نمی پذیرند!

درکل کاربرد سختی گیر الکترونیکی برای بسیاری از مشاغل عملا وجود ندارد. چون اولا یک رسوب زدا است و ثانیا همین وظیفه را هم با خطا اجرا می‌کند!

 

سختی گیر الکترولیتی

سختی گیر الکترولیتی یکی دیگر از مجموعه سختی گیر های فیزیکی می باشد. در کل کاربرد سختی گیر های فیزیکی با تغییر های موقت و ظاهری سعی در حل مشکلات سختی آب دارند معنی می‌شود. این تلاش به صورت جزئی برای تعداد معدودی از صنایع کاملا مناسب است اما به صورت کلی نه!

سختی گیر الکترولیتی

روی و مس در این سختی گیر یکی به عنوان آند و دیگری به عنوان کاتد عمل کرده و میان این دو جریانی الکترولیتی ایجاد شده و باعث می شود یون های روی و مس در آب حل شوند. یون های مس و روی باعث می شوند که باند موجود در ذرات تشکیل دهنده رسوب منقطع گردد و دیگر تشکیل رسوب نداشته باشیم.

عیب این سختی گیر هم مثل دیگر سختی گیر های فیزیکی آن است که اولا سختی اصلا حذف نشده و تنها غیر فعال می شود و هنوز در آب موجود است. ثانیا بر خلاف سختی گیر الکترونیکی دیگر عنصر سادگی و راحتی را به همراه ندارد.

سختی گیر های الکترولیتی به لوله کشی نیاز دارند که هزینه نصب و راه اندازی این رسوب زدا را بالا می برد.
از دیگر معایب این نوع سختی گیر نیاز به تعویض های دوره ای است که مثلا بر خلاف یک سختی گیر رزینی که با یک عملیات احیا به روز اول باز می‌گردد این سختی گیر ها باید به طور کامل تعویض شوند.

هزینه نصب سختی گیر

سختی گیر های شیمیایی

این مدل از سختی گیر ها برای شستشوی البسه مناسب بوده و به دو نوع ته نشین کننده و غیر ته نشینی تقسیم می‌شود.

در مدل اول با واکنش شیمیایی باعث ته نشینی کلسیم و منیزیم و عدم حضور این دو یون در فرایند شست و شو و فعالیت هرچه بهتر شوینده می‌شود. از معایب سختی گیر شیمیایی ته نشین کننده می‌توان به قلیایی شدن آب اشاره کرد که ممکن است به برخی پارچه و حتی پوست آسیب بزند.

نوع دوم سختی گیر های شیمیایی مدل غیر ته نشینی است که بر خلاف ته نشین کننده باعث تشکیل رسوب و جدا شدن منیزیم و کلسیم از آب نمی‌شود.

مکانیزم این سختی گیر وابسته به واکنش فسفات با کلسیم و منیزیم است. از مشکلاتی که میتوان برای سختی گیر شیمیایی غیر ته نشینی گفت قیمت بالا و مهم تر از آن عدم سازگاری با محیط زیست می باشد.

سختی گیرهای شیمیایی

سختی گیر دوزینگ فسفات

این سختی گیر ها دارای یک محفظه کارتریج بوده که در مسیر لوله کشی خانه نصب می‌گردد. عملکرد سختی گیر دوزینگ فسفات مانند یک سختی گیر شیمیایی غیر ته نشینی و اساس کارش واکنش فسفات با منیزیم و کلسیم است. البته که در این روش از پلی فسفات‌های خوراکی استفاده می شود و این روش دیگر مشکلی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

از ایرادات سختی گیر دوزینگ فسفات عدم علاقه مردم به حضور فسفات در آب آشامیدنی‌شان است. هرچند که این فسفات خوراکی است اما به دلیل برخی باور ها مردم علاقه ای به ورود فسفات به آب لوله کشی شان، آن هم به صورت داوطلبانه ندارند. کما اینکه تعویض این کاتریج ها بسیار پر هزینه است.

 

برای خرید انواع رزین سختی گیر و خرید انواع رزین آنیونی کلیک کنید.

 

ایران کنفتک
واردکننده ی مرغوب ترین رزین تبادل یونی ( کنفتک کانادا )

 

انواع رزین تبادل یونی (کاتیونی – آنیونی – میکس بد )

 

تلفن تماس 0219103581709030231317

 

ایران کنفتک
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *